برای تشخیص زودهنگام و درمان به موقع سرطان پستان، خانم های بالای ۴۰ سال حتما انجام ماموگرافی را جدی بگیرند.

به گزارش دلفین، «حسین کرم پور» متخصص رادیولوژی مجتمع آموزشی پژوهشی درمان پیامبر اعظم(ص) گفت: با توجه به اینکه سرطان پستان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در خانم‌ها است باید غربالگری سرطان پستان به صورت اجباری و طبق برنامه‌های کشوری در دستور کار همه خانم‌ها بالای ۴۰ سال قرار گیرد.

دکتر کرم پور با اشاره به اینکه در حال حاضر، انجام ماموگرافی نقش بسیار مهمی در تشخیص زود هنگام بیماری‌های خوش خیم و بدخیم پستان دارد افزود: خانم‌هایی که سابقه ای از سرطان پستان در خانواده ندارند از ۴۰ سالگی بایستی وارد برنامه غربالگری سرطان پستان شده و ماموگرافی انجام دهند بعد از آن به مدت دو سال سالیانه و سپس هر سه سال یکبار چک شوند و کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان دارند بنا به تشخیص پزشک معالج در سنین پایین‌تر، این بررسی‌ها را انجام دهند.

رئیس بخش رادیولوژی مجتمع پیامبر اعظم(ص) در ادامه گفت: دستگاه ماموگرافی این مجتمع به صورت دیجیتال و دارای بالاترین کیفیت موجود در استان است که خدمات آن بدون نگرانی هزینه، با تعرفه دولتی در اختیار عموم مردم هرمزگان قرار می‌گیرد.

وی گفت: بهترین زمان انجام ماموگرافی هفته اول پریودی است و به بیماران توصیه می‌شود در صورت داشتن پروتز سینه حتما تکنولوژیست را مطلع کنند، همچنین در هنگام ماموگرافی تصاویر ماموگرافی قبلی را همراه داشته باشند زیرا برای تشخیص قطعی مقایسه ماموگرافی با تصاویر قبلی لازم است.

وقتی برای ماموگرافی مراجعه می‌کنند از اسپری یا لوسیون‌های ضد عرق یا پودر تالک در زیر بغل یا روی پستان استفاده نشود زیرا آثار ناشی از آن به صورت رسوب کلسیم در عکس ماموگرافی دیده شده و تشخیص بیماری به صورت دقیق و صحیح انجام نمی‌شود.

  • نویسنده : 1007