معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر هرمزگان در حوزه های شیلات، بسته‌بندی و کشاورزی خوب عمل می‌کرد، می‌توانست به تنهایی یک کشور را اداره کند.

به گزارش دلفین، «نصراله بازوند» معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیش از ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، با اشاره به حجم ۲۰ درصدی واردات و ۶۰ درصدی صادرات کشور، اظهار داشت: در جنگ اقتصادی پیش رو کشور، استان هرمزگان نقش بسیار استراتژیکی را برعهده دارد.

وی با اشاره به ضعف هرمزگان در حوزه بسته‌بندی، شیلات،کشاورزی و صادرات و بیان این نکته که بسیاری از این موارد مثل شیلات انحصاری هستند و هرمزگان می‌تواند حرف اول را در کشور بزند، گفت: اگر استان هرمزگان در موارد ذکر شده خوب عمل می‌کرد، می‌توانست به تنهایی یک کشور را اداره کند.

بازوند با بیان این‌که اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان همیشه در روابط کار، مقام اول را کسب کرده است، گفت: هرمزگان باید در زمینه ی تعاونی‌ها قوی‌تر عمل کند. ما در همه استان‌ها و شهر‌های بزرگ کشور، تعاونی توسعه عمرانی داریم که متاسفانه این تعاونی در هرمزگان وجود ندارد و باید در اولویت اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان، قرار گیرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بررسی چالش‌های موجود در هرمزگان پرداخت و گفت: چالش‌های موجود در هرمزگان در واقع چالش پیش‌رو همه استان‌هاست. این استان با باتوجه به موقعیت جغرافیایی و وجود گمرکات، مقوله قاچاق یکی از مهمترین چالش‌هایی است که باعث کارشکنی در امر اشتغال در این استان شده است.

وی در این خصوص اضافه کرد: که باید در نظر داشته باشیم هرچه آمار قاچاق پایین‌تر باشد و همه امور از سیکل قانونی عبور کنند، سطح اشتغال افزایش پیدا می‌کند.

بازوند در ادامه به چالش‌های اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و اذعان داشت: اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی سه چالش بزرگی هستند که می‌توان با اشتغالزایی و کار‌آفرینی به جنگ آن‌ها رفت.

وی در این باره تاکید کرد: ما باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و میدان را به دست این بخش و اتحادیه‌ها بدهیم.

نصراله بازوند با اشاره به نرخ ۱۱ درصدی بیکاری و با بیان این‌که امروزه ما در پایین‌ترین نرخ بی سوادی در سطح جهانی هستیم، اما متاسفانه فارغ‌التحصیلان ما مهارت ندارند، تصریح کرد: ما باید نهضت مهارت‌آموزی را در سطح این استان هرمزگان و کشور گسترش دهیم.

وی در ادامه سخنانش به چالش‌های اقتصادی، صنعتی و گردشگری و نبود صنایع زیر دست صنایع مثل فولاد و کشتی‌سازی و سایر صنایع بزرگ موجود در هرمزگان، اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی در بخش گردشگری دریایی غیر فعال بوده و استان هرمزگان در این باره بسیار ضعیف عمل کرده است.

بازوند خاطر نشان کرد: محور توسعه هر استان، آب، کشاورزی و دامپروری است که هرمزگان در این ‌زمینه نیز عملکرد قابل توجه‌ای نداشته است.

وی با اشاره به ضعف استان هرمزگان در حوزه بسته‌بندی، شیلات و صادرات، معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از خشک کردن ساحل برای ساخت و ساز ابراز ناراحتی کرد و بیان داشت: آلودگی دریا و کمبود آب شرب از چالش‌های بزرگ پیش روی هرمزگان است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به نزدیکی هرمزگان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، اذعان داشت: ‌می‌توانیم صنعت توریست درمانی را در این استان گسترش دهیم که باعث ایجاد ده‌ها شغل و ارز‌آوری عمده برای کشور می‌شود.

  • نویسنده : 1007