مدیر کل بهزیستی هرمزگان از برگزاری اولین جلسه شورای سالمندان در این استان خبر داد.

به گزارش دلفین، «غلامحسین رنجبر» مدیر کل بهزیستی هرمزگان در جلسه‌ شورای سالمندان، اظهار داشت: پدیده سالمندی یکی از پدیده‌هایی است که در دنیا تقریبا به وقوع پیوسته و کشور ما هم در آستانه سالمند شدن است.

وی تعداد سالمندان استان را ۱۱۴ هزار نفر و نرخ رشد سالمندی را ۶٫۲ درصد عنوان کرد و افزود: استان ما در حال حاضر جمعیت جوانی دارد، اما لازم است در خصوص ساماندهی مسئله سالمندی برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا این مسئله در آینده تبدیل به چالش نشود.

غلامحسین رنجبر در ادامه به تشریح آیین‌نامه شورای ملی سالمندان کشور و اهداف سند ملی سالمندان پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر یک مرکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان در بندرعباس، به سالمندان خدمات پزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، مددکاری، آموزشی، مشاوره‌ای و روانشناختی ارائه می‌دهد.

رنجبر اضافه کرد: دو مرکز روزانه سالمندان نیز تحت نظارت بهزیستی استان با فعالیت‌های بسیار خوب سهم بزرگی در نشاط اجتماعی و سلامت جسم و روان سالمندان داشته‌اند.

وی گفت: در مراکز روزانه خدمات ویزیت پزشک، فیزیوتراپی، مشاوره، موسیقی درمانی، خاطره گویی، یوگا سالمندان، بازی درمانی، شعرخوانی و شاهنامه خوانی، مثنوی خوانی، ضرب‌المثل و حکایت‌گویی، آموزش قرآن، آموزش زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته به سالمندان ارائه می‌شود.

وی گفت : بنیاد فرزانگان نیز حلقه ارتباطی بین سیاستگذاری حوزه‌ی سالمندی و جامعه هدف سالمندی هستند که با هدف تکریم جایگاه سالمندان، استفاده از تجارب علمی و عملی سالمندان در جهت ارتقای جایگاه وضعیت عمومی جامعه و افزایش مشارکت اجتماعی، آگاه‌سازی و ارتقا سلامت روان در مرکز استان راه‌اندازی شده است.

طرح مسائل و مشکلات ورزش سالمندان استان، پیش‌نیازهای ورزش سالمندان و ارائه طرح‌های پیشنهادی بخش دیگری از سخنان مدیر کل بهزیستی هرمزگان در اولین نشست شورای سالمندان استان در سال جاری بود.

«حسین امیر تیموری» مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان نیز در این جلسه ضمن جمع بندی مسائل مطرح شده گفت: سالمندان قشری قابل تکریم و دارای ظرفیت‌ها و تجارب ارزشمند هستند و این وظیفه ما را از جهات مختلف سنگین‌تر می‌کند.

امیر تیموری افزود: باید با تمام توان در خدمت سالمندان باشیم زیرا اگر دغدغه ما تکریم سالمندان باشد جامعه ای خوشبخت خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به این مهم باید نیازهای آنان اعم از فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، هنری، ورزشی و تفریحی شناخته شود و با برنامه‌ریزی هدفمند و تعامل سازنده و همکاری کامل همه دستگاه‌ها در راستای تامین این نیازها قدم برداری.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان تاکید کرد: دبیرخانه شورای سالمندان باید با کار کارشناسی و همراهی دیگر دستگاه‌ها مصوباتی را مطرح و جهت ارائه و تصویب در کارگروه اجتماعی فرهنگی سلامت و خانواده ارائه کنند.

وی همچنین استفاده از ظرفیت صدا و سیما برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را ضروری دانست و بیان داشت: در مباحث مرتبط با سالمندی و تکریم سالمندان می‌توان از این ظرفیت عظیم بهره گرفت.

  • نویسنده : 1007