مدير كل بنادر و دريانوردي هرمزگان از احداث پايانه نفتی كوه مبارك به عنوان هاب بزرگ انرژی جنوب كشور و طرح‌های توسعه بندر‌جاسك خبر داد.

به گزارش دلفین، «اله مراد عفيفي پور» با همراهي معاونين دريايي و مهندسي عمران و همچنين مدير بنادر و دريانوردی شهيد باهنر در جريان سفر يك روزه به شرق استان هرمزگان خواستار شتاب گرفتن روند توسعه زير ساختهاي بنادر كوچك در اين منطقه شد.
در بخش دیگری از برنامه سفر مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به منطقه سواحل مکران ، نشست‌های مشترکی با فرماندار، مقامات محلی، جامعه صیادی و فعالان حوزه دریایی و پیمانکاران طرح های توسعه‌ای بندر جاسک برگزار شد.
در اين نشست برخي موانع موجود بر سر تحقق برنامه‌هاي زمان‌بندی اين طرح‌ها با تدابير اتخاذ شده، گره گشايی شد و دستوراتی در راستای سرعت بخشيدن به پروژه‌هاي تعميرات اساسی اسكله‌های بتني، افزايش پسكرانه، ساماندهی محل پهلوگيري و تردد شناورهای صيادی، ديوار‌كشی بندر و ساختمان مرجع دريايی بندر جاسك صادر شد.
هم اكنون طرح‌های متعددی با اعتبار ۳۲۰ میلیارد ریال به منظور ایجاد و توسعه زیرساخت‌های دریایی و بندری شهرستان جاسك در دست اقدام است و اقدامات موثری به منظور رفع چالش‌ها در روند دستيابی به اين هدف مهم هم‌چون تکلیف شناورهای توقیفی پارک شده و الحاق ضلع شرقی بندر به فعالیت‌های توسعه‌ای صورت گرفته است.
شايان ذكر است، به منظور احيا و رونق بخشي به ظرفيت‌ها و توانمنديی‌های حوزه گردشگری سواحل مكران، كارگروهي متشكل از معاونین و کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ماموريت يافته تا نقاط دارای ظرفیت به لحاظ دسترسی و زیرساخت های اولیه را احصاء نموده و جهت تامین اعتبار به سازمان مرکزی ارسال كند.
بازدید از بندر چندمنظوره گوگسر و گفت و گو با جامعه محلی و فعالان دریایی این منطقه، ارزیابی میدانی اجراي آزمايشي خط کانتینری محموله‌های صادراتی کشاورزی در بندر جاسک و بازدید از پایانه نفتی در سواحل منطقه کوه مبارک از دیگر برنامه های سفر یکروزه عفیفی پور و هیات همراه به جغرافیای مهم سواحل مکران در جاسک بود.
يادآور مي شود، پایانه بزرگ نفتی جاسک با برآورد اشتغال‌زایی برای حدود یک هزار نفر در منطقه کوه مبارک در حال احداث است. تا سال ۱۴۰۰ با احداث چندین پالایشگاه در این شهرستان، دومین هاب انرژی جنوب ایران در کرانه سواحل مکران شکل می‌گیرد و صادرات فرآورده‌های نفتی از پایانه نفتی آن، آغاز می شود.

  • نویسنده : 1007