در جلسات خواستگاری با جمله‌ی، مهریه را کی داده کی گرفته، مبالغ هنگفتی را در عقدنامه قید می کنند که ممکن است آینده‌ی بسیاری از خانواده‌ها را برای سال‌ها دست‌خوش چالش کند.

به گزارش دلفین، این روزها سکه از مرز پنج میلیون تومان هم گذشته است اما هم‌چنان شاهد مهریه‌های چند صد و چند هزار سکه‌ای هستیم؛ موضوعی که دردسرهای فراوانی را برای اقشار مختلف اجتماعی ایجاد کرده است. اگر چه امروزه بسیاری با ماهیت مهریه به مشکل خورده‌اند و حاضر نیستند تن به چنین اقدامی دهند با این حال یکی از بحث‌های جدی و چالش‌برانگیز در تمام جلسات خواستگاری، بحث تعیین مهریه است؛ یعنی ممکن است زوجین در همه موارد حیاتی دیگر که زندگی زناشویی روی آن بنا می‌شود به توافق کامل رسیده باشند، اما قصه مهریه همه‌ چیز را به هم بزند.

این وسط جمله‌ای هم هست که پای ثابت تمام این جلسات است: «مهریه را کی داده و کی گرفته؟» جمله‌ای که قادر است کلام خانواده عروس را به عددی غیرمعقول بچرخاند و دست‌های داماد را هم ترغیب کند که امضایش را پای برگه عقدنامه بزند؛ اما بند جرائم غیرعمد در زندان‌های کشور نشان می‌دهد که مهریه را خیلی‌ها می‌گیرند و خیلی‌ها هم می‌دهند.

«محمدرضا ابراهیمی» یکی از وکلای دادگستری در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین در این باره بیان داشت: اگر شما سری به راهروهای دادگاه‌ها بزنید به وفور با این مساله مواجه می‌شوید چرا که پس از وقوع اختلاف بین زوجین هر نوع برخوردی محتمل است و ممکن است آینده‌ی بسیاری از خانواده‌ها را برای سال‌ها دست‌خوش چالش کند.

وی ادامه داد: توصیه من به جوانان و خانواده ایشان این است که درگیر مسائل عرفی، چشم و هم‌چشمی و موضوعات خرافی نشوند چرا که دود آن در وهله‌ی نخست در چشم خودشان خواهد رفت.

گفتنی است بنا بر اظهارات «احمد مرادی نژاد» ،مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان، در شرایط فعلی ۱۷ نفر به علت عدم توانایی در پرداخت نفقه و مهریه در زندان به سر می برند. البته فراموش نکنیم که بسیاری نیز با قرار وثیقه، دریافت مهلت یا قسطی شدن مبلغ بیرون از میله‌های زندان هستند.

  • نویسنده : 1007