مشخص نیست با بی کفایتی مسئولان سرنوشت پروژه تالار فرهنگی بندرعباس به کجا خواهد رسید و چه زمانی سومین تالار فرهنگی بزرگ کشور، افتتاح خواهد شد.

به گزارش دلفین، آغاز ساخت پروژه تالار مرکزی شهر بندرعباس به عنوان یک پروژه عظیم در جنوب کشور به زمان سکانداری مقتدایی استاندار وقت هرمزگان باز می‌گردد. مقتدایی در سال ۱۳۸۶ در تفاهم نامه ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موافقت ساخت این پروژه را گرفت و تالار مرکزی شهر بندرعباس جزء پروژه های سفر هیات دولت به استان هرمزگان قرار گرفت.

اما به دلیل ادعای قرار داشتن بخشی از این پروژه در حریم دریا، زمین آن چندین بار عوض شد و در نهایت زمین فعلی مورد موافقت قرار گرفت و ساخت پروژه آغاز شد اما سپس مسئولان مربوطه اعلام کردند که تالار مرکزی باز در حریم دریاست و جلوی پیشرفت آن را گرفتند.

سفر معاون وزیر برای جلوگیری از تخریب

کار تنها در حد توقف پروژه باقی نماند و بعد از بارها تهدید سرانجام در سال ۱۳۹۵ کمیسیون ماده ۱۰۰ دستور تخریب این بنا را صادر کرد و شهردار بندرعباس نیز در اظهارنظری بیان داشت این پروژه فاقد پروانه ساختمانی است و ما این تخلفات را به کمیسیون ماده ۱۰۰ گزارش کرده‌ایم. عباس امینی با بیان این‌که این تالار حریم ۶۰ متری دریا را رعایت نکرده است، تصریح کرد: رأی صادره نهایی نیست اما هر ساختمانی که پروانه ساختمانی ندارد رأی اول و بدوی آن تخریب است.

همین موضوع «علی اصغر کاراندیش» معاون وقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را هرمزگان کشاند. کاراندیش گفت: ما هیچ تضمینی نخواهيم داد كه اگر اين پروژه ادامه پیدا نکند برای پروژه مشابهي در بندرعباس اعتبار قرار دهيم و معلوم نیست دیگر چه سالی چنين پروژه ای برای بندرعباس مصوب و اعتبار برای آن قرار داده شود.

وی ادامه داد: در گذشته اقداماتی در اداره کل ارشاد هرمزگان و وزارتخانه انجام شده و تمامی استعلامات زمین اين پروژه از دستگاه های مختلف صورت گرفته و ۲۰ نامه نيز به شهرداری بندرعباس ارسال شده که اين پروژه پروانه دریافت کند اما شهرداری پاسخی به این مکاتبات نداده است.

وی اضافه كرد: مسئولان و متوليان استان اگر احساس مي‌كنند احداث اين پروژه برای هرمزگان ضرورت دارد مي توانند مشكل آن را در استان حل كنند.

از این اظهارات این چنین بر می آمد که وی ریشه این مشکلات را متولیان استانی می داند و اگر چه حضورش جلوی تخریب را گرفت اما سرنوشت این پروژه را مدیران دروازه ی اقتصادی کشور واگذار کرد.

بندرعباس دروازه‌ای بدون در

اگر چه همگان به ویژه رسانه‌ها و مسئولان در نطق های آتشین خود همواره هرمزگان را دروازه‌ی اقتصادی کشور می‌نامند اما انگار این موضوع را فراموش کرده اند که درِ ورود به هر وادی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیرساخت های فرهنگی است و نمی‌شود شهری بدون اماکن تخصصی فرهنگی و هنری را به دروازه اقتصادی یک کشور بدل کرد و همین موضوع این القاب را به القابی بی خاصیت، برای مردم هرمزگان بدل کرده است.

۱۲ سال بعد…

با این حال پس از گذشت ۱۲ سال از دریافت اعتبار برای این پروژه و آمدن و رفتن استانداران و مدیران کل مختلف در حوزه‌ی فرهنگ و ارشاد هرمزگان، به نظر می رسد بار دیگر توجه ها به سمت تالار مرکزی بندرعباس جلب شده است. «فریدون همتی» استاندار هرمزگان در نشست پیش از ورود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هرمزگان که در تاریخ ۱۶/۴/۱۳۹۸ برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: هرمزگان از لحاظ زیرساخت های فرهنگی و هنری بسیار محروم و دارای امکانات ناچیز است و بر خلاف بسیاری از استان‌ها از منابع ملی و توسعه فرهنگی عقب مانده هرچند طی امسال پروژه‌های خوبی به ویژه در شهرستان‌ها تعریف و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

وی به پروژه تالار مرکزی بندرعباس و حواشی پیرامون دستور تخریب آن نیز اشاره کرد و گفت: هزینه و سرمایه‌ی زیادی از بیت المال صرف این پروژه شده است و تخریب و آغاز پروژه جدید نیز استان را به لحاظ زیرساخت های فرهنگی باز عقب نگاه می‌دارد و ان شاالله پیگیر هستیم همین پروژه را حفظ و موانع قانونی را برطرف کنیم.

۸۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه؟!

با نزدیک شدن زمان سفر وزیر فرهنگ و ارشاد به استان و امکان امضای تفاهم نامه ای بین وزیر و استاندار هرمزگان، «رضا کمالی زرکانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به تشریح این تفاهم نامه پرداخت و گفت: تفاهم نامه توسعه فرهنگی هرمزگان به تقویت فعالیت‌های فرهنگی و هنری، تکمیل و تجهیز اماکن فرهنگی در استان، کمک به کتابخانه‌ها، توجه به حوزه فعالیت دینی، توجه به حوزه ادبی و سینمایی کمک خواهد کرد.

وی از بیمه و ارائه تسهیلات به هنرمندان و اصحاب رسانه و رسیدگی به امور پژوهشی به عنوان محورهای دیگر تفاهم‌نامه توسعه فرهنگی استان یاد کرد.

اما بار دیگر شاهد هستیم که مسئولان به صورت صریح درباره اختصاص یا عدم اختصاص مبالغ ذکر شده در این تفاهم نامه به پروژه‌ی تالار مرکزی صحبت نمی‌کنند و مشخص نیست سرنوشت این پروژه به کجا خواهد انجامید و چه زمانی سومین تالار فرهنگی بزرگ کشور به افتتاح می رسد.

به قلم: زهرا شاکرمی

  • نویسنده : 1008