وصول نشدن مطالبات بیمه یکی از معضلاتی است که دامن گیر اکثر صنف ها شده است که داروخانه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و عدم پرداخت این مطالبات، اقتصاد داروخانه ها را تحت الشعاع قرار داده است.

اشاره:

به گزارش دلفین، برای بررسی شایعات و شبهاتی که در خصوص اثر تحریم‌ها بر بازار دارویی کشور بر سر زبان ها افتاده است و همچنین برای حصول اطمینان و رد شایعاتی که در رابطه با کیفیت اقلام دارویی ساخت داخل وجود دارد به سراغ دکتر «حمیدرضا زارعی» دبیر انجمن داروسازان استان هرمزگان رفتیم تا با وی به گفت و گو بپردازیم. وی در این گفت و گو علاوه بر این موضوع به مساله‌ی چالش های کاری خود و دیگر هم‌صنفانش نیز اشاره کرد.

در خرید تحریم نیستیم در پرداخت تحریمیم

در نخستین پرسش اثر تحریم‌ها را بر بازار دارو جویا شدیم و زارعی در این باره بیان کرد: برخی کشورها علی رغم راه انداختن تحریم‌ها، جوی ایجاد کرده‌اند که دارو و مواد غذایی شامل تحریم ها نشده است. در ظاهر نیز حق با آن‌ها است. زمانی که شما برای خرید دارو و اقلام غذایی مراجعه کنید از لحاظ تحریم ها هیچ تحریمی متوجه شما نیست اما مشکل زمان پرداخت‌های بانکی خود را نشان می‌دهد.

وی تشریح کرد: به دلیل تحریم‌ نظام بانکی، شما می‌توانید دارو بخرید اما در انتقال پول با مشکل مواجه می‌شوید؛ درنتیجه هیچ فرقی نمی‌کند و همچون بقیه صنایع که دچار تحریم و مشکل شده‌اند، متاسفانه این تحریم‌های ظالمانه در خصوص مواد اولیه دارویی و مواد غذایی نیز صدق می‌کند و مشکلات زیادی در این حوزه برای کشور ایجاد شده است.

سال‌هاست با تحریم مواجهیم

دبیر انجمن داروسازان استان گفت: تحریم‌ها مساله‌ی یکی دو روزه نیست بلکه سال‌ها است  کشور درگیر تحریم و مشکلات ناشی از آن شده و از آن جایی که صنعت دارو، یک صنعت استراتژک است، سال‌هاست به سمت خود‌کفایی حرکت کرده.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد داروها از نظر تعداد و بالغ بر ۸۰ درصد دارو‌های گران‌قیمت تولید داخل هستند و بسیاری از اجزای آن در داخل کشور تولید می‌شود به همین خاطر میزان آسیب‌پذیری بازار دارویی کشور نسبت به تحریم‌ها کمتر شده است.

زارعی اذعان داشت: با تمام این تفاسیر به هر حال نیامدن مواد اولیه برخی دارو‌ها و نیامدن برخی اقلام دارویی یا تاخیر در ورود آن‌ها به کشور به خاطر بحث پرداخت هزینه و رها‌سازی از کمرگ و ورود به چرخه، گاهی بازار دارویی کشور را دچار چالش‌هایی می‌کند.

بازار داروی هرمزگان همچون بازار داروی ایران

وی تصریح کرد: در استان هرمزگان بیش از سایر استان‌ها کمبود دارو یا مشکل در توزیع دارو وجود ندارد، به این معنا که اگر مشکلی هست برای تمام کشور است و مختص استان ما نیست.

حمید رضا زارعی با بیان این که خرید و توزیع دارو از فرایند خاصی پیروی می‌کند، گفت: دارو پس از ورود به کشور باید چک و از کیفیت آن اطمینان حاصل شود که این فرآیند زمان‌بر است، به همین خاطر موضوع وقفه‌های کوتاهی در توزیع دارو در کشور ایجاد می‌شود که به همراه رصدی که توسط انجمن‌های داروسازان انجام و اطلاع رسانی می شود، خیلی سریع مشکلات توسط وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو مرتفع می‌شود.

دبیر انجمن داروسازان هرمزگان گفت: امیدواریم روزی دنیا به این بینش برسدکه اگر هم دیدگاه‌های دو کشور باهم هم‌خوانی ندارد، وارد مقوله غذا و دارو، این دو فراورده فوق استراتژیک، نشوند.

صنعت داخلی دارو را کوبیده‌ایم

وی در خصوص کیفیت داروهای ساخت داخل نیز گفت: متاسفانه ما سال‌ها است که صنعت داخل را می‌کوبیم که کیفیت ندارد و هجمه خیلی زیادی براین موضوع وارد است، در صورتی که بیمارانی که به تمام داروخانه‌ها، چه خصوصی و چه دولتی مراجعه می‌کنند، حداقل ۹۰ درصد داروهای دریافتی آن‌ها ایرانی است و در حال حاضر نیز خیلی از داروهای ساخت داخل علاوه به کشور‌های همسایه به کشورهای قاره اروپا صادر می‌شود.

وی ضمن یادآوری این نکته که در کشورهایی که اقلام دارویی به آن‌ها صادر می‌شود تست‌های کیفیت و سنجش‌های سختی بر این دارو‌ها اعمال می‌شود و در صورت پایین بودن کیفیت دارو‌ها حتما به کشور مرجوع می‌شدند، گفت: این که ما توانستیم خیلی از اقلام دارویی را صادر کنیم نشان دهنده کیفیت مطلوب و خوب داروهای تولید داخل است.

زارعی در رابطه با ایراداتی که بر واردات مواد اولیه داروها از برخی از کشور‌های خارجی در فضا مجازی وارد شده، بیان کرد: شاید دید خوبی نسبت به برخی کشور‌ها در زمینه خرید مواد اولیه در بین مردم وجود نداشته باشد، اما ما نباید این نکته را فراموش کنیم که صنعت دارو یک صنعت استراتژیک است و کارخانه‌ها دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و مواد اولیه‌ای که تولید می‌شود تنها به کشور ما فروخته نمی‌شود، بنابراین به این صورت نیست که ما به بازار دارویی مراجعه کنیم و یک فرآورده بی کیفیت تهیه و در کشور عرضه کنیم.

شرط انصاف نیست

دبیر انجمن داروسازان کشور با بیان این که قیمت پایین‌تر دارو‌های ایرانی به معنی کیفیت پایین‌تر آن نیست، تشریح کرد: داروهایی که تولید داخل هستند و مواد اولیه آن تولید داخل است، نسبت به داروهای مشابه خارجی که برای خرید آن‌ها بیشتر از ارز نیمایی استفاده می‌شود، از قیمت کمتری برخوردار هستند که باعث ایجاد این سوتفاهم شده که شاید داروی ساخت داخل از کیفیت کمتری برخوردار است.

وی ادامه داد: اگر بازار را رصد کنیم می‌بینیم که ۹۰ درصد بازار را داروهای ایرانی پوشش داده است که اکثر مردم نیز از آن استفاده می‌کنند و درمان هم صورت می‌گیرد پس شرط انصاف نیست که بگویم داروی ایرانی کیفیت ندارد.

دبیر انجمن داروسازان استان که خود نیز یکی از مالکان داروخانه های شهر بندرعباس است، درباره وصول مطالبات داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه اذعان داشت: وصول مطالبات ما مانند همه ارگان‌ها و مراکزی که با بیمه سر و کار دارند با مشکلاتی  مواجه است، که طبیعتا این امر بر اقتصاد داروخانه‌ها نیز گزار است.

وی در پایان گفت: مشکل از اشخاص و یا یک برند بیمه خاص نیست بلکه مشکل در ساز و کار و منبع مالی شرکت‌های بیمه است که باید منتظر بودجه از طرف دولت باشند و مانند برخی شرکت‌های بیمه در کشور‌های خارجی منبع دارآمد مستقلی ندارند.

  • نویسنده : 1007