برخی از پزشکان برای این که مالیات را پرداخت نکنند یا وجوه کمتری بپردازند؛ در مطب‌هایشان کارت‌خوان نصب نمی‌کنند یا دستگاه‌های خودپرداز را به اسم فرد دیگری ثبت می‌کنند تا میزان درآمدشان مشخص نشود.

اشاره:

به گزارش دلفین، طبق قانونی که به تازگی به تصویب رسیده است مجلس شورای اسلامی در راستای مقابله با فرار مالیاتی و در قالب بند الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸؛ پزشکان را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی یا همان دستگاه کارتخوان بانکی کرد.

در همین راستا برای بررسی میزان رعایت این قانون در مطب های سطح شهر بندرعباس به تهیه گزارش میدانی پرداختیم و مشاهده کردیم که از بین هشت مطب مراجعه شده، تنها یک مطب از دستگاه خودپرداز استفاده کرده است و در باقی مطب ها با جمله «دستگاه کارت خوان نداریم، لطفا پول نقد به همراه داشته باشید» مواجه شدیم.

راه های فرار از مالیات

شایان ذکر است یک منبع آگاه که به دلیل شرایط شغلی‌اش بر زوایای پیدا و پنهان این قانون گریزی اشراف دارد، درباره تخلفاتی که تعدادی از پزشکان برای فرارمالیاتی انجام می دهند، اذعان داشت: برخی از پزشکان برای این که مالیات را پرداخت نکنند یا وجوه کمتری بپردازند؛ در مطب‌هایشان کارت‌خوان نصب نمی‌کنند یا دستگاه‌های خودپرداز را به اسم فرد دیگری ثبت می‌کنند تا میزان درآمدشان مشخص نشود.

وی ادامه داد: مشاورانی که خود را کارشناس مالیاتی می نامند با ارائه‌ی مشاوره راه های فرار از مالیات را به آنان آموزش می دهند و این قشر پردرآمد را ترغیب می کنند تا کمترین میزان مالیات را بپردازند.

همه پزشکان دستگاه کارت‌خوان دارند

از این رو به سراغ «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رفتیم تا در خصوص اجرای قانون الزام مطب‌ها به استفاده از دستگاه کارتخوان به گفتگو بپردازیم.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، اذعان داشت: تمامی پزشکان، قریب به اتفاق از دستگاه خودپرداز استفاده می‌کنند و هیچ پزشکی را در سطح شهر نمی‌بینید که در مطب‌اش دستگاه کارت‌خوان نداشته باشد.

تخلفات را به نظام پزشکی گزارش کنید

وی تشریح کرد: حال اگر بیمار به مطب پزشکی مراجعه کند، در صورتی که کارتخوان نباشد یا به وی بگویند دستگاه خراب است؛ این موضوع دیگر بر عهده پزشک و بیمار است و در صورت این که حس شود پزشک خلاف قانون عمل می‌کنند، باید به نظام پزشکی گزارش شود.

بی دقتی نمایندگان مجلس

نوروزیان به الزام قانونی استفاده پزشکان از دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها اشاره کرد و افزودیکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان داشته بود که پزشکان فرار مالیاتی دارند و حدود نیمی از آنان مالیات پرداخت نمی‌کنند؛ در صورتی که فراموش کرده اند تعداد زیادی از پزشکان از جمله بنده و همکارانم در سیستم دولتی مشغول به کار هستیم و مالیات‌ از حقوق دریافتی‌مان کسر می‌شود.

وی افزود: این نماینده محترم مجلس فراموش کرده بود که پزشکانی مثل بنده دارای مطب خصوصی نیستیم که بخواهیم مالیات پرداخت کنیم و این موضوع باعث بروز مشکل و آمار اینچنینی شد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: دکتر ظفر قندی که این بحث را مطرح کرده بودند،  بعدها طی جلسه‌ای پاسخ دادند در اعلام درصد پزشکانی که فرار مالیاتی داشته‌اند، سیستم‌های دولتی را در نظر نگرفته‌اند و فقط مطب‌های خصوصی را محاسبه کرده‌اند و همه پزشکان، مطب خصوصی ندارند و غیرخصوصی‌هایی که دولتی هستند را به اشتباه در لیست پزشکان متخلف قرار داده اند.

وی افزود: تمام پزشکانی که مطب ندارند و در بیمارستان‌های دولتی خدمات‌رسانی می‌کنند و یا در ستادها کار می‌کنند، مالیات از حقوقشان کسر می‌شود؛ بنابراین ذکر این آمار در گزارش آقای ظفرقندی اشتباه بوده است.

بررسی وجود کارت خوان در تمام مطب‌ها

نورزیان ادامه داد: در حال حاضر تمام مطب‌های شهر بندرعباس، در خصوص وجود کارت‌خوان، توسط نظام پزشکی چک شده است و همچنین در نشست خبری که در روز پزشک برگزار شد، اعلام شد که همه پزشکان و دندان‌پزشکان از دستگاه کارت‌خوان برخوردار هستند و تنها مطب یک دندان‌پزشک کارت‌خوان نداشته است که الزام به نصب شد.

وی گفت: الزام استفاده از کارت‌خوان در مطب‌ها اعلام شده است؛ اما اینکه پزشکان از آن استفاده نکنند بر می‌گردد به مسئولیت اخلاقی آن پزشک و بیمار می‌تواند در صورت استفاده نکردن پزشک از کارت‌خوان به معاونت درمان  و یا نظام پزشکی گزارش دهد.

ایستگاه پایانی

با صحبت هایی که مطرح شد به نظر می رسد نهادهای نظارتی باید با شدت بیشتری به این مساله ورود کنند و مردم نیز نباید از این تخلف آشکار به سادگی بگذرند و البته این مساله هیچ از مسئولیت های نظارتی دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی نیز نخواهد کاست؛ اگر چه آنان نیز مسئولیت های متنوعی در این حوزه بر دوش دارند و باید در این زمینه بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

گزارش: افسانه سالاری

  • نویسنده : 1007