رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس از قطع بیش از 187 اصله درخت در نه ماه سال جاری خبر داد و گفت: قطع درخت بدون اجازه شهرداری جرم است.

به گزارش دلفین، «مصطفی خادم» رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس در این ارتباط اظهار کرد: به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، قطع هر نوع درخت به هر طریق در منازل، معابر، میادین، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، بوستان‌ها و غیره در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است.
خادم با اشاره به دستورالعمل قانونی حفظ و گسترش فضای سبز و وظیفه کمیسیون ماده هفت افزود: بر اساس قانون لایحه حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها نگهداری و نظارت بر فضای سبز عمومی و شهری است.
رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهردرای بندرعباس ادامه داد: متاسفانه با وجود اعلام سازمان مبنی بر اینکه قطع هر گونه درخت باید با مجوز سازمان صورت بگیرد، ولی شهروندان و بعضا ادارات دولتی یا شرکت‌های خصوصی اقدام به قطع خود سرانه درختان می‌کنند.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس بیان کرد: در ۹ ماهه گذشته از ابتدای سال جاری بیش از ۱۸۷ اصله درخت در سطح شهر قطع شده است.
وی با اشاره به شکایت قضایی از عاملین این اقدامات ناشایست، اذعان کرد: گونه‌های قطع شده شامل نخل، مرکبات، کنار، خرزهره، شیشه‌شور، گل‌کاغذی و کنوکارپوس است.
خادم همچنین به جریمه سنگین خاطیان در مسئله قطع درخت اشاره و خاطر‌نشان کرد: شهروندان باید قبل از هرگونه اقدام برای قطع، سر برداری، هرس و جابجایی درختان با مراجعه به سازمان نسبت به تکمیل فرم تقاضا و ارائه مستندات اقدام شود و پس از بررسی و اخذ مجوز کمیسیون ماده هفت از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس نسبت به انجام عملیات رفع خطر، جابجایی و غیره اقدام شود.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس میزان جریمه خسارت وارده به هر اصله درخت را حدود هفت میلیون ريال عنوان کرد و گفت: جریمه قطع هر اصله درخت حداقل ۱۳ میلیون ريال برای درختان معمولی و کم سن است که با توجه به سن و قطر درخت، با توجه به اندازه بن، متغیر است.
وی خواستار همراهی بیشتر شهروندان در حفظ و نگهداری فضای سبز شهری شد و بیان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه اقدام در این زمینه، گزارش تخلف صورت گرفته را از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری بندرعباس اعلام کنند.
خادم در انتها نیز تاکید کرد: این سازمان با هرگونه تخطی در مسائل مربوط به هرس یا قطع درخت قاطعانه برخورد می‌کند.

  • نویسنده : 1007