در دوران ابتلا به بیماری تغییرات وسیعی از قبیل کاهش اشتها، کاهش حس بویایی و چشایی، عدم توانایی در جویدن و بلع، ضعف ناشی از بیماری، عدم رغبت به غذاهای خاص و تغییراتی دیگر بسته به شدت و مدت ابتلا به بیماری در فرد ایجاد می شود.

به گزارش دلفین، بنابراین در تغذیه بیماران باید وضعیت بیمار توسط کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بررسی و رژیم غذایی تنظیم گردد ولی توصیه های کلی به بیماران در افرادیکه به خدمات مشاوره تغذیه و رژیم درمانی دسترسی ندارند کمک کننده باشد.

به طور کلی نوشیدن مایعات کافی گامی موثر در کنترل بیماری است. استفاده از آب، آبمیوه ها، چای کم رنگ و انواع سوپ ها همزمان با شروع علایم توصیه می شود. مایعات به رقیق شدن ترشحات و دفع سموم کمک می کند و باعث تسکین گلودرد می شود.

رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه ۶ گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان های سبوس دار، انواع جوانه ها و گروه میوه ها، گروه سبزی ها با تاکید بر مصرف انواع آن ها با رنگ های متفاوت به ویژه خانواده کلم، گروه گوشت ها، با تاکید برتخم مرغ، مرغ، ماهی، گروه حبوبات و مغزها با تاکید بر مصرف روزانه حبوبات و گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب.

مصرف منظم وعده های اصلی غذایی و میان وعده در طی روز با تاکید بر صرف صبحانه

در وعده صبحانه از تخم مرغ، شیر کم چرب، و پنیر کم چرب و کم نمک، نان و غلات سبوس دار، میوه و سبزی استفاده شود.

با توجه نقش ویتامین دی در تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله پیشگیری از بیماری های حاد تنفسی مکملیاری طبق پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت توصیه می گردد.( مصرف ماهیانه یک عدد دوز ۵۰۰۰۰ ویتامین د۳ در افراد بالای ۱۸ سال )

مصرف انواع مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیموترش لیموشیرین و نارنج) به صورت منظم و روزانه حداقل دو عدد در روز.

مرکبات حاوی ویتامین C هستند و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند.

از مصرف زیاد فست فودها، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده اجتناب کنید چرا که این مواد غذایی حاوی نمک زیاد، اسد چرب اشباع و ترانس بوده و برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی نامطلوب هستند.

گرچه بعضی از مواد غذایی مانند سیر و زنجبیل به واسطه وجود فیتوکمیکال ها در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند اما بزرگنمایی خاصیت آن ها و مصرف بی رویه ان ها توصیه نمی شود.

از مصرف نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر و مصرف قند ساده اجتناب کنید چرا که با تضعیف عملکرد سیستم ایمنی همراه است. در کل باید مصرف قند و شکر کاهش داده شده و از شیرین کننده های طبیعی مانند عسل که هم خاصیت تقویت سیستم ایمنی دارد و هم در مهار سرفه موثر است و یا مویز (کشمش قرمز) که خاصیت ضدالتهابی دارد در حد متعادل استفاده کرد.

توصیه های تغذیه در دوران نقاهت پس از ابتلا به بیماری کرونا

نوشیدن مایعات کافی گامی موثر در کنترل بیماری است.

استفاده از آب، آبمیوه ها، چای کم رنگ و انواع سوپ ها همزمان با شروع علایم توصیه می شود. مایعات به رقیق شدن ترشحات و دفع سموم کمک می کند و باعث تسکین گلودرد می شود.

استفاده متعادل از عسل همراه با مایعات گرم برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه توصیه می شود.

استفاده کردن از سیر و پیاز و زنجبیل در حد متعادل در تقویت سیستم ایمنی افراد موثر است.

استفاده از زنجبیل و موز جهت کنترل حالت تهوع در افراد مبتلا به بیماری کرونا توصیه می شود.

محدود کردن مصرف قند و شکر، نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی، شربت های شیرین و شیرینی ها در بهبود بیماری توصیه می شود.

  • نویسنده : 1007