رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مهمترین موضوع در پیشگیری از بیماری کرونا  را فرهنگ سازی دانست و گفت: مردم باید به لحاظ فرهنگی به جایی برسند که حتی در شهرستان های سفید هم از ماسک استفاده کنند، تا فرهنگ فردی افزایش پیدا نکند محدودیت های اعمال شده بر استان ارزش ندارد.

به گزارش دلفین، «حسین فرشیدی» رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در وبینار خبری سه شنبه ۱۷/۴/۹۹ گفت: ۹۳۴ نفر از پرسنل علوم پزشکی هرمزگان دچار بیماری کرونا شده اند. ۵۰ در صد این ابتلا در یک ماه اخیر اتفاق افتاده است از این تعداد ۳۵۰ نفر پرستار ، ۱۶۸ نفر از نیروهای اداری، ۱۳۵ نفر از نیروهای خدمات و ۵۶ پزشک، ۳۵ نفر آزمایشگاه و ۲۲ نفر از پرسنل رادیولوژی به کرونا مبتلا شده اند که حال دو نفر نیز وخیم است.

وی ضمن انتقاد از افرادی که به عدم تعطیلی اعتراض می کنند، گفت:  این وضعیت ارتباطی به تعطیلی نداره و ما در بخش درمان وظایف خود را انجام دادیم با توجه به کمبود نیروی خدماتی از مردم می خواهیم داوطلب خدمت در بخش خدمات شوند.

حسین فرشیدی در خصوص بازگشایی مراکز فرهنگی گفت : ۵ شنبه اعلام می شود که چه تعداد از  شهرها قرمز هستند و ستاد کرونا تصمیم می گیرد اگر وضع به همین ترتیب باشد تعطیلی ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص ساماندهی دستفروشان گفت: فرمانداری مسئول این کار است و در این زمینه دو بحث مهم وجود دارد که استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است.

حسین فرشیدی ادامه داد: طبق رصد همکاران ما در بحث ماسک  شرایط بهتر شده است و  بیش از  ۹۵در صد  از مردم رعایت می کنند ولی در بحث فاصله گذاری فیزیکی رعایت کمتر از ۵۰ درصد است و اصلا خوب نیست به طور مثال در پروازها اصلا رعایت نمی شود و این بسیار خطرناک است. در مراکز خرید و فروش هم فاصله گذاری رعایت نمی شود و بخشی از این موضوع  بخاطر شرایط جغرافیایی است که گرما مانع از بیرون ماندن افراد می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، توصیه کرد: که افراد به سمتی بروند که خریدها، پیامکی و اینترنتی انجام شود  تا بحث فاصله گذاری رعایت شود. همچنین از مردم خواست تا برای انجام کارهای غیر ضروری از منزل خارج نشوند.

وی اضافه کرد:  مهمترین موضوع در پیشگیری از بیماری کرونا  را فرهنگ سازی دانست و گفت: باید مردم به لحاظ فرهنگی به جایی برسند که حتی در شهرستان های سفید هم از ماسک استفاده کنند، تا فرهنگ فردی افزایش پیدا نکند محدودیت های اعمال شده بر استان ارزش ندارد زیرا اگر ادارات تعطیل شود و مردم به مسافرت بروند مشکل حل نمی شود و  محدودیت باید با افزایش فرهنگ بهداشت فردی باشد، برگزاری تجمعات، حضور در رستوران ها، کمتر شدن مراسمات عروسی ها تنها با ارتقا فرهنگ فردی امکان پذیر است.

فرشیدی تصریح کرد: تفاوت شهرهای سفید و قرمز در این است که فقط در شهرستان های سفید بعضی روابط اجتماعی ممکن می شود که در شهرستان های قرز ممکن نیست مثل بازگشایی اماکن فرهنگی ولی در همه شرایط استفاده از  ماسک الزامی است.

وی در خصوص پایان پیک بیماری گفت: هر وقت تخت آی سی یو کم شد از اوج بیماری فاصله گرفته ایم. امروز ۵۰۰ مریض بدحال بستری داریم که این به معنای اوج بیماری و شرایط قرمز است.

حسین فرشیدی در خصوص برگزاری مراسم های عزا و عروسی و تجمعات بیش از ده نفر گفت: این موارد باید به فرمانداری و پلیس ۱۱۰ اطلاع رسانی شود تا از تشکیل آن جلوگیری و با خاطیان برخورد شود.

وی در خصوص کمبود تخت بیمارستانی بیان کرد: ما کمبود تخت نداریم ولی در بندرعباس تخت آی سی یو کم است که نیاز است افزایش تخت داشته باشیم تا کنون ۲۵ تخت آی سی یو  جدید در بیمارستان شهید محمدی اضافه شده و تا فردا ۳۵ تخت جدید داریم.

فرشیدی مهمترین کمبود درمانی در استان را  کمبود کادر درمان دانست و اضافه کرد:  دارو کم نداریم برخی داروها در دستورالعمل نیست و ما نمی تونی استمفاده کنیم برخی داروها تایید شده ولی چون در کشور نیست در دستورالعمل قرار نگرفته است. اما برای داروهایی که در دستورالعمل هست در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.

وی در خصوص هزینه درمان بیماران بی بضاعت از بنگاه های اقتصادی درخواست کمک کرد و گفت: تاکنون به همت استاندار این هزینه ها با کمک خیران پرداخت شده است.

همچنین ضمن درخواست کمک از همه مردم گفت: تاکنون بسیج محلات و ادارات ، روحانی ها و طلبه ها در بخش خدمات کمک رسانی کرده اند و در بدترین شرایط به کارهای خدماتی پرداخته اند و چند نفر نیز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

وی درباره جذب ۶۰۰ نفر نیرو گفت: این تصمیم به تایید سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده است ولی پروسه استخدام زمانبر است هم اکنون ۵۰ نفر نیرو برای بدون در نظر گرفتن پروسه های استخدام جذب شده و لی جذب مابقی زمانبر است و بحث آزمون و آموزش نیروها وجود دارد ولی اگر از نیروهای قدیمی که به دلایلی ترک کار کرده اند داوطلب شوند بدون در نظر گرفتن مسیر استخدام، جذب می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: نحوه اجرای دستورالعمل ها بر اساس آمار و ارقامی است که استان اعلام می کند در فرمولی قرار گرفته و عدد نهایی مشخص میکند استان در چه شرایطی است، تعداد افراد فوتی و نفرات آی سی یو شرایط را  قرمز می کند ستاد استانی آمار را به ستاد ملی می دهد و ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص می کند هر شهرستان چه رنگی دارد.

برای سطح محدودیت ها پیشنهاداتی داده شده که در کمیته ای که وزارت بهداشت و وزارت کشور اعضای آن هستند تصمیم گیری می شود که برای بندرعباس این شرایط در نظر گرفته شده که برای هفته آینده این شرایط یا تایید شده یا شرایط سخت تری در نظر گرفته می شود.

وی در خصوص تعطیلی نیز بیان کرد: اگر کارمندان را کم کنیم ولی مراجع کنندگان کم نشوند هیچ تاثیری ندارند یا اگر کارمندان تعطیل شوند و بروند مسافرت شرایط بدتر می شود، اگر مغازه ای تعطیل شود و مشتری مغازه کناری دو برابر شود  هیچ تاثیری در کنترل بیماری ندارد.

وی در خصوص تاثیر بیماری زمینه ای موثر در افزایش مرگ و میر حاصل از کرونا گفت:  بطور قطع نمی توان گفت کدام بیماری تاثیر بیشتری دارد اما چاقی یکی از عواملی است که درگیری بیماری را بسیار سخت می کند. بیماران  سندروم داون خیلی بدحال می شوند.

وی در خصوص نحوه استفاده از دارو گفت: کمیته علمی استان  تصمیماتی می گیرد ولی نمی تواند مستقل از کمیته علمی کشوری عمل کند و معمولا به این شکل است که پزشکان یا  به تکست های بین المللی استناد می کنند یا دستورالعمل داخلی که تکست های بین المللی بصورت قطعی نیست و در حد دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی و مقالاتی است که ارایه شده است.

وی در خصوص مدت زمان  انتقال بیماری تصریح کرد:  کسانی که اصلا علامت ندارند ولی مثبت هستند ده روز تماس نداشته باشند در پایان ده روز به شرط اینکه علامت نداشته باشند انتقال بیماری کمتر می شود ولی باید ماسک استفاده کنند، افرادی که علامت دارند دو هفته قرنطینه می شوند بعد از دو هفته امکان انتقال کمتر می شود، اگر بیمار بدحال باشد بعد از سه هفته انتقال کمتر می شود. ولی هیچوقت انتقال از بین نمی رود برای برگشتن به سر کار باید فرد دو هفته علامت نداشته باشد.

وی تاکید کرد: چه افرادی که مثبت هستند چه منفی باید از ماسک استفاده کنند و این اشتباه  است که افراد می گویند من سالم هستم و از ماسک استفاده نمی کنند.

در خصوص افزایش قیمت ماسک نیز گفت: اعتقاد من این است که ماسک باید رایگان باشد. یعنی من باید به هر نفر که وارد فروشگاه می شود ماسک رایگان بدهیم که این امکانپذیر نیست.

فرشیدی تاکید کرد: تاکسی ها  و اتوبوس ها باید حتما از ماسک استفاده کنند مسافران باید ماسک بزنند و در آخر هر ایستگاه تاکسی و اتوبوس باید ضدعفونی شود  در غیر اینصورت نیروی انتظامی برخورد می کند.

وی در خصوص انتشار عکسی از مراسمی در استانداری هرمزگان که فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده گفت: الان مشکلی که وجود دارد در مراسم های دولتی و افتتاحیه ها فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود. ادارات از تجمع بیشتر از ده نفر  باید در محیط های سربسته خودداری کنند  و در  تعاملات خود نفرات کمتری را همراه ببرند، در بازدیدها اگر بیشتر از پنج نفر باشد مشکل ایجاد می شود.

وی از افتتاح آزمایشگاه میناب خبر داد و گفت: منتظر بودیم تا درستی نتایجش آزمایش ها اثبات شود و تا کنون ۶۰ آزمایش انجام شده و  از امروز  آزمایشگاه میناب به مدار آزمایشگاه ها وارد شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی  در خصوص انجام تست کووید ۱۹ گفت: دستورالعمل انجام آزمایش در کشور عوض شده یعنی باید یک علامت در بیمار پیدا شود تا آزمایش انجام شود، افرادی که بیماری زمینه ای دارند و مادران باردار در اولویت انجام تست هستند.

وی در خصوص کیت های آزمایشی گفت: کیت ها، وارداتی هستند و از تولید داخل هنوز استفاده نشده ولی کیت های آزمایش سرولوژی  تولید داخل است که به وفور وجود دارد و در آزمایشگاه ها می توان آزمایش سرولوژی را  انجام داد.

وی در پایان گفت: تصمیم ستاد مقابله با کرونا در استان تعطیلی یک هفته ای بود که مورد تایید قرار نگرفت.

  • نویسنده : 1007