عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس؛

مصرف دخانیات دریچه‌ی ورود به اعتیاد است/اجازه ندهیم مردم در مکان‌های عمومی در معرض دود دسته دوم قرار گیرند

  پرینت
مصرف دخانیات دریچه‌ی ورود به اعتیاد است/اجازه ندهیم مردم در مکان‌های عمومی در معرض دود دسته دوم قرار گیرند
شناسه خبر : 376 | تاریخ انتشار : 29 دسامبر 2018 - 8:09 | 336 بازدید | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم که در مجموع همه ما در جهت کنترل مصرف دخانیات در کشور گام برداریم؛ بسیاری از عوارض مربوط به مواد مخدر در کشور به عنوان یک آسیب اجتماعی به دخانیات بر می گردد یعنی دخانیات دروازه ورود به مواد مخدر است.

به گزارش گروه خبری دلفین، «احمد حمزه» در مراسم اختتامیه سومین کنگره دخانیات و سلامت گفت: مصرف دخانیات به عنوان یک معضل و چالش اجتماعی مطرح است؛ لذا یکی از عوامل ورود به اعتیاد مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان است.

وی با اشاره به برگزاری سومین کنگره ملی مبارزه با دخانیات که با هدف کنترل راههای کاهش مصرف دخانیات در کشور به میزبانی هرمزگان برگزار شد بیان کرد: امیدواریم با برگزاری این برنامه های علمی از نزدیک شاهد تلاش مسئولان علمی کشور در جهت بررسی راههای کاهش مصرف دخانیات و در نهایت پیشگیری و کنترل دخانیات در کشور باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه مصرف دخانیات به ویژه قلیان در بین زنان و دختران و همچنین سیگار و سایر اشکال مواد دخانی در کشور در حال افزایش است و باید با یک حرکت جمعی و بین بخشی با این معضل مبارزه کنیم.

حمزه ابراز کرد: سالانه در دنیا حدود ۱۰ میلیون نفر به دلیل عوارض ناشی از سیگار فوت می کنند که سهم کشور ما حدود ۷۵ هزار نفر است؛ سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بابت مصرف دخانیات توسط افراد هزینه می شود و دو تا سه برابر این مبلغ صرف عوارض بهداشتی و درمانی مصرف دخانیات در کشور می شود؛ که مبلغی حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود که عدد بسیار بالایی است.

وی تصریح کرد: هر قدمی که برای کاهش عوارض و مصرف دخانیات برداشته شود و بتواند به این موضوع کمک کند؛ قابل تقدیر و ستایش است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جمعیت مبارزه با دخانیات کشور، دانشگاههای علوم پزشکی، مجلس شورای اسلامی به عنوان مرکز قانون گذاری و همه دست اندرکاران تلاش می کنند تا بتوانند این روند رو به افزایش را کنترل کنند.

حمزه عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی در سال ۸۵ با تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات ، که مصرف دخانیات را در مکانهای عمومی ممنوع می کرد ؛ در سال گذشته یک استفساریه به مجلس ارائه شد که قهوه خانه های سنتی و سالنهای سیگار در فرودگاهها و ترمینالها را از شمول این قانون خارج می کرد، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با این موضوع مخالفت کرد و لایحه با قید دو فوریت به مجلس تقدیم شد.

وی ادامه داد: پس از رد این دو فوریت، هم اکنون با قید یک فوریت در کمیسیون ها در حال بررسی است؛ کمیسیون بهداشت و درمان این موضوع را رد کرده و درکمیسیون فرهنگی و اجتماعی در حال بررسی است.

نماینده مردم جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بنده به عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این کنگره شرکت کردم تا نقطه نظرات خود و همکارانم را در کمیسیون بهداشت و درمان به خانه ملت منتقل نمایم.

حمزه اظهار داشت: امیدواریم که در مجموع همه ما در جهت کنترل مصرف دخانیات در کشور گام برداریم؛ بسیاری از عوارض مربوط به مواد مخدر در کشور به عنوان یک آسیب اجتماعی به دخانیات بر می گردد یعنی دخانیات دروازه ورود به مواد مخدر است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و همچنین بهداشتی  و درمانی لازم است که کشور ما بیشتر به مقوله دخانیات بپردازد و ما به عنوان یکی از اعضای کنوانسیون بین المللی FCTC  به راهکارهایی که با ما در جهت کاهش مصرف دخانیات می دهند؛ اجازه ندهیم در مکانهای عمومی مردم در معرض دود دسته دوم یعنی سیگار و قلیان قرار بگیرند.

وی در پایان عنوان کرد: بنابر این به نظر می رسد که خارج کردن قهوه خانه ها و سالن های سیگار از شمول مکانهای عمومی اقدامی در جهت برنامه های این کنوانسیون بین المللی نیست و باید جلوی آن گرفته شود.

برچسب ها
نوشته های مشابه
بله اینجا کوهشاه احمدی است
بندرلنگه شکوهمند را به مردم بازگردانید
هر خانه یک کارگاه تولیدی
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.