فعال اجتماعی، استاد دانشگاه و پژوهشگر هرمزگانی، با اشاره به اینکه مسائل جنسی بیش از 70 درصد اختلالات نهاد خانواده را باعث شده است، گفت: مسائل جنسی تحت تاثیر، مسائل اقتصادی اجتماعی کشور است.

به گزارش دلفین، «منصور اخلاقی» فعال اجتماعی، استاد دانشگاه و پژوهشگری اهل هرمزگان است که همواره با سخنان بی‌پرده‌ی خود سعی در آگاه‌سازی عمومی و ارائه‌ی هشدار به مسئولان حوزه اجتماعی داشته است. خلاصه‌ای از گفتو‌گوی دلفین با وی در رابطه با معضل طلاق را در ادامه با هم می‌خوانیم.

*طلاق، موضوعی پیچیده

منصور اخلاقی در ابتدا با بیان اینکه پدیده طلاق همانند سایر مسائل اجتماعی موضوعی چند وجهی است، اذعان داشت: عوامل مختلفی دست در دست هم می‌دهند تا منجر به طلاق در یک جامعه می‌شود.

وی با اعلام این‌که بسیاری بر این عقیده‌اند که مشکلات اقتصادی و فرهنگی دو عامل اساسی هستند که آمار طلاق را در استان هرمزگان افزایش داده است، گفت: مهمترین عللی که بر وقوع طلاق دامن می‌زند مسائل اقتصادی است که تاثیر مستقیمی بر تضعیف کارکردهای نهاد خانواده داشته.

اخلاقی ضمن اشاره به این‌که در علم جامعه‌شناسی اثبات شده است که فقر اقتصادی آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: هرمزگان علی‌رغم فقر نسبی که بر آن حاکم است، ناگزیر یکی از گران‌ترین شهرها و استان‌های کشور به حساب می‌آید.

وی گفت: اگر استان هرمزگان دارای فقر نسبی است، قطعا باید هزینه‌ها پایین‌تر آید اما نتیجه بالعکس شده و دلیل عمده این پارادوکس چرخش مالی بسیار بالا از سوی افراد و شرکت‌های معدود است.

*طلاق عاطفی

این جامعه شناس و پژوهشگر هرمزگانی افزود: بسیاری از طلاق‌ها منجر به طلاق حقوقی نمی‌شوند، بلکه منجر به طلاق عاطفی و رفتارهای آسیب‌زا از جمله خیانت خواهد شد.

اخلاقی با اشاه به اینکه بالاترین نرخ طلاق هرمزگان در شهر بندرعباس است، عنوان کرد: در شرق و غرب استان شهرهایی نرخ آسیب‌های اجتماعی پایینی داشتند اما در حال حاضر نرخ طلاق و آسیب‌های اجتماعی در این شهرها نیز رو به افزایش است.

*عاملی مهم به نام مساله جنسی

وی با ابراز تاسف از این‌که بیش از ۵۰ درصد طلاق های توافقی در استان هرمزگان مرتبط با بحث خیانت است، اضاقه کرد: یکی از عمده علل طلاق، مسئله جنسی است که در قالب عدم تفاهم در محاکم قضایی طرح دعوی می شود که در راستای حفظ آبروی طرفین به صورت توافقی طلاق می‌گیرند.

اخلاقی با اعلام اینکه مباحث اقتصادی، تنوع طلبی، باز شدن فضای اجتماعی از جمله فضای مجازی، از علل اصلی خیانت به شمار می‌روند، گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه نظارتی بر فضای مجازی نیست مگر این‌که خودکنترلی اشخاص باشد.

*همسرگزینی نوین

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه شرکت در مشاوره‌های قبل از ازدواج می‌تواند به‌طور قابل توجهی در کاهش آمار طلاق مؤثر باشد، عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از زوج‌ها در جلسات مشاوره شرکت نمی‌کنند و این موضوع در افزایش آمار طلاق بی‌تأثیر نیست.

اخلاقی با اشاره به اینکه مسائل جنسی بیش از ۷۰ درصد اختلالات نهاد خانواده را باعث شده است، خاطرنشان کرد: مسائل جنسی تحت تاثیر، مسائل اقتصادی اجتماعی کشور است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بی‌ثباتی اقتصادی، منجر به بی ثباتی روحی و رفتاری در انسان‌ها خواهد شد، ادامه داد: بی‌ثباتی اقتصادی باعث می‌شود انسان‌ها چند شغلی شوند و از همین رو ناخوداگاه احساس ناامنی در آنان تشدید خواهد شد و در نتیجه آرامش از آنان سلب می‌شود.

اخلاقی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یکی از عوامل دیگر که بستر طلاق را در کانون خانواده فراهم می آورد تفاوت های فرهنگی و تغییر در شیوه‌های همسرگزینی است.

وی با بیان این‌که در گذشته همسرگزینی از طریق معرف‌های خانوادگی انجام می‌شد اما در حال حاضر شیوه‌های همسرگزینی تغییر کرده است، افزود: جوانان با افزایش آزادی در فضای کنونی از طریق فضای مجازی، محیط‌های کاری و آموزشی با یکدیگر آشنا می‌شوند.

منصور اخلاقی عنوان کرد: از طرفی چون فضا برای آشنایی بیشتر بسته است و ذائقه جوانان تغییر کرده معمولا دچار نوعی وابستگی عاطفی شدید می‌شوند و وابستگی عاطفی منجر به ازدواج خواهد شد و بعد از مدتی طرفین متوجه می‌شوند که بسیاری از فاکتورهای مدنظرشان در فرد مقابل وجود ندارد و این جو و شکافی که به لحاظ فرهنگی میان این زن و مرد به وجود می‌آید، به مرور دردسرساز می‌شود.

*نداشتن مهارت‌های زندگی زناشویی

وی با ابراز گلایه‌مندی از این‌که ما به فرزندان خود آموزش لازم در خصوص چگونگی برخورد با جنس مخالف را نداده‌ایم، عنوان کرد: عدم آموزش و تابو بودن این امر اجتماعی باعث می‌شود افراد در سن ازدواج و با ورود به زندگی زناشویی مهارت کافی را نداشته باشند.

اخلاقی با اشاره به این‌که پیکان اصلی این عدم مهارت و آموزش کافی به سوی دختران و زنان ایرانی هدف رفته است، افزود: این ناآگاهی و دانش ناقص جنسی دختران سبب می‌شود افراد نتوانند طرف مقابل را خوب بشناسند و در نهایت باعث ایجاد دردسر خواهد شد.

وی اذعان داشت: عوامل موثر در طلاق ضعف مهارت‌های زناشویی، خیانت، سو مصرف مواد مخدر، عدم تناسب فرهنگی، شکاف بین نیازها و خواسته‌ها و از همه مهمتر نارضایتی اقتصادی است.

*کاهش میانگین ثبات خانواده به هفت سال
وی با اعلام اینکه طی ۱۰ سال اخیر میانگین سن ثبات خانواده در استان هرمزگان به هفت سال رسیده است، ادامه داد: اقتصاد اگر به روال عادی خود بازگردد ۸۰ درصد مسائل اجتماعی خود به خود حل خواهد شد، اما چون نمی‌توانیم اقتصاد را سامان دهیم به جای حل علت به دنبال معلول ها و برچسب زدن به آدم‌ها ‌هستیم.

اخلاقی گفت: در جامعه آسیب‌های اجتماعی معلول شرایطی است، به عنوان مثال فرد معتاد محصول جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کند و متاسفانه رسانه برای اینکه موضوعات اینچنینی خوشایند مسئولان و برنامه ریزان و دست اندرکاران حاکمیتی نیست، معمولا دست بع مخفی کاری می‌زند.

*توصیه پایانی

اخلاقی گفت: اگر در زندگی مشترک‌تان با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اید که ممکن است شما را به سوی طلاق سوق بدهد، درصورتی‌که فکر می‌کنید با مذاکره با شریک زندگی‌تان می‌توانید این مسائل را حل کنید، حتما این کار را انجام بدهید. مهم نیست تا چه حد شانس موفقیت دارید، مهم این است که حداکثر تلاش‌تان را بکنید و زندگی مشترک‌تان را نجات دهید.

اخلاقی در پایان اضافه کرد: با این حال اگر تصمیم قطعی به طلاق گرفته‌اید و رابطه‌تان به جایی رسیده است که جز طلاق راه‌حل دیگری ندارد، حتما به دنبال یک مشاور قابل اعتماد باشید. هدف این است که طلاق در صلح و به دوستانه‌ترین شکل ممکن صورت پذیرد، زیرا در این‌صورت دو طرف با آسیب‌های روحی کمتری مواجه خواهند شد.

 

گفتگو: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007