مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران که بیش از سه دهه از آن به عنوان «کشتی نسازی» یاد می‌شد اکنون بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی کشور و مجموعه های صنایع دریایی خاورمیانه محسوب می شود.

به گزارش دلفین، مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران موسوم به ایزوایکو با سرمایه‌گذاری وسیع ملی در ۳۵ کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده است و با زیرساخت‌های منحصربفرد و توانمندسازی نیروی انسانی خود توانسته تا در عرصه جهانی و خاورمیانه به بزرگترین صنعت دریایی تبدیل شود. مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی کشور و از بزرگترین مجموعه های صنایع دریایی خاورمیانه محسوب می شود که به واسطه نوع و شکل فعالیتی که دارد تحت عنوان صنعت مادر شناخته می‌شود و تاثیرمستقیم و غیرمستقیم بر دیگر صنایع کشور دارد؛ از این رو در تمامی دنیا نگاهی استراتژیک به این صنعت وجود دارد که عموماً باعث شکل‌گیری حمایت‌هایی عظیم از این ظرفیت است. این صنعت که بیش از سه دهه از آن به عنوان «کشتی نسازی» یاد می‌شد، طی سال‌های اخیر فعالیت چشم‌گیری برای ایفای نقشی شایسته در زمینه رفع نیازهای کشور داشته است. برای نخستین بار تعمیر کشتی‌های ۳۳۰ تنی در مجتمع کشتی سازی بندرعباس انجام شد و توانمندی بسیاری در حوزه ساخت کشتی نیز در این مجموعه وجود دارد که برای حمایت بیشتر از این صنعت کارگروهی به زودی راه اندازی می شود. مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ایزوایکو با اشتغال قریب به پنج هزار و ۴۰۰ نفر نیز اشتغال‌زایی گسترده ای داشته است که همین مساله تاثیر ویژه آن بر اقتصاد کشور را نشان می‌دهد. طی سال‌های اخیر مجتمع ایزوایکو پیشرفت چشمگیری هم در بخش تعمیرات شناورهای بزرگ از جمله نفتکش‌ها داشته است که امروزه با بومی‌سازی دانشی در این بخش می‌تواند رقیبی جدی برای سایر کشورها باشد.
همکاری ایزوایکو در حوزه‌ی نفت‌گاز شامل طراحی و ساخت سکوهای گازی و نفتی از ابتدا تا حمل و راه اندازی، تعمیرات اساسی صفر تا صد دیگ‌های حفاری که از سازه‌های استراتژیک‌های تک در صنعت هر کشور محسوب می شود. در سال‌های اخیر طی همکاری مشترک با شرکت‌های ملی نفت‌کش که حاصل نگاهی بلند در عرصه اقتصاد مقاومتی بوده است، توانسته کارنامه‌ی درخشانی در حمایت و پشتیبانی از شناورهای نفتکش ارائه کند، که نتیجه آن رشد و جلوگیری از خروج ارز و درآمد ارزی و شکوفایی اقتصادی و اقتدار غرور بوده است.می‌توان گفت که ایزوایکو امروز جواب اعتماد کارفرمایان خود را در بخش‌های مختلف به خوبی داده و می‌توان تکیه‌گاهی قوی برای صنایع داخلی باشد. امید است که این نگاه اعتماد محور در دیگر بخش‌های مرتبط نیز شکل بگیرد که باعث جلوگیری از هدررفت سرمایه و داشته‌های کشور و همچنین تقویت نقاط قوت تولیدکنندگان و صنایع داخلی باشد. طی اطلاعاتی که روابط عمومی مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در اختیار خبرنگار دلفین قرار داده است، صفر تا صد تعمیرات کشتی‌های غول پیکر با دستان جوانان ایرانی صورت می‌گیرد؛ تعمیراتی که هر کدام مانع از خروج یک میلیون دلار ارز از کشور خواهد شد و سبب ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان این استان خواهد شد. این مجتمع عظیم با همت جوانان مستعد توانایی این را داشته که تمامی تعمیرات سازه، تعمیرات بدنه، تعمیرات زیرآبی و تعمیرات مرتبط با رنگ و سندبلاست بدنه و نقاط مختلف این کشتی های غول پیکر را در این مجموعه به نحو بسیار خوبی مدیریت کند. تعمیر پمپ‌ها، ژنراتورها، تمامی موتورها و همه تعمیرات مورد نیاز از دیگر توانمندی‌هایی‌ست که در ایزوایکو انجام می‌شود. تیم های مختلفی اعم از مونتاژکاران، بازرسان و جوشکاران همه در به نتیجه رسیدن این پروژه و موفقیت چشمگیر آن دست داشته اند. این مجموعه با مساحت هزار و ۱۰۰ هکتار بزرگ‌ترین زیرساخت دریایی کشور است که موفق شده رکوردشکنی در راه اندازی سکوهای نفتی و گازی نیز داشته باشد.شایسته است ایزویکو را قلب خاورمیانه و تنها کشتی سازی دنیا بدانیم که تعمیرات زیر ساختی را در مجموعه خود به سر انجام می‌رساند. این مجموعه بدون کمک دولتی و کاملا به شکل خودگردان اداره می‌شود و با ورود به حوزه نفت و گاز توانسته است به یک برند بین المللی تبدیل شود. گفتنی است؛ شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ به منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شد.

این مطلب در شماره سیزدهم نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش: افسانه سالاری

  • نویسنده : 1007