این روزها ساعت زندگی‌ زنان بدون سرپرست با دلنگرانی می‌گذرد و هر روز انتظار دارند دولت چاره ای بیاندیشد اما با گذشت زمان و چشم بر هم زدنی وضعیت اسف بارتری بر جامعه متحمل می شود.

کرونا بیش از اینکه بحران سلامت را به خطر انداخته باشد رکود اقتصادی و تورم را برای اکثر مردم به بار آورده است. این بیماری از همان ابتدای شیوع نشان داد که تبعات مخربی را برای جامعه رقم خواهد زد، یکی از طیف‌های آسیب دیده زنان سرپرست خانوار هستند که در دوران خانه‌نشینی همان اندک درآمدهای‌شان نیز به صفر رسیده است و در عین حال پس اندازی برای‌شان باقی نمانده تا بتوانند روزگار بگذرانند.

در این شرایط تورم نگرانی‌ها را نسبت به تامین هزینه‌های زندگی افزایش داده است و این دغدغه‌ها در اقشار آسیب پذیرتری همچون زنان سرپرست خانوار بیشتر خود را نشان می دهد.
سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور

بنا بر آمار رسمی اعلام شده، تعداد سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند که گستره‌ی سنی آن‌ها بین ۱۸ تا ۶۰ سال است. حمیرا یکی از زنان سرپرست خانوار است که در تاکسی با وی آشنا شدم. وی در خصوص شرایط بد اقتصادی زندگی‌اش اینگونه لب به درد و دل گشود و گفت: این روزها ساعت زندگی‌ام با دلنگرانی می‌گذرد، تشویش از اینکه تا یک ساعت دیگر قرار است کدام یک از کالاهای اساسی مورد نیاز زندگی روزمره‌مان گران شود، کنترل زندگی را از دستانم درآورده است.

*کفگیر ته دیگ

این بانوی سرپرست خانوار افزود: همیشه با فرا رسیدن ایام نوروز می‌توانستیم با پهن کردن بساط معادل درآمد تمام سال را پس انداز داشته باشم ولی امسال هیچ درآمدی نداشتم و اکنــــون که ۴ ماه از آغــاز سـال می‌گذرد نگران تامین هزینه های زندگی خود و فرزند ۱۳ ساله‌ام و درخواست های کودکانه اش هستم، چون دیگر هیچگونه پس‌اندازی ندارم که از آن برایش هزینه کنم.

وی با اشاره به اینکه دولت توجهی به زنان بدون سرپرست ندارد، افزود: در بحران کرونا چه کسی قرار است دستمان را بگیرد؟ کدامین دولت می‌خواهد وعده هایش را جامه‌ی عمل بپوشاند و در این شرایط بد اقتصادی که هیچ تضمینی برای آینده خود نداریم، نقش منجی را بازی کند.

حمیرا با مکثی که میان صحبت هایش داشت، آرام زمزمه کرد: قامتم از شرمندگی مقابل دخترم خم شده است، و هر روز انتظار داریم دولت چاره ای بیاندیشد اما با گذشت زمان و چشم بر هم زدنی تخم مرغ ۴۰۰ تومانی ۱۳۰۰ تومان می شود.

*نبود جامعه‌ی آماری تفکیک شده در هرمزگان

برای احصا وضعیت موجود زنان سرپرست خانوار در هرمزگان گفت و گویی تلفنی را با «مریم یگانه» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان و رییس گروه امور اجتماعی ترتیب دادیم که وی در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین ضمن بیان این که کاملا نسبت به تعداد زنان سرپرست خانوار استان حضور ذهن ندارد، گفت: تا این حد باید بگویم که استان‌های دیگری نیز در کشور هستند که آمار به مراتب بیشتری نسبت به هرمزگان دارند.

وی بیان داشت: البته این آمار را به صورت تفکیک شده نداریم و در آمار ما بسیاری از زنان شاغل ادارات دولتی و زنان متمکن از لحاظ مالی هم جای دارند و باید برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز به کمیته امداد یا بهزیستی مراجعه کنید.

*سخن پایانی

این که فشارهای اقتصادی به سبب شیوع ویروس کرونا زنان سرپرست خانوار را با مشکلات متعدد رو به رو کرده به کنار اما نبود دید درست و احاطه بر موضوع در میان مسئولان دولتی هرمزگان نیز تا حد زیادی شرایط زنان سرپرست خانوار را در استان بغرنج تر کرده است و جمع شدن برخی از بازارهایی که این زنان با دست‌فروشی زندگی خود را می‌گذراندند بر مشکلات افزوده است.

امید است این گزارش تلنگری برای پیگیری بیشتر مسئولان از احوالات زنان سرپرست خانوار باشد.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش: افسانه سالاری