همواره جولان مافیای خام‌فروشی نقل محافل رسمی و غیررسمی است اما مسئولان امر با غیرقانونی خواندن این موضوع، میزان قاچاق صورت گرفته را خرد و کم‌تاثیر عنوان می‌کردند. با این حال خبر توقیف کشتی حامل 70 هزارتن سنگ آهن قاچاق سازمان یافته در این حوزه از تحرکات جدی سوداگران این بازار حکایت دارد.

به گزارش دلفین، در حالی که این روزها صنایع فولادی استان هرمزگان از سخت‌تر شدن تامین مواد اولیه در جهت حفظ روند تولید خود سخن می‌گویند و «خلیل قاسمی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یکی از محورهای کاری خود در سال پیش رو را کاستن از چالش‌های صنایع در حوزه تامین مواد اولیه قرار داده است اما به نظر می‌رسد که کمبود مواد اولیه زوایای پیدا و پنهان گسترده‌تری دارد.

همواره قاچاق مواد خام و جولان مافیای خام‌فروشی در محافل رسمی و غیررسمی موضوع صحبت بوده است اما مسئولان امر با غیرقانونی خواندن این موضوع، میزان قاچاق صورت گرفته را خرد و کم‌تاثیر عنوان می‌کردند. با این حال خبر کشف و توقیف کشتی حامل ۷۰ هزارتن سنگ آهن قاچاق به دستور دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس و انهدام یک باند سازمان یافته در این حوزه از تحرکات جدی سوداگران این بازار حکایت دارد.

«علی صالحی» رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: در عملیات پلیس امنیت اقتصادی برای حفظ حقوق عامه و صیانت از بیت المال، یک باند سازمان یافته قاچاق که به صورت شبکه‌ای قصد خارج کردن مقادیر زیادی مواد خام معدنی به وسیله یک فروند کشتی از مبادی رسمی را داشتند، شناسایی و منهدم شد.

وی گفت: با حضور دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس در محل و با بررسی های تکمیلی این موضوع مشخص شد کشتی مذکور حامل سنگ آهن خام قاچاق از نوع هماتیت است و قصد خروج از کشور با استفاده از مجوزهای جعلی و عدم تأمین حقوق و عوارض گمرکی را دارد که با اقدامات و بررسی‌های پیچیده کارشناسان این محموله قاچاق، کشف و ضبط شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان ارزش این محموله سنگین قاچاق کشف شده را برابر اعلام نظر کارشناسان مبلغ ۴۷۰ میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد: در این رابطه چهار متهم دستگیر شدند.
با مرور این اتفاق باید گفت در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شده است، دست‌یابی به اهداف ترسیمی در صنعت چندان با رویه‌ی موجود هم‌خوانی ندارد و دستگاه‌های نظارتی همچون اقدام صورت پذیرفته در این پرونده باید بیش از پیش مراقب دست‌های پشت پرده باشند.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007