حال قندخونی‌های هرمزگان اصلا خوب نیست و از مسئولان مربوطه تقاضای رسیدگی به وضعیت کنونی را دارند، مسئولان باید صدای بیماران نیازمند دارو را بشنوند و هر چه سریعتر به این مهم رسیدگی کنند چرا که کمبود انسولین به یکی از دغدغه‌های بیماران دیابتی در بندرعباس تبدیل شده و مسئولان هر روز بیان می‌کنند به زودی با توزیع داروهای ساخت داخل این مشکل برطرف می‌شود.

به گزارش دلفین، بیماران دیابتی این روزها از کمبود انسولین در داروخانه های بندرعباس گلایه دارند، برخی از بیماران نیز می‌گویند تعداد انسولین مصرفی آن‌ها به مراتب بیشتر از تعدادی است که داروخانه‌ها در اختیار آنان قرار می‌دهند.

انسولین برای دیابتی‌ها حکم مایع تضمین حیات را دارد این افراد باید قبل از هر وعده غذا، انسولین به زیر پوست خود تزریق کنند در غیر این صورت، قند خون آن‎ها به محض خوردن هر نوع خوراکی بدون تزریق انسولین،‌ خیلی سریع و شدید افزایش پیدا می‌کند و باعث آسیب به عروق، کلیه، قلب و سایر اعضای حساس بدن می‌شود.

حال قندخونی‌های هرمزگان اصلا خوب نیست و از مسئولان مربوطه تقاضای رسیدگی به وضعیت کنونی را دارند، مسئولان باید صدای بیماران نیازمند دارو را بشنوند و هر چه سریعتر به این مهم رسیدگی کنند چرا که کمبود انسولین به یکی از دغدغه‌های بیماران دیابتی در بندرعباس تبدیل شده و مسئولان هر روز بیان می‌کنند به زودی با توزیع داروهای ساخت داخل این مشکل برطرف می‌شود.

در همین راستا «مراد» شهروندی ساکن بندرعباس در تماسی به نشریه دلفین لب به گلایه گشود و از مصائب این روزهایش گفت. مراد مبتلا به بیماری دیابت است و برای درمان بیماری‌اش نیاز مبرمی به انسولین دارد. گلایه وی از نحوه توزیع انسولین دردناک است و با بسیاری از صحبت‌های سازمان غذا و دارو در هرمزگان هم‌خوانی ندارد.

مراد پیرمرد ۵۵ ساله که از وضعیت توزیع انسولین و کمیاب بودن آن کلافه است، در گفت وگو با خبرنگار دلفین، لب به شکایت گشود و گفت: نسخه پزشک را به پسرم دادم تا برای تهیه دارو به داروخانه مراجعه کند اما بعد از ساعت‌ها جستجو در پی یافتن انسولین، هیچ یک از داروخانه‌ها نسخه تجویز شده را نداشتند.

وی با ابراز تاسف گفت: با این تعداد داروخانه در سطح شهر بندرعباس هیچ یک از آن‌ها انسولین ندارند و به هر کدام از داروخانه‌های بندرعباس که مراجعه کردیم تنها با یک جمله که در حال حاضر انسولین نداریم، مواجه شدیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیماران انسولینی سرگردانند، گفت: در این روزها روند عرضه انسولین در داروخانه‌ها از حالت عادی خارج شده است به گونه‌ای که گاهی دسترسی به این دارو از رفتن به قله قاف نیز برایمان سخت‌تر شده است.

مراد که این روزها به شدت با بیماری‌ دست و پنجه نرم می‌کند، اذعان داشت: در این مدت وعده هایی از مسئولان سازمان غذا و دارو شنیده‌ایم، اما عملی نشده است، ما بیماران انسولینی دغدغه‌هایی در خصوص داروهای جایگزین و کم شدن سهمیه داریم، نگرانی‌هایی که با توجه به اهمیت انسولین در سبد دارویی بیماران قندی طبیعی است.

وی ادامه داد: با توجه به سهمیه‌بندی صورت گرفته از سوی مسئولان، تعداد انسولین مصرفی ما بیشتر از تعدادی است که داروخانه ها در اختیار قرار می‌دهند.

مراد سکوتی کرد و با جمله‌ی انسولین از نان شب هم برای من و سایر بیماران انسولینی واجب‌تر است، ادامه داد: این اواخر انسولین نداشتم تا اینکه مجبور شدم از طریق یکی از آشنایان در تهران، انسولین مورد نیاز خود را تهیه کنم.

این بیمار انسولینی عنوان کرد: هر ماه به ۶ انسولین لانتوس نیاز دارم و ماه قبل با داشتن نسخه پزشک به داروخانه مراجعه کردم و فقط سه انسولین به من دادند و برای تهیه مابقی داروی مورد نیاز مجبور به تهیه انسولین از بازار آزاد شدم که هر کدام را به مبلغ هنگفتی خریداری کردم.

وی با اشاره به اینکه در ایام کرونا باید در به در به دنبال انسولین باشیم، افزود: به نظر می‌رسد که داروخانه انسولین را برای آشنایان خود کنار گذاشته‌اند و دغدغه بیماران دیگر را درک نمی‌کنند.

بنا بر گفته‌های مراد؛ وی حدود ۲۰ سال است که قند خون دارد و برای تهیه داروهایش سختی زیادی را متحمل شده است. وی در پایان خطاب به مسئولان سازمان غذا و دارو اینگونه گفت: بیماران دیابتی اگر انسولین تزریق نکنند، دیگر داروهای مکمل نیز اثربخش نخواهد بود و آن‌گونه که باید کارایی لازم را ندارد.

در همین راستا به سراغ «حمیدرضا زارعی» مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان رفتیم تا در خصوص نحوه توزیع داروهای کمیاب به‌ویژه انسولین به گفت وگو بنشینیم.

زارعی در این رابطه به خبرنگار دلفین، گفت: به علت شرایط خاص انتقال ارز، گاهی اوقات واردات این داروها دچار وقفه‌هایی می‌شود و مشکلاتی را برای بیماران به همراه دارد که به هنگام کسری مقطعی این داروها، در صورت امکان و صلاحدید پزشک معالج، می‌توان از انواع جایگزین آن‌ها به عنوان مثال از آپیدرا به جای نوورپید یا از توژئو یا لومیر به جای لانتوس استفاده کرد.

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، افزود: با پیگیری‌های مداوم سازمان غذا و داروی کشور، در حال حاضر کسری انسولین‌های قلمی طولانی اثر همچون لانتوس، توژئو و لوومیر وجود ندارد و به میزان مناسبی توزیع شده است اما برای تأمین انسولین‌های قلمی کوتاه اثر همچون نوورپید و آپیدرا چون مصرف بیشتری نسبت به انواع طولانی اثر دارد، متأسفانه از ابتدای امسال مشکلات زیادی به علت تأخیر در واردات دارو، گریبان‌گیر بیماران شده است.

وی در ادامه گفت: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به جد پیگیر سهمیه‌های ارسالی کشوری است و روزانه با تماس‌های مکرر با سازمان غذا و داروی کشور و شرکت‌های توزیع کننده، سعی در رفع کمبودها و توزیع این داروها در استان دارد.

وی در ادامه گفت: اگر بیماران با کمبود انسولین مواجه شدند برای تغییر دارو برای درمان تا زمان تامین انسولین به پزشک معالج خود مراجعه کنند.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: نگین بیگلری

  • نویسنده : 1007