با این تفاسیر به نظر می‌رسد پلیس فتا که مسئولیت اصلی رصد فضای مجازی را بر عهده دارد، باید هر چه سریع‌تر زوایای مختلف این کلاهبرداری نوین را پیگیری و ضمن دستگیری متخلفان، راه جلوگیری از این سواستفاده مالی را بیابد.

به گزارش دلفین، این روزها در هر خانواده هرمزگانی حداقل دو سه جوان تحصیل‌کرده‌ی بیکار دیده می‌شود و اشتغال یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جوانان و پدر و مادرهای ‌آن‌هاست. چشم امید اکثر این خانواده ها نیز به صنایع استان و بکارگیری جوانان در صنعت فولاد، نفت و کشتی‎سازی به عنوان پراشتغال‌ترین صنایع هرمزگان است.

*کرونا و بازار کساد کاریابی‌ها و کافی‌نت‌ها

اما در چند ماه اخیر که کرونا حسابی کار برخی از بنگاه های کاریابی و کافی‌نت‌ها را کساد کرده است؛ شاهد اخبار جعلی فراوانی در رابطه با استخدام نیرو در صنایع هستیم و جالب است که این افراد متخلف بدون در نظر گرفتن عواقب این جرم و ضربه‌ای که به احساسات و عواطف مردم هرمزگان وارد می‌شود، نام، آدرس و شماره تماس خود را نیز ذکر می‌کنند.

*جزئیات ماجرا

ماجرا از این قرار است که گروهی از افراد سودجو با درج اطلاعیه هایی در فضای مجازی، جامعه‌ی بی‌کار هرمزگان را به ثبت نام در آزمون‌های استخدامی جعلی یا تکمیل بانک اطلاعاتی نیروی انسانی صنایع استان فرا می‌خوانند و پول هنگفت چند صد هزار تومانی را بابت ثبت نام و الکترونیکی کردن اسناد هویتی دریافت می‌کنند؛ در حالی که اصلا چنین اطلاعیه‌هایی وجود خارجی ندارند یا جزئیات آن‌ها در راستای کسب درآمد بیشتر مخدوش و تحریف شده است.

*فرم‌های استخدام پالایشگاه ستاره خلیج فارس جعلی است

«نرگس صداقت» مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین راستای روشن‌سازی افکار عمومی نسبت به اخبار گسترده و در برخی مواقع متناقض منتشر شده در رابطه با تامین نیروی انسانی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیان داشت: اطلاعیه‌هایی که غیر از درگاه روابط عمومی شرکت، روزنامه ها و سایر خبرگزاری های رسمی استانی و کشوری منتشر می‌شود، فاقد اعتبار است و شهروندان فریب افراد سودجو را نخورند.

وی تاکید کرد: در مدت اخیر چندین اطلاعیه منتسب به کافی‌نت‌ها و بنگاه‌های کاریابی در فضای مجازی منتشر شده که همگی کذب و با هدف سواستفاده مالی از متقاضیان کار انتشار یافته است. وی از شهروندان خواست تا ضمن دقت در صحت سنجی اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی در دام فرم‌های استخدامی جعلی گرفتار نشوند.

*شیطنت کرده‌اند

یکی دیگر از مناطقی که دست‌مایه‌ی سواستفاده‌ی برخی از بنگاه‌های کاریابی و کافی‌نت‌های بندرعباس شده بود، منطقه ویژه خلیج فارس است. «سعید خادمی پور» مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نیز در این باره به خبرنگار دلفین گفت: با هدف اجرای عدالت در جذب نیروی انسانی و تهیه‌ی پشتوانه‌ای اطلاعاتی از نیروی آماده‌به‌کار استان هرمزگان، اداره کار منطقه ویژه تصمیم گرفت تا در راستای تامین نیروی انسانی شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه و معرفی نیروی انسانی تحصیل کرده و بومی استان بانک اطلاعاتی متقاضیان نیروی کار خود را تکمیل کند اما برخی از بنگاه‌های کاریابی از این اتفاق مثبت سواستفاده و شیطنت کردند.

وی ادامه داد: افراد با دو سال سابقه کار مفید و در اختیار داشتن مدرک تحصیلی فوق دیپلم برق، فوق دیپلم ابزار دقیق، فوق دیپلم مکانیک و فوق دیپلم شیمی در حالی که حداکثر ۲۵ سال و افراد متاهل در اولویت قرار دارند، می توانند درخواست کار خود را ارائه دهند اما در مدت اخیر چندین اطلاعیه منتسب به بنگاه‌های کاریابی استان هرمزگان در فضای مجازی منتشر شده که اکثرا کذب و با هدف سواستفاده مالی از متقاضیان کار انتشار یافته است.

*پلس فتا ورود کند

با این تفاسیر به نظر می‌رسد پلیس فتا که مسئولیت اصلی رصد فضای مجازی را بر عهده دارد، باید هر چه سریع‌تر زوایای مختلف این کلاهبرداری نوین را پیگیری و ضمن دستگیری متخلفان، راه جلوگیری از این سواستفاده مالی را بیابد.

این متن در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش: اعظم خندان

  • نویسنده : 1007