نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان ایمیدرو شفاف اعلام کند که چه اقداماتی برای منطقه ویژه پارسیان انجام داده و به چه علت مدیریت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان هیچ قدرتی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد.

به گزارش دلفین احمد جباری نماینده مردم غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دلفین ضمن تاکید بر حساسیت منطقه ویژه پارسیان گفت: این منطقه دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای است و مدیریت این مجموعه باید فردی فنی و در کار خود حرفه‌ای باشد.

وی بیان داشت: ما با شخص کار نداریم و توجه ما بر توانمندی و شایستگی است و از هر فردی که در این پست قرار دارد، توقع خدمت داریم.

نگاهی به تاریخ

وی گفت: در دولت نهم و در دوره مجلس هشتم لایحه‌ای تحت عنوان «ایجاد مناطق ویژه» مطرح شد که در جنوب کشور سه نقطه کازرون، نیریز و لامرد جزء مناطق پیشنهادی بودند که در این طرح به هیچ عنوان پارسیان دیده نشده بود و آنان پارسیان را نیز در قالب طرح یکپارچه‌ی لامرد تعریف کرده بودند.

وی افزود: یا رایزنی هایی که داشتیم رئیس وقت مجلس آقای لاریجانی قرار شد مذاکراتی را با دولت در خصوص پارسیان داشته باشند که موفق شدیم منطقه ویژه پارسیان را منطقه ای مستقل از لامرد به تصویب برسانیم.

نگاه دوگانه

جباری گفت: با این حال مدیریت این دو منطقه با توجه به آیین‌نامه‌های دولت مستقل نشد و به همین دلیل سرمایه‌گذاران به این منطقه ورود نکردند و در مجلس جدید نیز ما به دلیل عدم پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای درخواست سوال را از وزیر صمت مطرح کردیم.

وی توسعه در منطقه ویژه لامرد را غیرقابل قیاس با منطقه ویژه پارسیان دانست و عنوان کرد: جلساتی را با سرپرست وزارت صنعت و معدن تشکیل دادیم و در پی آخرین جلسه ای که با آقای غریب پور مدیرعامل ایمیدرو کشور داشتیم، درخواست کردیم که به جایگاه منطقه ویژه پارسیان توجه بیشتری شود و وی در این رابطه پاسخ‌گو باشد، چرا که طرح های توسعه‌ای در این منطقه انجام نمی شود و سرمایه گذاری قابل توجهی در این مکان رخ نداده است.

ایمیدرو شفاف پاسخ‌گو باشد

جباری خاطرنشان کرد: سازمان ایمیدرو شفاف اعلام کند که چه اقداماتی برای منطقه ویژه پارسیان انجام داده است.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات در حال انجام در این منطقه ویژه‌ی اقتصادی دست به روشن‌گری زد و افزود: اقدامات کنونی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و با نظارت و تامین مالی ایمیدرو در حال انجام است و مدیریت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان هیچ قدرتی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد.

نماینده مردم غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: فارغ از مدیریت هر شخصی، توقع داریم در چشم‌اندازی که در قانون تعریف شده است، دو منطقه لامرد و پارسیان باید یکسان نگریسته شوند و تبعیض جایز نیست.

بازدید میدانی

وی در ادامه یادآور شد: سازمان ایمیدرو بخشی از ایرادات و انتقادات ما را پذیرفت و بنا شد طی هفته آینده بازدید میدانی از منطقه ویژه پارسیان داشته باشیم تا در این راستا بتوانیم موانع پیش روی توسعه، سرمایه‌گذاری و پیشرفت در این منطقه را بررسی کنیم.

جباری با اعلام این‌که سازمان ایمیدرو در لامرد اتفاقات مثبت را رقم زده و با چیزی که در پارسیان می‌بینیم زمین تا آسمان متفاوت است، ادامه داد: به زودی در بازدیدی میدانی وضعیت منطقه را مورد بررسی قرار خواهیم کرد.

در انتظار رای اعتماد وزیر صمت

نماینده مردم غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، گفت: در انتظار رای اعتماد وزیر جدید صمت در مجلس هستیم تا ما بتوانیم کار خود را به طور جدی‌تری دنبال کنیم چرا که طرف حساب خود را وزیر صمت می‌دانیم.

وی افزود: حال می‌خواهیم بدانیم منطقه ویژه‌ای که در پارسیان شکل گرفته، آیا قرار است زیرساخت توسعه ای و خوراک این منطقه را تامین کنند یا خیر؟ باید شفاف پاسخگو باشند که دلیل عدم توسعه یافتگی در این بازه زمانی چیست؟

موارد دیگر…

جباری درباره دلایل کم‌توجهی سازمان ایمیدرو به منطقه ویژه‌ی پارسیان نیز چنین گفت: زوایای مختلف این موضوع باید مشخص شود و ما باید بدانیم که قرار است منطقه ویژه‌ی پارسیان زیرساختی برای منطقه ویژه‌ی دیگری باشد یا خود منطقه‌ای مستقل است و ما منتظر پاسخ شفاف مسئولان هستیم.

وی افزود: البته موارد دیگری هم وجود دارد که بعد از بازدید از این منطقه ویژه‌ی اقتصادی بیان خواهم کرد.
جباری در پایان بار دیگر به مقایسه دومنطقه ویژه‌ی لامرد و پارسیان پرداخت و اضافه کرد: در منطقه ویژه لامرد اتفاقات بسیار موثر و پیشرویی از جمله الحاق فرودگاه به منطقه ویژه، تامین تجهیزات زیرساختی آب، برق و گاز، سرمایه‌گذاری ایمیدرو برای آتش نشانی و احداث آبشیرین کن است اما در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان حداقل این اقدامات رخ نداده.

این مطلب در شماره هجدهم منتشر شده است.

گفتگو اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد


 

  • نویسنده : ۱۰۰۷