دبیر جامعه‌ی روحانیون و فضلای هرمزگان به دلایل استعفایش، کارنامه‌ی نمایندگان مجلس و چرایی خانه‌نشینی نخبگان استان واکنش نشان داد.

اشاره:

«علی‌اکبر میرزایی» متولد ۱۳۵۷ در بندرعباس است. وی در زمینه‌های پژوهشی، علمی، تحقیقاتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اجرایی فعالیت می‌کند. او به ‌عنوان استاد دانشگاه و حوزه بیش از ده سال است که فعالیت می‌کند و تاکنون بیش از ۵۰ جلد کتاب در زمینه‌های مختلف به رشته‌ی تحریر درآورده است. رئیس نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان از جمله مسئولیت‌های اجرایی میرزایی در سال‌های اخیر بوده است. وی چندی پیش از سمت رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان استعفا داد. گروهی دلیل این استعفا را شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌دانند. به دفتر او رفتیم تا دلیل این استعفا را جویا شویم.

دلایل یک استعفا

میرزایی در خصوص دلیل استعفایش چنین بیان داشت: تا انتخابات مجلس شورای اسلامی حداقل یک سال فاصله‌ داریم و در حال حاضر نمی‌توانم راجع به حضور در این انتخاب صحبت کنم.

وی ادامه داد: استعفای من بیشتر ازاین‌جهت بود که عده‌ای تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌شد حتی فعالیت‌هایی روزمره‌ی مجموعه‌ی شورای تبلیغات را به‌حساب فعالیت‌های انتخاباتی می‌گذاشتند و می‌گفتند که میرزایی قصد کاندیدا شدن در مجلس را دارد.

برداشت غلط

دبیر جامعه‌ی روحانیون و فضلای استان هرمزگان با اشاره به برداشت غلط عده‌ای از فعالیت‌هایش گفت: هنوز زود است که راجع به انتخابات حرف بزنیم اما برای این‌که شبهه‌ای وجود نداشته باشد من ترجیح دادم که سمتم استعفا کنم.

میرزایی با اشاره به وضعیت حال حاضر هرمزگان تصریح کرد: فارغ از هرگونه نگاه سیاسی وضعیت استان هرمزگان بسیار ناراحت‌کننده است چراکه این استان به یک تجارت‌خانه و دخل تبدیل‌شده است.

عدم تعلق خاطر مدیران از ابتدای انقلاب تاکنون

وی گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون مدیران متعددی در این استان در بازه‌های کوتاه زمانی فعالیت کرده‌اند بدون آنکه تعلق‌خاطری نسبت به این جغرافیا احساس کنند.

دبیر جامعه‌ی روحانیون و فضلای استان هرمزگان بابیان اینکه ما باید به سمتی برویم که نگاه پایتخت‌نشینان به این استان تغییر کند، افزود: باید تلاش کنیم نگاه توسعه‌ی پایدار را جایگزین نگاه تجاری موجود کنیم.

نیاز به هوای تازه

میرزایی گفت: بر همین اساس است که به‌شدت معتقدم که هرمزگان نیازمند هوای تازه است و همه ما وظیفه‌داریم که پنجره را برای ورود هوای تازه بازکنیم.

وی باز کردن پنجره را به ورود نخبگان به همه‌ی عرصه‌ها تعبیر کرد و افزود: ما در حال حاضر به مطالبه گری، نخبه پروری و شایسته‌سالاری نیاز داریم.

کارنامه نمایندگان مجلس

دبیر جامعه‌ی روحانیون و فضلای استان هرمزگان در خصوص عملکرد نمایندگان مجلس در این دوره‌ی چهار سالانه، گفت: در خصوص نمایندگان دو نگاه وجود دارد، نگاه اول نگاهی است که از جانب نزدیکان و طرفداران آن‌ها وجود دارد که نگاه مثبتی است و معتقدند بر اساس ظرفیتی که وجود داشته عمل شده است.

میرزایی ادامه داد: اما نگاه دوم نگاهی است که مردم به عملکرد نمایندگان مجلس دارند و آن‌ها را بر اساس عملی شدن وعده‌ها و قول‌های زمان انتخابات می‌سنجند نه بر اساس موضعی که طرفداران آن‌ها دارند.

وی با بیان اینکه هنوز آن هوای واقعی و کافی وارد این استان نشده است، گفت: هوا باید آن‌قدر کافی باشد که انسان بتواند سر پا شود، هرمزگان به‌مثابه‌ی یک بیمار تنفسی است که باید اکسیژن لازم را دریافت کند تا بتواند سر پا بایستد.

دایره‌های بسته

دبیر جامعه‌ی روحانیون و فضلای استان هرمزگان تأکید کرد: همان‌گونه که اشاره شد اکسیژن و هوای تازه نیز با شایسته‌سالاری، نخبه پروری و مطالبه گری به‌حق به وجود می‌آید و اگر ما خود را در دایره‌ای بسته قرار دهیم و تنها خود و طرفدارانمان را ببینیم استان هرمزگان به جایگاهی که شایسته‌ی آن است نخواهد رسید.

میرزایی بابیان اینکه ما باید بر اساس یک مدل مشخص به سمت توسعه گام برداریم گفت: یکی از محورهای توسعه‌ی پایدار در هرمزگان دریاست؛ ما نزدیک به ۱۲۰۰ کیلومتر مرز آبی داریم و این ظرفیتی است که تاکنون مغفول مانده و استفاده‌ای که باید از آن صورت نگرفته است.

وی از گردشگری به‌عنوان دیگر شاخص توسعه‌ی پایدار نام برد و گفت: هرمزگان موقعیت مناسبی برای جذب گردش گر دارد؛ ورود گردشگر می‌تواند به اشتغال‌زایی و درنتیجه توسعه‌ی پایدار استان شتاب دهد.

منع به‌کارگیری بازنشستگان دولتی و روحانیون

دبیر جامعه‌ی روحانیون و فضلای استان هرمزگان در خصوص منع به‌کارگیری بازنشستگان دولتی و روحانیون تصریح کرد: بازنشستگی دو حالت دارد یکی حالت قانونی و دیگری حالت تعهدی است و ما بایستی موضوع بازنشستگی را تعهدی پیش ببریم.

میرزایی گفت: به لحاظ قانونی که مشخص است یعنی هر فرد پس از سی سال خدمت باید بازنشسته شود اما به لحاظ تعهدی یعنی زمانی که فرد به این درک رسید که دیگر توانایی انجام کار و مفید بودن را ندارد کنار برود و عرصه را برای ورود جوانان و هوای تازه باز کند.

وی بابیان اینکه بازنشستگی تعهدی در مورد همه ازجمله نمایندگان مجلس صدق می‌کند، گفت: فارغ از سن و سال انسان پیش از همه‌چیز می‌بایست دارای تعهد باشد و زمانی که تعهد باشد قانون‌مندی نیز شکل می‌گیرد.

دبیر جامعه‌ی روحانیون و فضلای استان هرمزگان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: برخی افراد معدود و خاص وجود دارند که جایگزین ندارند اما صحبت بر سر این قشر حداقلی نیست و من فکر می‌کنم اگر مدیران ما متعهدانه حرکت کنند عمل‌گرایی در چارچوب قانون نیز اتفاق می‌افتد و خود عرصه را برای حضور جوانان فراهم می‌کنند.

خانه‌نشینی نخبگان در هرمزگان

میرزایی بابیان اینکه هوای تازه به معنی ایجاد تعهد در جامعه است، گفت: دو چالش بزرگ پیش روی استان هرمزگان قرار دارد؛ در ابتدا عدم استفاده از نخبگان و دوم عدم داشتن توسعه‌ی متوازن در همه‌ی عرصه‌هاست.

وی بابیان اینکه نخبگان در استان هرمزگان خانه‌نشین هستند گفت: عده‌ای از خانه‌نشینی نخبگان لذت می‌برند و کنار زدن نخبگان را جز افتخارات خود می‌دانند.

دبیر جامعه‌ی روحانیون و فضلای استان هرمزگان بابیان اینکه وقتی نخبگان کنار گذاشته شود و همه‌ی امور به دست غیر نخبه می‌افتد، خاطرنشان ساخت: وقتی‌که اداره امور به دست غیر نخبه باشد مسلم است که تضمینی برای پیشرفت، توسعه و آبادانی نیز وجود نخواهد داشت.

هرمزگان و توسعه‌ی نامتوازن

میرزایی با اشاره به توسعه‌ی نامتوازن استان هرمزگان گفت: در کنار توسعه‌ی اقتصادی بیاید به توسعه‌ی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز توجه داشت شهر همان‌گونه که به فولاد و اقتصاد نیاز دارد نیازمند سالن سینما، سالن تئاتر، شهربازی و باغ‌وحش نیز هست.

وی بابیان اینکه در کشور ما تمرکزگرایی وجود دارد و هرمزگان نیز مدل کوچک‌شده‌ی آن است ادامه داد: بعد دیگر عدم توسعه متوازن مربوط به تمرکزگرایی در استان هرمزگان می‌شود و به‌جز بخش کوچکی از بندرعباس باقی نقاط از امکانات لازم برخوردار نیستند.

دبیر جامعه‌ی روحانیون و فضلای استان هرمزگان تصریح کرد: تا این چالش‌ها مرتفع نشود ما هر حرفی را بزنیم عوام‌فریبی کرده‌ایم.

میرزایی گفت: باید از ظرفیت استان هرمزگان در جهت شناساندن این استان و پرورش نیروهای متعهد در جهت آبادانی و توسعه استفاده کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه باید نگاه مصرفی که به هرمزگان وجود دارد از بین برود، گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در استان هرمزگان نگاه مصرفی مسئولان به این استان است و این موضوع باید اصلاح شود.