سرپرست منطقه 6 عمليات ایران از افزايش 118 درصدي حجم انتقال گاز در سال 98 نسبت به سال 92 خبر داد.

به گزارش دلفین، عليرضا عربلو ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر با بیان این مطلب، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۲، هفت ميليارد و چهارصد ميليون مترمكعب گاز از سوی منطقه ۶ عملیات انتقال گاز ایران به مبادي مصارف خانگي و صنعتي انتقال داده شده كه این میزان در سال ۱۳۹۸ به ۱۶ ميليارد و سيصد ميليون مترمكعب گاز افزايش يافته است.

وی گفت: از ابتدای دولت یازدهم و دوزادهم بيش از ۷۶۰ كيلومتر خط لوله فشار قوي گاز در اندازه هاي مختلف به خطوط تحت پوشش منطقه ۶ عملیات انتقال گاز ایران افزوده شده که در مجموع، به بالغ بر سه هزار و پانصد كيلومتر رسیده است.

عربلو افزود: به منظور بهره برداري، تعمير و نگهداري خطوط لوله فشار قوی گاز در استان هاي كرمان و سيستان و بلوچستان، مركز بهره برداري خطوط لوله كرمان در سال ۱۳۹۷ احداث و به بهره برداري رسید و مراكز تعميرات و بهره برداري خطوط لوله ايرانشهر، زاهدان و كهنوج نیز در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهند رسید .

وي با اشاره به احداث ۱۰ ايستگاه حفاظت كاتديك در سطح منطقه، ادامه داد:  افتتاح نخستين ساختمان مستقل مركز پايش و كنترل عمليات انتقال گاز ( IOC) و مجموعه فرهنگي، ورزشي و آموزشي شهيد سالاري در سال ۱۳۹۶ از ديگر پروژه هاي اجرا شده بوده است.

عربلو به تزريق گاز و بهره برداري از خطوط لوله فشار قوي گاز اشاره كرد و ادامه داد: ۴۱۶ هزار متر خط لوله از سال ۹۲ تاكنون تزريق گاز شده و حدود ۱۳ هزار متر خط لوله آسيب ديده، با اجراي عمليات و تعميرات مختلف با تلاش كاركنان منطقه ۶ عمليات تعويض شده است.

سرپرست منطقه ۶ انتقال گاز ایران اظهار داشت: در مدت زمان مذکور، حدود ۹۷ درصد حجم انتقال گاز از سوی این منطقه به مصارف صنعتي و ۳ درصد به مصارف خانگي انتقال داده شده است.

عربلو به انجام تعميرات و نگهداري خطوط لوله زير دريا نيز اشاره كرد و گفت: بكارگيري تكنيك هاي تعميراتي براي به حداقل رساندن نشتي ها به منظور كاهش اتلاف گاز در شبكه و كنترل آلاينده هاي زيست محيطي از ديگر اقدامات از سوی منطقه ۶ عملیات انتقال گاز ایران بوده است.

این مقام مسئول در ادامه به ۱۳ هزار كيلومتر پيگراني تمييز كننده و ۸۵۵ كيلومتر پيگراني هوشمند و حدود ۲۰ هزار كيلومتر نشت يابي خطوط لوله در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره كرد.

وي به استفاده بهينه از كالاهاي مازاد ساير شركت ها نيز پرداخت و گفت: انجام مهندسي معكوس، بومي سازي و جايگزيني كالاها و همچنين تأمين بيش از يك هزار و ۶۰ قلم کالای مورد نیاز از محل کالای مازاد مناطق و سایر شرکت ها در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه های تدارکاتی، انبارداری و جلوگیری از رکود سرمایه و مدیریت نقدینگی، به ارزش سيستمي حدود ۱۰۰ميليارد ريال تامين شده است.

سرپرست منطقه ۶ عمليات انتقال گاز ایران ادامه داد: ۱۷ پروژه در تاسيسات تقويت فشار گاز و ۸۱ پروژه مربوط به خطوط لوله انتقال گاز و تكميل زيرساخت ها و سيستم هاي مديريتي جهت افزايش قابليت اطمينان و دسترسي تجهيزات موثر بر فرايند انتقال گاز، افزايش پايداري انتقال گاز و كاهش اتلاف گاز در شبكه از محل بودجه هاي شركت ملي گاز ايران با تلاش كاركنان اين منطقه اجرایي شده است.

وي افزود: دو پروژه در حال اجراي تعويض پوشش خط لوله ۲۴ اينچ و خط لوله ۱۲ اينچ به طول ۶۰ هزار متر از سال ۱۳۹۸ آغاز و تا پائيز سال ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

سرپرست منطقه ۶ انتقال گاز ایران در پايان از تلاش و كوشش تمامي كاركنان ستادي و عملياتي كه در اجراي برنامه ها و پروژه هاي مختلف در سطح منطقه همكاري داشته اند، تقدير و تشكر كرد.

  • نویسنده : ۱۰۰۷