رئیس انجمن شن و ماسه هرمزگان گفت: تهمت مطرح شده در خصوص برداشت غیرمجاز شن و ماسه در هرمزگان کاملا غیرکارشناسی و غیرحرفه‌ای و به دور از شان یک سازمان دولتی است.

به گزارش دلفین،خبر برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه های هرمزگان در هفته‌های گذشته نگرانی‌های بسیاری را به وجود آورده بود و مخابره‌ی آن از سوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، سبب اعتراض فعالان حوزه‌ی شن و ماسه شد. از طرفی آنان بیان می‌داشتند که این برداشت توسط صاحبان کامیون به دلیل نزدیکی رودخانه‌ها با مراکز تخلیه، و با هدف کاهش هزینه حمل و نقل و همچنین به سبب مرغوبیت این شن و ماسه نسبت به ماسه‌های کوهی صورت می‌پذیرد و نباید تخلفات معدود را به پای تمام اعضای صنفی زحمت‌کش گذاشت. در همین راستا وحید تهمتن رئیس خانه صنعت و معدن و رئیس انجمن شن و ماسه استان هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین به تجزیه و تحلیل زوایای مختلف این موضوع پرداخت.

*اظهارنظر غیرکارشناسانه

تهمتن در این باره گفت: تهمت مطرح شده در خصوص برداشت غیرمجاز شن و ماسه در هرمزگان کاملا غیرکارشناسی و غیرحرفه‌ای و به دور از شان یک سازمان دولتی است.

وی مطرح کردن عدم رسیدگی دستگاه قضا به موضوع برداشت غیر مجاز را بدنام کردن دستگاه قضا خواند و گفت: دستگاه قضا در بحث رسیدگی به دو پرونده ی مطروحه رسیدگی های لازم را انجام داده است و هر دو شرکت دارای مجوز و قراداد با سازمان صنعت و معدن بودند.

*ماسه که سنگ آهن نیست

وی در رابطه به روند درخواست برداشت نیز افزود: میزان مجاز برداشت بر اساس درخواست واحد تولیدی بنا بر ظرفیت و بازار صورت می گیرد.
رئیس انجمن شن و ماسه هرمزگان با بیان اینکه شن و ماسه ماده‌ای گران‌بها همچون سنگ آهن نیست، عنوان کرد: دولت در حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت پایه هر تن مخلوط رودخانه‌ای را ۱۵۰ تومان اعلام کرده است بنابراین مبلغ قابل توجهی نیست که در این میان سودجویی و تخلفی با برداشت غیرمجاز رخ دهد.

*بازار مصرف، برداشت غیرمجاز را توجیه نمی‌کند

وی با عنوان اینکه بازار مصرف برای ۶ برابر تولید واحدهای تولیدی ظرفیت ندارد، گفت: حد مجاز برداشت شن و ماسه را سازمان صنعت و معدن طی قراردادی معین می کند و اگر کسی بدن هماهنگی اضافه برداشت داشته باشد، طبق قانون تعریف شده سه برابر نرخ منطقه جریمه خواهد شد.
وی افزود: هر واحد تولیدی که نیاز به اضافه برداشت داشته باشد، باید مجوز را از سازمان صنعت و معدن دریافت کند اما باید بگوییم که هر چه میزان تولید افزایش یابد نشان دهنده پویایی در این حوزه است.
تهمتن عنوان کرد: سازمان صنعت و معدن در افزایش میزان برداشت با ارائه مجوز به تولید کنندگان برای برداشت بیشتر، کمک بزرگی به کاهش تخلفات کرده است.

*برداشت دهیاری ها

رئیس انجمن شن و ماسه هرمزگان گفت: عرصه برای تخلف بر واحدهایی که دارای شناسنامه هستند، تنگ شده است و البته این نکته نیز ناگفته نماند که دهیاری ها با دریافت مجوز از آب منطقه ای اقدام به برداشت شن و ماسه می‌کنند.

وی افزود: قانونی در مجلس به تصویب رسیده که تفسیر صریحی نیز از آن نشده و این قانون به وزارت نیرو اجازه داده است که مصالح مازاد رودخانه ای را به پیمانکاران صلاحیت دار واگذار کند و در قبال آن پیمانکاران طرح ساماندهی را اجرا کنند و نظر ما این است که این طرح خوبی است به شرطی که بر اساس ضوابط مقرر اجرا شود.

*افزایش قیمت

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تامین این طرح به واحدهای تولیدی منجر به افزایش بی‌رویه قیمت ها و انتقال بار هزینه ای توسعه به مصرف کنندگان و مردم خواهد شد.

تهمتن در پایان اضافه کرد: این واحدها در دوران جنگ، شرایط تحریم همواره همراه مردم بوده اند و در لایروبی رودخانه ها، پیشگیری از وقوع سیل حتی الامکان همکاری های لازم را داشته اند و موفق به اشتغالزایی مستقیم ۲۵۰۰ نفری شده اند.

این مطلب در نشریه دلفین منتر شده است.

گفتگوی اختصاصی: پدرام مجیدی

  • نویسنده : 1008