توقع می‌رود پالایشگاه‌ها در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی گام بردارند و ‌ذی‌نفعان اصلی خود که مردمان محلی هستند را فراموش نکنند و شاهد خدمات بیشتری از سوی این صنایع عظیم ملی به مردم هرمزگان باشیم.

به گزارش دلفین، خبری که این روزها سهامداران پالایشگاه‌های کشور را خوشحال کرده، تغییر فرمول قیمت‌گذاری‌های جدید خوراک است. ماجرا از این قرار است که در ۲۳ مرداد امسال وزارت نفت دستورالعمل تعیین قیمت خوراک و پنج فرآورده اصلی را به تصویب رساند و طبق این دستورالعمل، مبنای محاسبه نرخ نفت خام از میانگین محموله‌های صادراتی منطقه خلیج فارس به میانگین ماهانه محموله‌های صادراتی نفت ایران تغییر کرد.

همچنین مبنای محاسبه قیمت پنج فرآورده اصلی به جای فوب خلیج فارس، میانگین وزنی ماهانه قیمت فروش صادراتی و زمینی فوب ایران خواهد بود که در کنار هم قرار دادن این موضوعات به معنای افزایش سودآوری پالایشگاه های کشور است.

اگر بخواهیم به صورت واقع‌گرایانه به موضوع بنگریم باید گفت که با توجه به شرایط تحریم، فروش محموله های ایرانی با تخفیف همراه است و با بررسی عرضه‌ها و معاملات بورس انرژی مشخص می‌شود که تخفیف اعمال شده بر نفت خام و هر یک از فرآورده ها با یکدیگر تفاوت دارد. در نتیجه با توجه به نرخ های جدید انتظار می‌رود که حاشیه سود پالایشگاه ها تغییر کند.

کارشناسان این حوزه معتقدند که پالایشگاه های کشور در نتیجه تغییر فرمول با رشد قابل توجه سودآوری مواجه شوند که حداقل آن حدود یک دلار برآورد می شود؛ درحالی که رقم دقیق می تواند بسیار بیشتر از تخمین‌های فعلی باشد.

در این میان استان هرمزگان نیز با دارا بودن سه پالایشگاه، ستاره خلیج فارس، پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه لاوان یکی از قطب‌های پالایشگاهی کشور است و این تغییر فرمول محاسبه می‌تواند تغییر اساسی در سودآوری این سه پالایشگاه داشته باشد و توقع می‌رود همچنان که این پالایشگاه‌ها همواره سعی داشته‌اند تا در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی گام بردارند، در این برهه نیز بیش از پیش ‌ذی‌نفعان اصلی خود که مردمان محلی هستند، فراموش نکنند و شاهد خدمات بیشتری از سوی این صنایع عظیم ملی به مردم هرمزگان باشیم.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: نگین بیگلری

  • نویسنده : ۱۰۰۷