این نهاد می‌تواند به عنوان نهاد مدعی‌العموم اقامه دعوا کند و این اقامه دعوا در دفتر شفافیت منجر به برکناری بخش عمده ای از مدیران سو استفاده‌گر و رانت خوار می شود.

به گزارش دلفین، تشکیل شورای مرکزی دیده‌بان شفافیت و عدالت در هرمزگان مجالی شد تا در گفت‌وگویی تلفنی با «پرویز سالاری» مدیر دفتر این نهاد در هرمزگان به چرایی تشکیل و چگونگی عملکرد این تشکل بپردازیم. خلاصه‌ای از این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

نهادینه شدن فساد و رانت

سالاری در پاسخ به حوزه‌ی جغرافیایی عملکرد شورای مرکزی دیده‌بان شفافیت بیان داشت: به غیر از هرمزگان در چند استان دیگر هم شورای دیده بان شفافیت فعالیت دارد و تقریبا از ۱۹سال پیش مقام معظم رهبری برای پیشگیری از فساد، رانت خواری و ارتقا سلامت اداری فرمان هشت ماده ای صادرکردند اما متاسفانه به دلیل عدم پیگیری مسئولان در آن زمان فرمایش ایشان محقق نشد و بحث رانت خواری و فساد متاسفانه در کشور در طول زمان نهادینه شده است.

نظارت بر موضوعات حساس

وی افزود: در همین رابطه تعدادی از دل‌سوزان نظام با سوابق مختلف سیاسی در سال ۱۳۹۰ برای اجرایی شدن این موضوع نهادی را تشکیل دادند و مجوز آن را نیز از وزارت کشور دریافت کردند و سازمانی به نام سازمان دیوان شفافیت و عدالت در راستای شفاف‌سازی کار مدیران ایجاد شد تا بر موضوعات حساس از جمله واگذاری شرکت‌های تولیدی به بخش خصوصی، رانت‌خواری‌ها و سایر مسائل حساس نظارت کند.

فعالیت در ادوار پیشین

مدیردفتر نمایندگی دیده‌بان شفافیت و عدالت در هرمزگان بیان داشت: این نهاد ابتدا در تهران کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۴ در استان‌ها هم دفاتری تشکیل داد و چهار استان این دفاتر فعال شد و در هرمزگان چند سال پیش این دفتر شکل گرفت که متاسفانه به علت یکسری مشکلات دوام نداشت و فعالیت‌اش متوقف شد اما در حال حاضر این دفتر در اکثر مراکز استان ها فعال است و با نظارت بر کار مدیران خدمت رسانی می کند.

حفاظت از مدیران

وی از آغاز فعالیت این تشکل در استان همزمان با ماه محرم امسال و با حضور در دفتر حجت الاسلام والمسلمین «محمد عبادی زاده» نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس خبر داد و گفت: فعالیت ما مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر است و در واقع کار اصلی‌مان حفاظت از مدیران است و ما برای شفاف‌سازی‌ها و معرفی مدیران رانت‌خوار تلاش می‌کنیم.

اقدامات در هرمزگان

وی درباره اقدامات این تشکل پیش از ایجاد دفتر نمایندگی در استان نیز بیان داشت: این نهاد کارهای زیادی انجام داده است که از جمله آن‌ها می توان به تلاش برای بازگرداندن و ابطال واگذاری آلومینیوم المهدی که با تلاش‌ها و افشاگری‌های دکتر توکلی و با اطلاعات مناسبی که از استان در اختیار وی قرار کرفت، اشاره کرد.

وی گفت: این تشکل با شکایت از برخی سازمان‌ها و مدیران، سبب‌ عزل‌‌ تعدادی‌ از مدیران متخلف‌ و بازگشت سرمایه به بیت‌المال‌ شد.

از سالاری موارد مصداقی بیشتری را جویا شدیم که وی بیان داشت: پیگیری‌های این نهاد مردمی در گمرکات استان سبب عزل مدیر متخلف این اداره کل شد و از بروز تخلفات بیشتر جلوگیری کرد.

شفافیت بیشتر

مدیردفتر نمایندگی دیده‌بان شفافیت و عدالت در هرمزگان در پایان بیان داشت: در واقع این دفتر می‌تواند به عنوان نهاد مدعی‌العموم اقامه دعوا کند و این اقامه دعوا در دفتر شفافیت منجر به برکناری بخش عمده ای از مدیران سو استفاده‌گر و رانت خوار می شود.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگوی اختصاصی: پدرام مجیدی

  • نویسنده : ۱۰۰۷