هنرمند و طراح لباس هرمزگانی در دوران همه‌گیری بیماری کرونا با تاثیر پذیرفتن از پوشش سنتی هرمزگان نوعی ماسک طراحی و تولید کرد که تحت عنوان «برکانو» شناخته شده و به فروش می‌رسد.

به گزارش دلفین، «امین چمنی» هنرمند و طراح لباس هرمزگانی و عضو هیات مدیره انجمن مد و لباس استان است. وی در دوران همه‌گیری بیماری کرونا با تاثیر پذیرفتن از پوشش سنتی هرمزگان نوعی ماسک طراحی و تولید کرد که تحت عنوان «برکانو» شناخته شده و به فروش می‌رسد. به بهانه این موضوع به سراغ این طراح هرمزگانی رفتیم و گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

برای مخاطبان ما بفرمایید که ایده برکانو چطور به ذهنتان رسید؟

راستش زمانی که کرونا به استان ما هم رسید و استفاده از ماسک‌های بیمارستانی و بهداشتی فضای استرس‌آوری را در اجتماع به وجود آورد، من حس کردم مردم با این ماسک ها احساس خوبی ندارند. آن زمان تصمیم گرفتم با الهام از پوشش زنان هرمزگان یعنی برقعه، برکانو را طراحی کنم تا مردم و جامعه باز هم حس خوب و زیبایی را تجربه کنند.

آیا برکانو استانداردهای لازم برای پیشگیری از ویروس را دارد؟

در واقع در ابتدا از این محصول به عنوان یک پوشش روی ماسک های بهداشتی و معمولی استفاده می کردند تا به زیبایی ظاهری افراد کمک کند اما جلوتر که آمدیم در طراحی آن یک سری تغییرات به وجود آمد به شکلی که از داخل آن پارچه های اِسپان سه لایه و قابل تعویض قرار گرفت که این موضوع می تواند تاثیر بیشتری برای پیشگیری از ابتلا به ویروس داشته باشد. در ضمن پارچه اصلی برکانو بسیار مرغوب و باکیفیت است و در پیشگیری از ابتلا به ویروس تاثیر دارد. همچنین معاونت غذا و دارو هم این سری پوشش ها را از لحاظ استریل بودن تایید کرده و گفته است که تاثیر خوبی در پیشگیری و عدم انتقال دارد.

با توجه به زیبایی برکانو آیا توانسته اید برای فروش این محصول به خارج از استان هم اقدام کنید؟

بله. خدا را شکر که به صورت آنلاین توانستیم از طریق بستر فضای مجازی و پست برکانو را به سراسر کشور ارسال کنیم و استقبال خوبی از خارج از استان داشتیم. حتی طراحی برکانو با استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روبه‌رو شد.

چه چالش‌هایی تا به تولید رسیدن این محصول داشتید؟

یکی از چالش‌ها بسته بودن مرزها بود و برای دسترسی به پارچه مناسب با مشکلاتی رو‌به‌رو شدیم که به سختی حل و فصل شد.

قیمت برکانو با توجه به اینکه از مواد اولیه خارجی استفاده می‌کنید، چقدر است؟

قیمت در ابتدای عرضه این محصول ۷۰ هزار تومان بود اما الان با توجه به بالا رفتن قیمت پارچه ۹۰ تومان است که در بندرعباس در همه شعب تارا مارکت قابل دسترسی است. باتوجه به اینکه این ویروس همچنان با ما همراه است و مردم باید با شرایط موجود کنار بیایند، برکانو می‌تواند در مجالس انتخاب خوبی به جای ماسک‌های معمولی باشد. البته این قیمت به لحاظ مواد اولیه‌ای که در ساخت برکانو استفاده می‌شود، مناسب و معقول است چون همان نوارها و تزییناتی که در لباس‌های سنتی و بومی هرمزگان استفاده می‌شود، در برکانو به کار می‌رود.

از میزان تولید این محصول به ما بگویید؟

حداکثر توان تولید ۴۰۰ عدد در روز است که به میزان متریال موجود و سفارشی که داریم بستگی دارد و کم و زیاد می‌شود. تولید ما در چهار کارگاه صورت می‌پذیرد و با این میزان تولید برای هشت خیاط اشتغال‌زایی کرده‌ایم.

آیا به فکر صادرات محصولات‌تان هستید؟

بله ، حتی یک سری محصول به عنوان نمونه به کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل کویت و قطر هم فرستادیم. اما هنوز نتوانسته‌ایم صادراتی داشته باشیم اما امیدواریم که این موضوع نیز در آینده محقق شود.
در آخر بفرمایید چه افراد یا ارگانی در محقق شدن این هدف به شما کمک کردند؟

جا دارد از خانم آریانا رئیس انجمن مد و لباس هرمزگان تشکر کنم که در این زمینه حمایت کردند و همچنین تیم همکارانم که در طراحی تکمیلی و دوخت محصول بسیار زحمت کشیدند.

 

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگو اختصاصی: اوریا حمیدی

  • نویسنده : ۱۰۰۷