درحال حاضر میوه به کالایی تجملاتی تبدیل شده و صرفا زینت‌بخش خانه‌های قشر متوسط رو به بالا یا میز مدیران ادارات و صنایع هرمزگان است و اقشار کم‌درآمد در مراجعه به مغازه های میوه‌فروشی تنها با حسرت مواجه می شوند.

به گزارش دلفین، درحال حاضر میوه به کالایی تجملاتی تبدیل شده و صرفا زینت‌بخش خانه‌های قشر متوسط رو به بالا یا میز مدیران ادارات و صنایع هرمزگان است و اقشار کم‌درآمد در مراجعه به مغازه های میوه‌فروشی تنها با حسرت مواجه می شوند.

مردم در عجب‌اند که آیا میوه‌ی تولیدی خود کشور هم باید با قیمت دلار خرید و فروش شود؟ کم‌درآمدها طی روزهای گرانی تنها میوه را در خواب می‌بینند و از خرید آن عاجز و ناتوان مانده‌اند.
مردم گلایه‌مند هستند که چرا هر روز که از خواب بیدار می‌شوند باید گرانی و افزایش قیمت جدیدی را تجربه کنند. یک روز مرغ، یک روز تخم مرغ و روز دیگر گوشت و سبزیجات گران می‌شود و مدتی است که گرانی بر میوه نیز سایه افکنده؛ البته ماجرای گرانی میوه حکایت تازه‌ای نیست چرا که هر از گاهی با آمدن میوه‌های نوبرانه، قیمت‌ها باز سر به فلک می‌کشد.

در همین راستا تصمیم گرفتم مقدمات گزارش میدانی را فراهم آورم و در ساعتی که مغازه ها خلوت تر است به بازار روز در شهر بندرعباس بروم، با آنکه تعداد غرفه‌داران این بازار زیاد نیست اما قیمت‌ها در هر مغازه با مغازه دیگر متفاوت است، گویا هر کدام از غرفه‌داران به میزان بدهی‌هایی که دارند بر میوه هایشان قیمت می گذارند.

به سراغ یکی از غرفه‌داران رفتم و قیمت میوه‌ها را از وی جویا شدم. وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت‌ها آنقدر بالاست، گفت: خودتان از ابتدای سال تاکنون قیمت اجناس مختلف را نگاه کنید آیا یک قلم کالا وجود دارد که داغ گرانی بر پیشانی‌اش ثبت نشده نباشد؟

وی که در غرفه‌اش مستأجر است و باید هم اجاره‌خانه و هم اجاره مغازه بپردازد، معتقد است: گرانی اجناس برای مردم سخت و ناگوار است. قیمت میوه در میدان میوه تره‌بار روز به روز تغییر می‌کند و ثباتی در قیمت وجود ندارد و ما مجبوریم طبق فاکتوری که خریداری می‌کنیم با درصد سودی آن را به فروش برسانیم.

این فروشنده گفت: ما خود جزو همین مردم هستیم و می‌دانیم گرانی‌ها زندگی را بر مردم سخت کرده است، اما با وجود این مشکلات ما هم برای خرید میوه هزینه‌ حمل بار و عوارض و مالیات پرداخت می‌کنیم و باید بتوانیم هزینه‌های مغازه و زندگی را تأمین کنیم.

یکی از شهروندان بندرعباسی که شنونده صحبت خبرنگار دلفین و فروشنده میوه بود با گلایه از فروشندگان میوه گفت: چطور است که شما خود را از جنس مردم می‌دانید اما قیمت گیلاس و شلیل شما با مغازه بغل‌دستی تفاوت دارد؟

فروشنده هم در جواب مشتری گفت: گیلاسی که من می‌فروشم قیمت خرید امروز است اما میوه مغازه بغلی مربوط به چند روز قبل است.

این شهروند بندرعباسی اظهار کرد: متاسفانه هر روزه با گرانی میوه و تره بار در شهر بندرعباس مواجه هستیم، به طور مثال سیب درختی الان کیلویی۱۶ هزار تومان، شبرنگ و شلیل ۲۰ هزار تومان، هلو ۱۶ هزار تومان، انگور ۱۳ هزار تومان، گلابی ۳۲ هزار تومان، گیلاس ۳۵ هزار تومان، موز ۲۶ و انبه ۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

وی بیان کرد: این قیمت ها برای مردم استان بسیار بالاست و بسیاری از مردم توانایی خرید این میوه‌ها را با چنین قیمتی ندارند چرا که نه تنها درآمد قشر کم درآمد بلکه مرفه‌نشینان هم از این افزایش بی رویه قیمت‌ها ناراضی هستند.

وی با اشاره به اینکه قیمت میوه در سایر مناطق کشور بسیار پایین‌تر از هرمزگان است، افزود: متاسفانه حتی میوه‌های تولیدی خود استان هم به قیمت گزاف فروخته می‌شود.

شهروند بندرعباسی گلایه‌مند از وضع موجود، درخواست کرد: از دولت می‌خواهیم در شرایطی که بیشتر کاسبی‌ها و درآمد مردم استان با مشکل مواجه شده است، شرایطی را فراهم آورد تا مردم کالاهای اساسی از جمله میوه و صیفی‌جات را با قیمت پایین‌تر تهیه کنند چرا که این کم‌ترین انتظار مردم بندرعباس از مسئولان مربوطه و دولت است.

این شهروند بندرعباسی که از گرانی‌ها گلایه داشت، به خبرنگار دلفین گفت: امروز برای خرید یک کیلو انجیر مراجعه کردم اما این میوه نیز در غرفه‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسد.

یکی دیگر از شهروندان نیز قیمت میوه ها را سرسام آور اعلام کرد و گفت: مگر گیلاس هم از خارج کشور تهیه می‌شود که این قدر گران شده است.

وی ادامه داد: این روزها مردم گوشت و حبوبات که نمی‌توانند بخورند، میوه هم این طور. شما بگویید مردم چه بخورند که از گرسنگی نمیرند.

اما موضوع این است که اختلاف قیمت محصول از مزرعه تا مغازه به حدی بالاست که میوه و صیفی با چندبرابر نرخ واقعی به دست مصرف کننده می رسد. اگر چه عموم افراد تصور می‌کنند که کشاورزان از آشفتگی بازار، سودهای حداکثری به جیب می‌زنند، اما در بسیاری از مواقع قیمت خرید محصولات در بازار به حدی پایین است که کشاورز تمایلی به برداشت محصول ندارند و با استمرار این روند، آینده تولید در معرض خطر قرار می‌گیرد.

مشکل گرانی میوه و تره‌بار در هرمزگان دیگر نیازمند ورود صناف، تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت است چرا که باعث مشکلات زیادی برای مردم استان شده و مردم بندرعباس از گرانی و افزایش قیمت تمام اقلام گلایه‌مند و ناراضی هستند.

انتظار می‌رود در طرح هایی که در استان به منظور مقابله با گرانی از جمله بحث میوه و تره بار توسط تعزیرات، سازمان صمت و سایر دستگاه‌های نظارتی اجرایی می شود مردم شاهد نتیجه باشند و پیگیری ها و بازرسی ها به صورت مستمر صورت پذیرد نه اینکه بعد از سپری شدن چند روز از زمان هر بازرسی مردم شاهد نتیجه عکس در بازار سیاه میوه باشند.

دلال‌بازی، فرصت‌طلبی سودجویان، کاهش عرضه و افزایش تقاضا پاسخ‌هایی است که در برابر چرایی افزایش قیمت میوه‌ها و تب افزایش نرخ این محصولات در هرمزگان مطرح می‌شود، اما سوال این است که چرا نظارت‌ها محدود شده؟

باید به نظاره نشست و دید در روزهای آتی مسئولان و متولیان امر این بازار را کنترل می‌کنند یا خیر؟ چرا که در روزهایی کرونایی سطح درآمد مردم به شدت کاهش یافته است و افزایش و گرانی میوه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و باید قطع شبکه دلالی در بازار میوه و تره با جدیت بیشتری پیگیری شود.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گرارش اختصاصی: افسانه سالاری

  • نویسنده : ۱۰۰۷