رییس سابق شبکه دامپزشکی هرمزگان گفت: اولین توصیه من این است ابتدا شرایط خودشان را کاملا بسنجند و مطمئن باشند که می‌توانند از موجودی با خلق و خوی متفاوت از انسان دارد، نگهداری کنند.

به گزارش دلفین، در آستانه ۱۴ مهر روز دام‌پزشک، بر آن شدیم تا با دامپزشک باسابقه هرمزگانی و رئیس سابق شبکه دامپزشکی بندرعباس دکتر «حسن سبک رو» به گفت‌وگو بنشینیم و درباره مسائل مختلف این حوزه به گپ‌وگفت بپردازیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

جناب سبک رو مطمئنا مردم بندرعباس به خوبی با شما آشنا هستند با این حال لطفا اندکی بیشتر خودتان را معرفی کنید؟

حسن سبک رو هستم. متولد بندرعباس. سال ۱۳۷۴ در رشته دامپزشکی فارغ الحصیل شدم. هفت سال در اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان به عنوان کارشناس و همچنین رئیس شبکه دام پزشکی بندرعباس مشغول به خدمت بودم. ۱۲ سال سابقه ریاست شورای نظام دام پزشکی استان را دارم و همچنین ۱۲ سال به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در رشته دام‌پزشکی و دام‌پروری خدمت می‌کردم. در حال حاضر عضو شورای دام پزشکی استان هرمزگان هستم. ۲۵ سال به صورت مستمر افتخار خدمت در زمینه دام پزشکی را دارم و تا زمانی که توانی در بدن دارم با تمایل کامل به دامپزشکی کشور و استان خدمت می‌کنم.

با توجه به افزایش تمایل مردم به نگه‌داری حیوانات خانگی در سال‌های اخیر، این مساله چقدر بر درآمد یک دام پزشک تاثیر داشته است؟

بله، علاقه مردم نسبت به گذشته برای نگه‌داری حیوانات خانگی بیشتر شده است و تعداد حیوانات خانگی نسبت به قبل در استان افزایش پیدا کرده است. اما از طرفی در مورد دام‌ به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر و گرانی دارو و واکسن ها تعداد آن‌ها بسیار کمتر شده است و این امر تاثیر مستقیم بر درآمد یک دامپزشک دارد. از طرفی هزینه دارو و واکسن بین ۲ تا ۵ برابر افزایش داشته اما هزینه ارائه خدمات درمان بین ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده که این موضوع باعث دلسردی دام‌پزشکان شده است.

باتوجه به کاهش واردات و وجود تحریم‌ها تامین مواد خوراکی خارجی مخصوص حیوانات برای افراد سخت شده است. به نظر شما این موضوع چه تاثیری بر سلامت حیوانات دارد؟ نظرتان راجع به مواد خوراکی ایرانی مخصوص حیوانات چیست؟

بله متاسفانه به علت کاهش واردات و شیوع بیماری کرونا، غذا و اقلام خارجی مربوط حیوانات خانگی در بازار به شدت کم شد و به اجبار باید از جایگزین استفاده می‌شد. در این مدت بسیاری از حیوانات خانگی به دلیل تغییر خوراک دچار مشکل گوارشی یا کلا بی‌اشتها شدند. این موضوع در اوایل امسال بیشتر شایع بود اما کم کم تغییر ایجاد شد و برندهای داخلی کیفیت اقلام خوراکی تولیدی را افزایش و حیوانات تمایل بیشتری به مصرف آن نشان دادند. اما باز هم به طور کامل نمی‌توان واردات این اقلام را حذف کرد چرا که حیواناتی هستند که مشکل گوارشی، کلیوی یا حساسیت های خاص دارند و باید از اقلام خارجی تغذیه کنند و هنوز برندهای داخلی نتوانسته‌اند مشابه آن را تولید کنند.

برخی به دلیل هزینه های بالای و عدم دریافت خدمات باکیفیت دامپزشکی روند درمانی حیوانات‌شان را در شهرهای دیگر پیگیری می‌کنند. دلیل این موضوع چیست؟

این‌طور نیست که خدمات درمانی با کیفیت در بندرعباس ارائه نشود. تقریبا ۹۰ درصد از خدمات مربوط به دام ها در بندرعباس ارائه می شود. افرادی هم که برای ارائه خدمات تکمیلی به خارج از استان مراجعه می‌کنند به توصیه دامپزشک های استان است چرا که در شهرهایی مثل کرمان و شیراز به دلیل وجود دانشکده دامپزشکی نیروی های متخصص در زمینه های مختلف مثل جراحی، دام کوچک، دام بزرگ، پرندگان و خیلی تخصص های دیگران وجود دارد که امیدواریم در آینده استان هرمزگان هم در زمینه نیروی متخصص به خودکفایی برسد و نیازی به نیروهای خارج از استان برای بحث درمان حیوانات نباشد.

اما در مورد هزینه‌های درمانی دام‌ها باید عرض کنم که هزینه ارائه خدمات درمان تعرفه مشخص دارد و در همه شهرها یکسان است اما این‌که احساس می‌شود هزینه های بالاتری برای درمان دام در هرمزگان دریافت می‌‌شود به دلیل هزینه های زیادی است که در بندرعباس وجود دارد؛ از جمله هزینه بالای حمل و نقل و جابجایی اقلام دامی، هزینه های اجاره، وسایل سرمایشی، نیروی انسانی و… که این موارد باعث تشدید این احساس می شود.

به عنوان آخرین پرسش، توصیه شما به عنوان یک دامپزشک برای افراد کم تجربه ای که تمایل به نگهداری حیوانات خانگی دارند یا به تازگی تصمیم به نگهداری حیوانات گرفته اند چیست؟

اولین توصیه من این است ابتدا شرایط خودشان را کاملا بسنجند و مطمئن باشند که می‌توانند از موجودی با خلق و خوی متفاوت از انسان دارد، نگهداری کنند. امکانات مالی، شرایط و موقعیت زندگی خود را در نظر بگیرند. فرهنگ همسایه ها و یا اعضای خانواده را در نظر داشته باشند. قبل از خرید حیوان خانگی، از افرادی که از حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، مشاوره بگیرند تا مزایا و معایب نگهداری از حیوانات را بدانند و از سختی هایی که ممکن است در زندگی‌شان با نگهداری از حیوانات ایجاد شود، مطلع شوند. در ضمن از سلامت دامی که می‌خواهند وارد زندگی خود کنند حتما مطمئن باشند و با متخصصان این رشته مشورت بگیرد. برای تسهیل وضعیت حتما باید از بروز حساسیت یا آلرژی برای هر یک از اعضای خانواده با نگهداری حیوانات اطمینان حاصل شود چرا که افراد اگر حیوانی را برای نگهداری به منزل ببرند اما بعد از مدتی متوجه شوند که توان نگهداری از این حیوان را ندارند و تمایل به واگذاری حیوان داشته باشید این موضوع از نظر روحی برای حیوان ضربه بزرگی است. توصیه مهم تر این است که از دام‌ها و حیواناتی که به صورت حمایتی نگهداری می‌شوند و به نوعی تقریبا آموزش دیده هستند برای نگهداری انتخاب کنید و به مساله نژاد حیوان حساسیت نشان ندهید. همه این موجودات با هر نژادی موجودات فوق العاده عاطفی هستند. موجوداتی که قطعا می‌توانند به زندگی افراد رنگ و بوی جدیدی بدهند.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگو اختصاصی: اوریا حمیدی

  • نویسنده : ۱۰۰۷