دبیر جشنواره موسیقی بانوان هرمزگان به تشریح چالش های پیش روی موسیقی بانوان در استان پرداخت و گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و لغو تمامی برنامه‌های حضوری، ناچار به موکول کردن این جشنواره ها به تاریخ دیگری هستیم.

به گزارش دلفین، انجمن موسیقی هرمزگان سال گذشته در گیر و دار برگزاری اختتامیه‌ی نخستین جشنواره‌ی موسیقی بانوان بود که شیوع ویروس کرونا سبب شد این برنامه تحت تاثیر این اتفاق به زمان دیگری موکول شود. بعد از گذشت نزدیک به ۶ ماه، اکنون انجمن موسیقی در نظر دارد تا این کار نیمه تمام خود را به پایان ببرد. در این رابطه گفت‌وگویی اختصاصی انجام دادیم با «مرجان هدایت» نوازنده و خواننده استان هرمزگان که دبیری این جشنواره را نیز به عهده دارد.

برای مخاطبان دلفین کمی درباره جشنواره‌ی موسیقی بانوان هرمزگان بگویید؟!

ما در انجمن موسیقی تقریباً از شهریور ماه سال ۹۸ مقدمات برگزاری جشنواره‌ای ویژه‌ی بانوان استان هرمزگان را پیگیری کردیم تا بتوانیم مانند سال ۹۵ که همایش موسیقی بانوان در بندرعباس برگزار شد، این بار در یک رویداد رقابتی، جشنواره‌ای را بین گروه‌های موسیقی بانوان در بندرعباس برگزار کنیم. پس از طی مراحل قانونی، سرانجام مجوز برگزاری این جشنواره برای تاریخ هفتم اسفندماه ۹۸ صادر شد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و لغو تمامی برنامه‌های حضوری، ناچار به موکول کردن این جشنواره به تاریخ دیگری شدیم.

مجوز این جشنواره از کدام نهاد اخذ شده است؟

صدور مجوز جشنواره‌ها مربوط به موسیقی بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان است.

آیا این جشنواره موسیقی به طور کامل لغو شده یا تنها تاریخ برگزاری‌اش تغییر کرده است؟

پس از لغو جشنواره ما اطلاع دقیقی نداشتیم که تا چه زمانی درگیر ویروس کرونا هستیم به همین دلیل بنا را گذاشته بودیم که برگزاری جشنواره به همان شکل قبل باشد و موقتاً به تاریخ دیگری موکول شود تا ما بتوانیم جشنواره را با همان شرایط استاندارد و کیفیت مدنظرمان به صورت حضوری برگزار کنیم اما با گذشت زمان متوجه شدیم با شرایط خاصی روبرو هستیم. بنابراین کاملاً از فکر اجرای حضوری بیرون آمدیم و اینک در پی اجرای آفلاین جشنواره هستیم.
آفلاین یا آنلاین!؟

آفلاین. امکان برگزاری آنلاین وجود ندارد.

کمی در مورد اجرای جشنواره به صورت آفلاین توضیح می دهید؟!

همان طور که در جریان هستید در مدتی که جامعه درگیر ویروس کرونا بود بسیاری از گروه‌های موسیقی به صورت آنلاین اقدام به برگزاری کنسرت یا اجراهای صحنه‌ای کردند. برای برگزاری این‌گونه برنامه‌ها هم شما نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارید. مستحضر هستید که برنامه‌های ویژه‌ی بانوان خصوصاً اجرای موسیقی دارای شرایط خاص و ویژه‌ای هستند و به دلیل اینکه برای اجرای آنلاین نمی‌توان بینندگان را غربال کرد ما مجبور هستیم جشنواره را به صورت آفلاین برگزار کنیم. شکل برگزاری آفلاین به این صورت است که گروه‌ها فیلم اجرای شان را از طریق راه‌های ارتباط با دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال می‌کنند و پس از بازدید توسط داوران بانو، برگزیدگان جشنواره اعلام می شوند.

فراخوان اولیه ی این جشنواره چه زمانی منتشر شد؟

حدوداً اوایل دی ماه سال گذشته.

آیا گروهی هم تا کنون در این جشنواره شرکت کرده است؟

بله در همان مدت کوتاه حدود ۱۰ گروه در این جشنواره شرکت کرده‌اند. تقریباً همه مقدمات برای برگزاری اختتامیه جشنواره فراهم و حتی تندیس نفرات برگزیده هم تهیه شده بود. هرچند انتظار ما با توجه به ظرفیت موسیقی استان و حضور بانوان در آموزشگاه‌های فعال در سطح استان خیلی بیشتر از این‌ها بود. به هر حال برخی دوستان و گروه‌ها کم لطفی کردند. این جشنواره فرصتی برای هنرنمایی بانوان استان هرمزگان بود که آن حمایت و حضوری که انتظار می رفت، انجام نشد.

حال که جشنواره به صورت آفلاین برگزار می‌شود داوری از بین همان گروه‌های قبلی انجام می‌پذیرد یا گروه‌های جدید از استان یا دیگر استان‌ها هم می‌توانند در جشنواره شرکت کنند؟

ترجیح ما این است که فعلاً برگزاری جشنواره صرفاً در محدوده‌ی استان هرمزگان باشد. این امید را داریم که در دوره‌های بعدی بتوانیم میزبان عزیزان هنرمند از دیگر استان‌ها نیز باشیم. در همایش موسیقی بانوان که در سال ۹۵ برگزار شد ما از سه استان دیگر سه نوازنده مهمان داشتیم اما همان زمان هم هدف ما بیشتر نمایش توانمندی بانوان استان هرمزگان بود. برای ارسال آثار جدید هم در حال بررسی همه جوانب هستیم. اولین روش این است که فراخوان جدیدی را اعلام کنیم تا گروه‌های دیگری هم بتوانند در جشنواره شرکت کنند. روش دومی که به آن فکر می‌کنیم این است که همان گروه‌هایی که قبلاً در جشنواره حضوری شرکت کرده بودند هم در این جشنواره آفلاین هم شرکت داده شوند.

فکر می کنید چه زمانی به قطعیت می رسید؟

به امید خدا هفته آینده جلسه‌ای در این زمینه برگزار می‌شود که به محض قطعی شدن موارد را به اطلاع عموم و علاقه مندان خواهیم رساند.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگو اختصاصی

  • نویسنده : ۱۰۰۷