مديرعامل منطقه ويژه انرژي بر پارسيان از اشتغال زایی چند هزار نفری در این منطقه عظیم اقتصادی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: کار ما تنها توسعه‌ي زيرساخت هاي اقتصادي منطقه نيست بلکه توسعه زيرساخت هاي فرهنگي و محيط زيستي را نيز مد نظر قرار داده ايم.

«جواد بابايي» مديرعامل منطقه ويژه انرژي بر پارسيان در حاشيه ي بيست و دومين سمپوزيوم فولاد کشور در گفتوگوي اختصاصي با خبرنگار دلفين ضمن بيان اينکه در اقصي نقاط جهان انرژي فاکتور تعيين کنندهاي در توليد است، اذعان داشت: منطقه ويژه صنايع انرژيبر پارسيان داراي سهميه ۲۰ ميليون مترمکعبي گاز است و اين مساله تاثيري بسزايي در بهاي تمام شده ي محصولات صنايعي همچون فولاد، آلومينيوم و پتروشيمي دارد.
هدف از حضور در سمپوزيوم فولاد
بابايي در ادامه ضمن اشاره به اين که هدف از حضور در بيست و دومين سمپوزيوم فولاد کشور معرفي پتانسيل هاي منطقه ويژه بوده است، عنوان کرد: اسکله شماره ۵ که در منطقه ويژه قرار دارد به عنوان بزرگترين بندر تخصصي کشور شناخته ميشود و طي يک ماه آينده افتتاح خواهد شد.
پيشرفت روز افزون در زيرساخت ها
مديرعامل منطقه ويژه انرژي بر پارسيان افزود: در جلسه ستاد تسهيل استان به رياست استاندار هرمزگان پيگير دريافت مجوزهاي لازم در جهت پيشرفت روز افزون زيرساخت ها هستيم چرا که اين بندر از لحاظ موقعيت به کشورهاي همسايه هاي حوزه خليج فارس نزديک است و مي تواند نقطه اتصال بسياري از کارخانهها با بازارهاي جهاني باشد که موجب تسهيل صادرات مي شود.
وي ضمن بيان اين که اولين منطقه ويژه اي هستيم که داراي مرز مجاز آبي با مصوبه دولت است، اضافه کرد: منطقه ويژه انرژي بر پارسيان مجوز رفع تعهدات ارزي را نيز داراست و همين موضوع پتانسيل و امتيازي براي ما به محسوب ميشود.
سرمايه گذاري ۲۰۰ ميليون يورويي
بابايي با اعلام اينکه برآورد شده است که قريب به ۲۰۰ ميليون يورو در اين اسکله سرمايه گذاري شود، عنوان کرد: تاکنون ۱۷۱ ميليون يورو در جهت پيشبرد عمليات اجرايي اين پروژه سرمايه گذاري شده است که به اشتغالزايي گستردهاي خواهد انجاميد.
وي خاطرنشان کرد: هر ۱۹ اسکله منطقه ويژه زيرساختشان آماده است اما بايد هر چه زودتر جاده پسکرانه نيز احداث شود.
تاثير تحريم ها
مديرعامل منطقه ويژه انرژي بر پارسيان گفت: ظرفيتهاي منطقه ويژه انرژي بر پارسيان مورد حمايتهاي استاندار هرمزگان و دکتر غريب پور قرار گرفته است و خوشبختانه موانع عملياتي و اجرايي پيش روي پيشرفت منطقه ويژه قرار ندارد اما تحريمها باعث شده است تا حدودي روند کارها کندتر شود.
بکارگيري پيمانکاران بومي
وي با اشاره به اينکه ما در برنامهي کوتاه مدت با محوريت اشتغالزايي و بکارگيري متخصصان و پيمانکاران بومي در منطقه پارسيان و حومه فعاليت خواهيم کرد، افزود: در تمامي مراحل اجرايي و عمراني که پيش ميرود، سعي ميکنيم از متخصصان بومي در اين منطقه استفاده کنيم که نه تنها به افق بلند مدت خود دست يابيم بلکه چرخه اقتصادي در اين منطقه بچرخد.
اشتغال زايي چندهزار نفري
بابايي گفت: ما با سرمايه گذار در حوزه فولاد در مرحله عقد قرارداد هستيم تا در نتيجه، کارخانهي فولادي را احداث کنند که حداقل ۷۰۰ الي هزار نفر اشتغالزايي را فراهم خواهد آورد و يکي از مزيت هاي اين منطقه نزديکي به آب است.
مديرعامل منطقه ويژه انرژي بر پارسيان با اشاره به اينکه فاز اول آبشيرينکن در اين منطقه با ۵۰ هزار متر مکعب آغاز و براي فاز دوم مراحل تحويل زمين آبشيرين کن ۷۵۰ هزار مترمکعبي را انجام دادهايم و در بحث آبگير يک ماه ديگر آن را به فراخوان خواهيم گذاشت، اضافه کرد: به زودي عمليات ساخت اولين پتروشيمي در منطقه ويژه آغاز خواهد شد که چهار پتروشيمي ديگر نيز با سرمايه گذاري داخلي، موافقت اصولي زمينهاي خود را دريافت کردهاند و مقدمات اجراييشان را فراهم آوردهايم. وي افزود: منطقه ويژه انرژي بر پارسيان در بحث اشتغالزايي و توزيع عادلانه ثروت، برخورداري از امکانات اوليه در منطقه بسيار موثر واقع ميشود و در عين حال ما تلاش ميکنيم تمام گردش مالي پيمانکاران را وارد مدار منطقه کنيم.
از موضوعات فرهنگي غافل نمي شويم
بابايي گفت: کار ما تنها توسعه ي زيرساخت هاي اقتصادي منطقه نيست بلکه توسعه زيرساخت هاي فرهنگي و محيط زيستي را نيز مد نظر قرار داده ايم.

 

گفتگوی اختصاصی : زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین به چاپ رسیده است

  • نویسنده : 1001