جوانان دم ‌بخت مشکل اصلی خود را مشکلات اقتصادی و برخی هم انتظارات و شرایط طرف مقابل مانند شرط مهریه‌های سنگین، شغل دائم، خانه و خودروهای لوکس می‌دانند.

به گزارش دلفین، امروزه مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد گاهی جوانان را برای ازدواج بر سر یک دوراهی قرار می‌دهد که یا باید ازدواج خود را به تعویق بیاندازند یا بعد از تلاش‌های طولانی برای رفع مشکلات مالی که این تورم و گرانی ایجاد کرده است، ازدواج در سن جوانی را به دوران میانی سالی ترجیح دهند.

شرط‌های سنگین و آسیب‌های متعدد

کارشناسان معتقدند با ادامه بالا رفتن سن ازدواج، برخی از جوانان ممکن است تا چندین سال و حتی تا آخر عمر از نعمت داشتن همسر و خانواده بی‌بهره بمانند، به طوری که این روند آسیب‌های روحی، روانی، جسمی، اعتقادی و اجتماعی برای فرد و جامعه به همراه دارد. البته نمی‌توان در این میان نگاه تک بُعدی داشت و همه تقصیر تاخیر در زمان ازدواج به موقع و آسان را گردن مشکلات اقتصادی یا دستگاه‌های متولی انداخت. برخی از جوانان دم ‌بخت مشکل اصلی خود را مشکلات اقتصادی و برخی هم انتظارات و شرایط طرف مقابل مانند شرط مهریه‌های سنگین، شغل دائم، خانه و خودروهای لوکس می‌دانند.

خواستگار دارم اما...

در همین راستا گفت‌وگویی با آیناز یکی از دوستانم که دختری ۲۵ ساله و اهل بندرعباس ترتیب دادم تا از وی دلیل تاخیر در ازدواجش را جویا شوم. آیناز که لیسانس مدیریت دارد در این باره گفت: خواستگارهایی دارم، اما شرایط آنان مناسب نیست، برخی را خودم رد می‌کنم و به برخی خانواده‌ام جواب منفی می‌دهند.

آیناز درباره شرایطش می‌گوید: من لیسانس دارم و تک فرزند خانواده هستم و همه شرایط مالی و رفاهی در خانه پدری برایم مهیا است و هیچ مشکلی از این بابت ندارم ولی خواستگار باید همطراز با من باشد.
وی ادامه داد: تنها در صورتی می‌توانم به ازدواج فکر کنم که فرد مورد علاقه‌ام را پیدا کنم و از نظر مالی بتواند زندگی آرام و بدون دغدغه‌ای را برایم فراهم کند.

ملاک‌های ازدواج

حرف‌های آیناز را بسیاری از دختران در این سن می زنند اما به صورت کلی موضوعات فرهنگی به عنوان اساسی‌ترین معیار انتخاب همسر شناخته می‌شود، ایمان، اخلاق نیکو و روان سالم و تناسب زوجین در ویژگی‌های ظاهری، سنی، تحصیلی، فرهنگی، تربیتی و اعتقادی از موارد اساسی در انتخاب همسر است.

انتخاب فردی مناسب برای ازدواج که قرار است ادامه زندگی با او گذرانده شود، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که دختر و پسر باید برای تشکیل زندگی مشترک اتخاذ کنند، انتخاب فرد مناسب برای ازدواج باید عاقلانه باشد و تحت تاثیر تب و تاب عاشقی قرار نگیرد.

فرشید هستم، ۳۱ ساله، مجرد

فرشید یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی است که در یکی از ادارات استان مشغول به کار است. وی در خصوص اینکه چرا هنوز تا ۳۱ سالگی مجرد مانده، گفت: هنوز از راه نرسیده بودیم و عرق‌مان خشک نشده بود، خانواده‌ی دختر مهریه‌های سر به فلک کشیده ای را اعلام می‌کردند و مهریه‌های در حد سال تولدشان می‌خواستند یا اینکه خانه و ماشین مدل بالا طلب می‌کردند. وی با گلایه‌مندی از اینکه خانواده‌ها فکر می‌کنند که تنها راه خوشبختی دخترشان مهریه سنگین و خانه و ماشین آنچنانی است، ادامه داد: جالب است که در برخی از این خواستگاری‌ها پدر و مادر دختر کوتاه نمی آیند و خود دخترها در این باره نظر متفاوتی داشتند.

توان خرید خانه ندارم

فرشید درباره وضعیت مالی خود می گوید: خانواده من از نظر مالی در حد متوسط هستند و خود من هم کارمند یک اداره هستم اما در واقع توان خرید خانه مستقل در اوایل زندگی را ندارم. وی گفت: حقوق کارمندی کفاف زندگی‌ام را نمی‌دهد و قبل از شیوع ویروس کرونا برای پیش بردن مخارج زندگی عصرها تا پاسی از شب به شغل دوم می پرداختم تا بتوانم امکانات رفاهی را برای آغاز زندگی فراهم آورم اما با این شرایط، دیگر نمی‌توانم آن کار را ادامه دهم و تنها راه درآمد من همان حقوق دولتی است و به نظر می‌رسد باید قید ازدواج را برای همیشه بزنم و به زندگی مجردی عادت کنم.

شرایط بد اقتصادی و تورم‌ سرسام‌آور

شرایط بد اقتصادی، تورم‌ سرسام‌آور و بیکاری، ازدواج و بالطبع فرزندآوری را نیز دچار مشکل شده است. جوانان هیچ کدام رغبتی به ازدواج ندارند و این نتیجه گرانی و تورم روزافزون است. همسر یکی از دوستانم در پاساژ طلا و جواهر بندرعباس، طلافروشی دارد. وی در همین باره بیان می‌داشت: قیمت‌ها سر به فلک کشده و دیگر همانند گذشته شاهد رجوع جوانان به طلافروشی‌ها نیستیم و گویا میل و رغبت به ازدواج از بین رفته است.

ملاک قیمت است نه زیبایی

وی ادامه داد: همین مراجعان اندک نیز با هزاران آرزو مراجعه می‌کنند و ملاک نخست‌شان قیمت مناسب است و دیگر سلیقه و نظرشان در طرح و زیبایی حلقه سهمی ندارد. وی با بیان اینکه خرید حلقه ازدواج از سوی جوانان بسیار کاهش یافته است که البته در این میان عوامل شیوع ویروس کرونا و تورم، بی تقصیر نیست، افزود: در اوایل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بازار، تقاضا برای خرید طلا کاهش یافت اما آنچه که بیشتر به این عدم خرید دامن زده هزینه‌های سرسام‌آوری است که خرید طلا را کاهش داده و مهم‌ترین مانع برای ازدواج جوانان است.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و نبود اشتغال پایدار، مهمترین معضل سد راه جوانان برای ازدواج است، اضافه کرد: متاسفانه هم اکنون عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند، تا جوانان میلی برای ازدواج نداشته باشند و اگر هم مایل به ازدواج هستند، به دلیل وجود مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نمی‌توانند به هدف خود برسند.

بی‌کاری جوانان

وقتی جوانان ما شغلی برای کسب درآمد نداشته باشند یا اگر هم شغلی دارند، از آینده شغلی خود مطمئن نباشند، چگونه می‌توانند به ازدواج فکر کنند. نداشتن شغل مناسب یا نبود شغل پایدار و دائمی، بدون شک مشکلی است که خیلی از جوانان با آن درگیر هستند و همین امر هم باعث می‌شود که نتوانند برای آینده یک زندگی تصمیم بگیرند.

تبدیل شدن ازدواج به یک ریسک بزرگ

حجت الاسلام و المسلمین «عباس فضلی» استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار دلفین در رابطه با موانع ازدواج در هرمزگان، بیان کرد: شرایط عمومی و اقتصادی کشور ازدواج را نه تنها برای جوانان هرمزگان، بلکه برای تمام جوانان کشور به یک ریسک تبدیل کرده است.

سنت‌های دست و پا گیر

وی سنت‌های دست و پا گیر و پرهزینه، به‌ویژه در هرمزگان را دلیل بر عدم رغبت جوانان به ازدواج برشمرد و گفت: سنت‌های عرفی پرهزینه‌ای برای ازدواج در هرمزگان به ویژه شرق استان رایج است که باعث شده فریضه ازدواج، بسیار مشکل و پرهزینه باشد.

ازدواج خلاف مد شده است

وی همچنین این عقیده را که «ازدواج خلاف مد کنونی جامعه است» را نکوهش کرد و بیان داشت: امروزه متاسفانه جوانان ما ازدواج را امری بی‌کلاس می‌بینند.

فضلی سن مناسب برای ازدواج را زمانی دانست که فرد به خودآگاهی برسد و تصریح کرد: برای ازدواج باید آگاهی اجتماعی و خود آگاهی در دختران و پسران تقویت شود و باید جوانان به مرحله ای برسند که بتوانند مستقل از خانواده و جامعه تصمیم درست را اتخاذ کنند. وی جوانان را تشویق کرد که قبل از تصمیم به ازواج در خصوص خودآگاهی و مسئولیت‌های بعد از ازدواج مطالعه کنند و بعد از ازدواج نیز شرایط جدید را پذیرا و مسئولیت‌پذیر باشند.

سخن پایانی

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد که باید تمام ارکان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور به گونه‌ای عمل کنند که شرایط برای ازدواج صحیح و آسان مهیا شود، در غیر این صورت جامعه‌ی ایران نه تنها با پیری که با انحطاط در همه‌ی زمینه‌ها مواجه خواهد شد.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

  • نویسنده : ۱۰۰۷