رئیس مهندسی پالایش شرکت نفت ستاره خلیج فارس به تشریح ترفندهای مهندسان این ابرپالایشگاه در راستای ارتقای راندمان، افزایش ظرفیت و حفاظت از محیط زیست پرداخت.

به گزارش دلفین و به نقل از روابط عمومی شرکت نفت ستاره خلیج فارس، «هادی گل بابایی» از اتخاذ ترفندهای مهندسی برای بهبود عملکرد واحدهای فرآیندی پالایشگاه در سه ماهه‌ی دوم سال جاری خبر داد و گفت: بررسی، مطالعه و ریشه‌یابی مشکلات و مسائل به وجود آمده و ارائه نظر و راهکارهای مناسب در راستای رفع مشکل یا جلوگیری از وقوع مشکلات مشابه، رویه‌ای است که استمرار تولید را در ابرپالایشگاه ستاره خلیج فارس تضمین کرده است.
وی به افزایش خوراک پالایشگاه در فصل گرما به ۴۰۵ هزار بشکه در روز اشاره کرد و افزود: با تغییرات انجام شده در شرایط فرایندی واحدهای تقطیر، خوراک پالایشگاه افزایش یافت به طوری که کیفیت محصولات تولیدی نیز مطابق با مشخصات استاندارد حفظ شد و بدین ترتیب توانتسیم به تعهدات پالایشگاه در قبال دریافت کنندگان فرآورده جامه عمل بپوشانیم.
رئیس مهندسی پالایش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در ادامه به تشریح چرایی لزوم نصب سیستم مه‌پاش در کولرهای هوایی واحد ۵۱ پالایشگاه پرداخت و گفت: دمای بالای هوا در شهر بندرعباس راندمان واحد را کاهش و میزان فلرینگ را افزایش می‌داد که با نصب کولرهای هوایی، علاوه بر قطع جریان فلرینگ، امکان افزایش خوراک واحد به ۱۴۷ هزار بشکه در روز فراهم شد.
وی ارائه‌ی پیشنهاد استفاده از بخار فشار بالا به عنوان سیال گرم‌کننده خوراک در مبدل‌ها را یکی دیگر از راه‌های افزایش راندمان واحدهای فرآیندی عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح دمای خوراک ورودی به برج پیش‌تقطیر افزایش یافت و موجب راندمان بهتر جداسازی در برج شد و از آثار مثبت این طرح می‌توان به حفظ شرایط عملکردی و ایمنی کوره‌های واحد نیز اشاره کرد.
گل بابایی نصب فیلتر مغناطیسی در مسیر نفتای ورودی به واحد تصفیه هیدروژنی نفتا را سبب جلوگیری از افت فشار بستر راکتور عنوان کرد و گفت: با موافقت مدیران ارشد پالایشگاه، اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری سایر واحدهای ذی‌ربط نصب و اجرای این طرح با موفقیت انجام شد.

  • نویسنده : 1001