رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان ضمن اشاره به سختی اداره‌ی بنگاه‌های اقتصادی در استان بیان داشت: در این شرایط پیمانکاران نه تنها به مطالبات خود از دولت دست نیافته‌اند بلکه دولت از پول نداده نیز مالیات می‌گیرد.

کلثوم حسینی زاده – دلفین – بندرعباس، «وحید تهمتن» در نشست خبری وزیر امور اقتصادی و دارایی با روسای تشکل‌ها، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی استان گفت: گذشتگان ما همواره بیان می‌داشتند که نفت دشمن ماست و نه کشورهای غربی، امروز این حرف اثبات شده  چون اگر از تولیدات داخلی به خوبی حمایت شده بود و تولیدکنندگان پشتوانه محکمی داشتند نه تنها ترامپ که کل دنیا نیز نمی‌توانستند حریف کشور ۸۰ میلیونی ما شوند.

لزوم بازنگری در قوانین مالیاتی

وی ضمن اشاره به این‌که امروز ما در جنگ اقتصادی هستیم و دشمن هم اقتصاد ما را نشانه گرفته است، بیان کرد: دولت باید به کمک ما بیاید و برای تسهیل در روند تولید و سرمایه‌گذاری راه‌هایی ایجاد کند تا بتوانیم با تولید پایدار از این جنگ سربلند بیرون آییم.

رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان افزود: قانون و مقرراتی مالیاتی نیاز به بازنگری دارد همچنین در خصوص وصول مالیات نیز باید تمهیداتی اندیشه شود چرا که بعضی از این قوانین باعث مشکلات جدی برای فعالان این حوزه شده است.

تهمتن ادامه داد: بر اساس قانون فعلی اگر عضوی در هئیت مدیره یک شرکت مشکل مالیاتی پیدا کند از هر خدمات ثبتی در هر جای کشور منع می شود و در حالت هلدینگ نیز مشکل یکی از شرکت‌ها تمام مجموعه را از تولید و فعالیت اقتصادی باز می‌دارد.

اتفاقی قابل تامل

وی در ادامه درباره‌ی مطالبات بخش خصوصی از دولت نیز اظهار داشت: با توجه به مطالبات ما از دولت و همچنین بسته شدن سامانه صدور اوراق خزانه، سازمان امور مالیاتی برای همان فعالیتی که ما ریالی دریافت نکرده‌ایم، مالیات وضع می‌کند و این مساله برای ما مشکل ساز شده است.

وی گفت: چرا باید برای بابت طلبی که از دولت داریم و هنوز وصول نشده است جریمه و دیرکرد پرداخت کنیم و با محدودیت‌های فراوان رو به رو شویم.

تولید در هرمزگان سخت است

تهمتن با اشاره به این‌که در هرمزگان با توجه به شرایط ویژه‌ی آب و هوایی ماشین آلات صنعتی در معرض فرسودگی شدید قرار دارند، تاکید کرد: هزینه استهلاک دستگاه ها در هرمزگان نسبت به سایر استان ها بیشتر است اما متاسفانه در این خصوص نیز هیچ گونه محاسبات مالیاتی برای ایجاد بسته‌ای حمایتی صورت نپذیرفته.

تهمتن در پایان بیان کرد: دولت با پایین آوردن سود بانک ها در پی پایین آوردن تورم بود اما غافل از این که تنها از طریق حمایت از تولید و بالا بردن سطح صادرات می توان تورم را در جامعه کنترل کرد.