اگر چه شرایط اقتصادی کشور و تغییر بینش نسل جوان، زمان ازدواج را به تاخیر انداخته است اما هرمزگان همچنان از متوسط کشوری وضعیت بهتری دارد؛ البته اگر بشود این شاخص را شاخصی بهتر و مطلوب‌تر خواند.

به گزارش دلفین، اگر چه شرایط اقتصادی کشور و تغییر بینش نسل جوان، زمان ازدواج را به تاخیر انداخته است اما هرمزگان همچنان از متوسط کشوری وضعیت بهتری دارد؛ البته اگر بشود این شاخص را شاخصی بهتر و مطلوب‌تر خواند.
کارشناسان معتقدند با ادامه‌ی بالا رفتن سن ازدواج، برخی از جوانان ممکن است تا چندین سال و حتی تا آخر عمر از نعمت داشتن همسر و خانواده بی‌بهره بمانند. به طوری که این روند آسیب‌های روحی، روانی، جسمی، اعتقادی و اجتماعی را برای فرد و جامعه به همراه خواهد داشت.
در جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران میانگین سن ازدواج در کل کشور در سال ۹۸ در مردان ۲۹.۷ سال و در زنان ۲۴.۸ سال به ثبت رسیده است که این آمار در ۳۱ استان کشور متفاوت است.
در کمترین سن متوسط ازدواج زنان کشور، استان‌های سیستان و بلوچستان با متوسط ۲۱ سال، خراسان جنوبی با متوسط ۲۲.۵ سال، خراسان شمالی با متوسط ۲۲.۷ سال و هرمزگان با متوسط ۲۳.۳ سال دارای پایین‌ترین میانگین سن ازدواج در زنان بوده‌اند که هرمزگان رتبه‌ی چهارم کشور را از خود کرده است.
در کمترین سن متوسط ازدواج مردان کشور نیز استان‌های سیستان و بلوچستان با متوسط ۲۵.۸ سال، خراسان جنوبی با متوسط ۲۷.۳ سال، هرمزگان با متوسط ۲۷.۷ سال، خراسان شمالی با متوسط ۲۷.۹ سال و یزد با متوسط ۲۸.۳ سال دارای پایین‌ترین میانگین سن ازدواج در مردان بوده‌اند که در این آمار نیز هرمزگان در جایگاه سوم کشور قرار دارد.
جالب است بدانید که استان‌های با امکانات بیشتر و شرایط اقتصادی مطلوب‌تر، سن ازدواج بالاتری دارند. بنا بر این آمار تهران با متوسط ۳۲ سال، البرز با متوسط ۳۱.۵ سال، مازندران با متوسط ۳۰.۹ سال، مرکزی با متوسط ۳۰.۸ سال و فارس با متوسط ۳۰.۸ سال دارای بالاترین میانگین سن ازدواج در مردان کشور بوده‌اند.
در ازدواج زنان نیز تقریباً روند به همین صورت است و استان‌های کرمانشاه با متوسط ۳۰.۱ سال، تهران با متوسط ۲۸ سال، البرز با متوسط ۲۷.۳ سال، گیلان با متوسط ۲۶.۴ سال و مازندران با متوسط ۲۶.۲ سال دارای بالاترین میانگین سن ازدواج در زنان بوده‌اند.
اگر چه بالا رفتن سن ازدواج در کل کشور صورت پذیرفته است و این موضوع ریشه‌های اقتصادی دارد اما این آمار بار دیگر نشان می‌دهد که ازدواج بیشتر از آن‌که موضوعی اقتصادی باشد، موضوعی فرهنگی و اجتماعی است.

گزارش اختصاصی: اوریا حمیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

 

  • نویسنده : ۱۰۰۷