معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، گفت: مجموعه حل و فصل شود و بخش دیگری که نشان‌دهنده اختلاف بین کارگر و کارفرماست و در برخی موارد به اعتراض می‌انجامد، که در این کمیسیون مطرح می‌شود تا برای رفع آن چاره‌اندیشی شود.

به گزارش دلفین، این روزها به تبع شرایط ویژه اقتصادی کشور، کاهش توان مالی بنگاه‌های اقتصادی و مدیریت ناصحیح برخی از افراد شاهد افزایش تجمعات کارگری هستیم و در برخی مواقع این تجمعات که ریشه‌ی اقتصادی دارد رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد و می‌تواند در صورت عدم کنترل به مسائل امنیتی بیانجامد. در این میان کارگران به‌حق پیگیر مطالبات‌شان هستند و فشار اقتصادی سبب می‌شود که هر نوع حرکتی از آنان سر بزند و باید به این قشر زحمت‌کش نیز برای بلند کردن فریاد دادخواهی حق داد؛ اما در این میان مسئولیت دستگاه‌های نظارتی چیست و باید چه رویه‌ای در پیش گرفته شود. برای بررسی این موضوعات به سراغ «سعید ناجی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم.
وضعیت مناسب هرمزگان
ناجی در این گفت‌وگو به وضعیت کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هرمزگان اشاره کرد و اذعان داشت: با توجه به فعالیت گسترده‌ی کارگاه‌ها، واحدهای تولیدی و وجود حساسیت‌های زیاد در استان، کاهش مشکلات کارگران را از الویت‌های خود قرار داده‌ایم و خوشبختانه از نظر وقوع تجمعات تاثیرگذاری که بتواند فعالیت‌های کارگری، کارخانه‌ای و تولیدی را در هرمزگان مختل کند، تقریباً مورد خاصی نداشته‌ایم.
تمرکز بر مدیریت تجمعات
وی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر ممکن است تجمعاتی در سطح استان شکل گرفته باشد یا در آینده نیز شکل بگیرد ولی برای ما مهم مدیریت تجمعات است، به گونه‌ای که کمترین آسیب‌ها را در پی داشته باشد.
استیفای حقوق کارگران
از معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان درباره ساز و کار موجود در راستای استیفای حقوق کارگران پرسیدیم که وی پاسخ داد: برای احقاق حقوق کارگران و دریافت بخشی از مطالبات کارگری از طریق کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون کارگری اقدام می‌کنیم.
وی این کمیسیون را زیر مجموعه‌ی شورای تامین استان دانست و گفت: کمیسیون کارگری با حضور دستگاه‌های مختلف فعالیت می‌کند و تلاش کرده‌ایم تا کمترین تنش را در حوزه کارگری داشته باشیم و به بهبود روابط کارگر و کارفرما کمک کنیم. ناجی خاطرنشان کرد: بخشی از این مسائل مربوط به حوزه‌ی اداره کار است که باید در آن مجموعه حل و فصل شود و بخش دیگری که نشان‌دهنده اختلاف بین کارگر و کارفرماست و در برخی موارد به اعتراض می‌انجامد، که در این کمیسیون مطرح می‌شود تا برای رفع آن چاره‌اندیشی شود.
کاهش معوقات
وی بیان داشت: طی یک سال گذشته آمارها نشان دهنده‌ی روند رو به بهبود است، به عنوان مثال از متوسط معوقه‌ی حقوق پنج ماهه‌ی برخی کارگران به دو ماه حقوق معوق رسیده‌ایم.
پیگیری اعتراض کارگران شرکت آباد راهان
معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان در پایان ضمن بیان اینکه پیگیری اعتراض کارگران شرکت «آباد راهان» یکی از پیمانکاران شرکت نفت ستاره خلیج فارس را در دستور کار قرار داده ایم تا این مسئله را حل و فصل کنیم، یادآور شد: استان هرمزگان توانسته در مدیریت تجمعات، اعتراضات کارگری و پاسخ‌گویی به آنها به توفیق مورد انتظار دست یابد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت استان وضعیت قابل قبولی است.

گفتگوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷