روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان پس از انتشار گزارش‌ها و تحلیل‌های آماری دلفین درخصوص وضعیت تورم و بی‎کاری در استان، این بار تحلیلی در اختیار دلفین قرار داده که تحریریه دلفین تصمیم‌گیری درباره‌ی صحت تفسیرها را به مخاطبان واگذار می‌کند.

به گزارش دلفین، روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان پس از انتشار گزارش‌ها و تحلیل‌های آماری دلفین درخصوص وضعیت تورم و بی‎کاری در استان، این بار تحلیلی در اختیار دلفین قرار داده و نه تنها به تفسیر خود از آمارهای منتشر شده در ارتباط با نرخ‌های بیکاری و تورم و همچنین شاخص فلاکت که بر پایه جمع جبری دو شاخص مذکور است، پرداخته که در برخی مواقع اصولا صحت آماری و مقایسه‌ای مرکز آمار ایران را که بر پایه‌ی اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهیه شده است، نیز زیر سوال برده. دلفین تصمیم‌گیری درباره‌ی صحت تفسیرها را به مخاطبان واگذار می‌کند.
شاخص‌های بازار کار
ارزیابی بازار کار مبتنی بر محاسبه و اندازه‌گیری نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال است و بررسی یک شاخص به تنهایی نماینده خوبی برای رصد بازار کار و وضعیت اقتصادی نخواهد بود و از روایی لازم برخوردار نیست.
نرخ بیکاری
در فصل تابستان امسال نرخ بیکاری هرمزگان برابر ۳/۱۳ درصد است و این استان از نظر نرخ بیکاری در جایگاه پنجم بین استان‌های کشور قرار گرفته و در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته روند کاهشی طی کرده است. از این رو بالا بودن بیکاری برآمده از عدم رونق کسب و کار و از دست دادن فرصت شغلی نیست بلکه به واسطه افزایش امید دستیابی به کار، رشد و سر زندگی افراد در سنین کار است که این موضوع در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی استان مشهود است.
نرخ مشارکت اقتصادی
نرخ مشارکت اقتصادی استان در این فصل ۶/۵۰ درصد است و استان در این شاخص جایگاه اول کشور را کسب کرده و از میانگین ملی نیز فراتر رفته است. رشد این شاخص نشان از افزایش تقاضای افراد برای جستجوی کار، حضور متقاضیان واجد شرایط در فضای کسب و کار و عرضه نیروی کار استان است. بنابراین افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در پایان فصل تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته نشان از بهبود فضای کسب و کار و افزایش جمعیت فعال در سن کار استان است.
نسبت اشتغال
این شاخص که گویای ایجاد اشتغال طی بازه زمانی است، در استان هرمزگان از عدد ۲/۴۱ درصد به ۹/۴۳ درصد طی یک سال گذشته افزایش یافته که بیان کننده ایجاد ۳۵ هزار و ۵۳۲ نفر فرصت شغلی جدید در استان بوده است.
نرخ تورم
اصولاً نرخ تورم در ادبیات اقتصادی به تغییرات شاخص قیمت در بازه زمانی مشخص (ماهانه، سالانه، نقطه به نقطه) اطلاق می‌شود و تغییرات قیمت اقلام مصرفی و وزن آن‌ها در سبد هزینه خانوار، دو فاکتور اساسی و موثر در محاسبه تورم هستند. بدین لحاظ برای تحلیل دقیق تورم باید به جزئیات سبد هزینه خانوار توجه کرد. از آنجایی که در هر یک از مناطق جغرافیایی الگوی مصرف و سبد هزینه خانوارها متفاوت است، بنابراین نمی‌توان یک فرضیه یکسان برای محاسبه تورم به تمامی مناطق تعمیم داد. قیمت کالا در مناطق مختلف کشور با توجه به دوری استان از مرکز تولید به طور یکسان افزایش نمی‌یابد و کالا و خدمات در هر استان متناسب با موقعیت جغرافیایی، راه‌های مواصلاتی و ارتباطی، قدرت خرید مردم و.. از قیمت‌های متفاوتی برخوردار هستند، بنابراین عمده تفاوت تورم مناطق مختلف را می‌توان در نوع سبد هزینه خانوار برآمده از مصرف و فرهنگ‌های متفاوت و قیمت کالاها و خدمات دانست.
جمع بندی
در محاسبه شاخص فلاکت که برخی از رسانه ها در فضای مجازی انجام داده‌اند، از دو شاخص نرخ‌های بیکاری و تورم در دو بازه زمانی متفاوت استفاده شده است؛ نرخ بیکاری به صورت فصلی و نرخ تورم به صورت سالیانه و عدم تجانس زمانی دو شاخص مذکور منجر به بروز نتایج ناصحیح و مدنظر محاسبه کننده شده است. استفاده از نرخ تورم در هریک از بازه‌های زمانی منتشر شده توسط مرکز آمار ایران (ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه) منجر به نتایج متفاوتی از محاسبه شاخص فلاکت و قرار گرفتن استان در جایگاه مختلف در بین استان‌های کشور می‌شود. بنابراین نگاه ایستا و غیرپویا به همه یا اکثر مولفه‌های تاثیر گذار در رونق و رکود اقتصاد یا سطح رفاه جامعه، موجب استنباط ناصحیح از شاخص مذکور خواهد شد. بررسی شاخصی مثل شاخص فلاکت به تنهایی سنجه مناسب و درستی برای بیان وضعیت اقتصادی یک جامعه تلقی نمی شود و در کنار آن باید سایر متغیرهای کلان اقتصادی نظیر درآمد سرانه، تولید ناخالص داخلی، هزینه و درآمد خانوار و ضریب جینی را نیز در نظر گرفت. از آنجایی که بر پایه مبانی نظری روش‌های متفاوتی برای محاسبه شاخص فلاکت توسط اقتصاددانان ارائه شده به نظر می‌رسد متدولوژی مورد استفاده بسیار مکانیکی، ساده و غیر جامع است ولیکن در سایر روش‌های محاسبه شاخص فلاکت علاوه بر نرخ‌های بیکاری و تورم، اثر شاخص‌های رشد تولید ناخالص داخلی، نرخ بهره اسمی و نرخ رشد قیمت مسکن را در نظر می گیرد.

گزارش اختصاصی

  • نویسنده : ۱۰۰۷