در چند ماه اخیر تغییر نرخ برابری ریال در برابر دلار سبب شده تا سفر به ایران برای گردشگران خارجی بسیار اقتصادی تر از گذشته شود، موضوعی که باید در هرمزگان با توجه به تنوع طبیعی و جغرافیایی بیشتر از هر کجای ایران مورد توجه قرار گیرد.

اشاره:

گردشگری یکی از صنایعی است که می‌تواند مولد فرصت‌های شغلی متعدد باشد و رونق اقتصادی قابل توجهی را ایجاد کند. این صنعت در صورت ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز این توانایی را دارد که از هر موهبت طبیعی و ثروت‌های یک کشور ارزش‌آفرینی بیشتری داشته باشد.

کسب ارز خارجی، ایجاد رونق در تجارت، افزایش درآمد عمومی و تجلی فرهنگ کارآفرینی مخصوصا در بخش‌های کوچک کسب و کار، ایجاد زیرساخت‌های جدید برای استفاده‌های غیرتوریستی، افزایش توسعه‌ی منطقه، ترویج آگاهی فرهنگی و کمک به حفظ سنت‌ها و فرهنگ‌های بومی، توسعه زیرساخت‌ها و خدمات مانند ترمیم و ایجاد جاده‌ها و فرودگاه‌ها با استفاده از درآمد حاصل از گردشگری، حمایت از جاذبه‌های طبیعی  و … تنها گوشه‌ای از اثرات مثبت گردشگری بر جوامع است و مرور این اثرات می تواند اهمیت موضوع را بیشتر کند. این در شرایطی است که در چند ماه اخیر تغییر نرخ برابری ریال در برابر دلار سبب شده تا سفر به ایران برای گردشگران خارجی بسیار اقتصادی تر از گذشته شود، موضوعی که باید در هرمزگان با توجه به تنوع طبیعی و جغرافیایی بیشتر از هر کجای ایران مورد توجه قرار گیرد.

افزایش ۵۶ درصدی سفرها به ایران

اگر بخواهیم میزان رشد سفر گردشگران خارجی به ایران را متوجه شویم می توانیم به آماری که اخیرا خبرگزاری ایسنا از این موضوع منتشر کرده، مراجعه کنیم. «لیلا اژدری» مدیرکل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری کشور با اعلام جزییات آمار سفر از ابتدای سال ۹۷ تا پایان دی‌ماه، به ایسنا گفت: ورود اتباع و گردشگران خارجی به ایران در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، حدود ۵۶.۰۳ درصد رشد داشته است، این در حالی است که در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۶، سه میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۷۷ تبعه خارجی به ایران سفر کرده بودند که امسال به ۶ میلیون و ۷۴ هزار و ۵۸۰ نفر رسیده است.

ایران پسند‌ها

وی افرود: عراق همچون ماه‌های گذشته در صدر جدول کشورهایی که بیشترین مسافر را به ایران می‌فرستند، قرار دارد اما رکوردشکنی ارمنستان بیشتر از عراق توجه را جلب می‌کند.

اژدری گفت: ۲ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۲۱ عراقی در ۹ ماه نخست امسال به ایران سفر کردند که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۱۱۳ درصد رشد داشته است. بعد از عراق، اتباع جمهوری آذربایجان بیشترین سفر را به ایران انجام داده‌اند که ورود یک میلون و ۳۵۶ هزار و ۷۸ نفر از این کشور به ایران ثبت شده است که این عدد ۹۲ درصد رشد را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد. بعد از آن، افغانستان قرار دارد که ورود اتباع این کشور به ایران ۲۴ درصد رشد داشته است. ترکیه نیز رتبه چهارم کشورهایی که بیشترین ورودی را به ایران داشته است از آن خود کرده. سفر اتباع ترک به ایران در ۹ ماه گذشته ۵۰/۵ درصد بیشتر شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری افزود: پاکستان و ارمنستان به ترتیب در جایگاه پنجم و ششم جدول گردشگران ورودی قرار گرفته‌اند.

کاهش سفر اروپایی‌ها و افزایش اقبال آمریکایی‌ها

به گفته وی، سفر اروپایی‌ها به ایران همچنان روند کاهشی دارد اما سفر گردشگران آمریکایی به ایران، برخلاف سیاست‌های دولت این کشور، رشد خود را همچنان حفظ کرده است و در ۹ ماه نخست امسال، ۱۹۸۰ گردشگر آمریکایی به ایران سفر داشتند که ۱۵/۸۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

اول زمینی، بعد هوایی بعد آبی

اژدری گفت: بیشترین ورود به ایران(نزدیک به ۸۰ درصد) از طریق مرز زمینی انجام می‌شود که در این ۹ ماه، ۴ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۱۷۷ نفر از مرزهای خاکی به ایران سفر کرده‌اند، در ضمن ۲۰/۳۴ درصد از مسافران نیز از مرزهای هوایی به ایران وارد شده‌اند که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۳۷۱ نفر می‌شود و ۱۷ هزار و ۳۲ نفر از مسافران خارجی نیز از راه آبی به ایران سفر کرده‌اند که درصد کمی از ورودی‌ها یعنی ۰/۲۸ را شامل شده است.

ایده‌های آقای مدیرکل

حال که شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور هستیم باید بیش از پیش در هرمزگان تلاش صورت گیرد تا شاهد ایجاد رونق در گردشگری استان باشیم. البته برای جذب این گردشگران نیازمند ایده‌های خوب و کاربردی هستیم. «رضا برومند» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در آغازین روزهای فعالیت خود در این بخش از اجرای چندین طرح گردشگری در استان خبر داد. وی استفاده از ظرفیت هنرمندان برای معرفی استان را یکی از طرح های خود عنوان کرد و افزود: فراخوان جشنواره عکس و فیلم «هرمزگان من» با همین منظور منتشر شده است.

برومند ادامه داد: همایش خزر تا خلیج فارس در بهمن با حضور تمام مدیران تاسیسات گردشگری و تورگردانان در بندرعباس برگزار می شود و در این رویداد ظرفیت های گردشگری استان برای حاضران معرفی خواهد شد. وی افزود: هفته فرهنگی هندوستان هم نیمه دوم اسفند امسال در بندرعباس برگزار می‌شود و این برنامه با توجه به وجود برخی و تعامل های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مردم هرمزگان با هند و مردم اشتراک های فرهنگی با مردم این کشور انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطرنشان کرد: تور گردشگری دریایی و نمایشگاه صنایع‌دستی دریایی تا پایان برگزار می‌شود که همه این رویدادها نتیجه ساخت چشم‌انداز زییا از گردشگری و صنایع‌دستی است.

قدم‌های کوچک برای اتفاقات بزرگ

اگر چه صحبت‌های برومند حاوی پیام‌های مثبتی است اما همگان استحضار دارند که برای ایجاد رونق در بخش گردشگری نیازمند ایجاد زیرساخت، ساختار و هم‌افزایی بسیاری از دستگاه‌های استانی هستیم و نیاز است کارگروه مرتبط با آن در استانداری هرمزگان با قدرت بیشتری ورود کند تا با همپوشانی و تداوم قدم‌های کوچک شاهد اتفاقات بزرگ در این زمینه باشیم.