برخی بر این باورند که با ایمنی گله ای می توانند از بحران کرونا نجات یابند اما سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که کشور‌های جهان هنوز حتی به «ایمنی گله‌ای» در مقابل ویروس کرونا که نیازمند مصونیت درصد بالایی از مردم جامعه در مقابل کووید ۱۹ است، نزدیک هم نشده‌اند.

به گزارش دلفین، با شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان، دولت‌ها امیدوارند به راهکاری برای مقابله با آن دست یابند و هر روز کشوری مدعی است که داروی درمان و راهکاری برای رهایی از چنگال کرونا یافته است. در این میان یکی از باورهای عمومی رهایی بر پایه‌ی همه‌گیری است، به این صورت که با ایمنی گله‌ای می‌توان با کرونا مقابله کرد. در ایمنی گله‌ای معمولا ۵۰ تا ۹۰ درصد جمعیت باید مبتلا شوند تا مصونیت جمعی حاصل شود اما در مورد بیماری کشنده‌ای مثل کووید۱۹ ممکن است خطرات و هزینه‌های زیادی را در پی داشته باشد.
موضوعی بحث برانگیز
برخی از کسانی که از طرح ایمنی گله‌ای حمایت می‌کنند بر این باورند که که با این روش می‌توان به سطحی از مقاومت گله‌ای یا گروهی رسید اما بررسی‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد و اکنون ایمنی گله‌ای به عنوان یک موضوع بحث برانگیز مطرح شده است.
در مورد برخی دیگر از بیماری‌ها، مثلاً در مورد آبله‌مرغان، قبل از آن که واکسن آن کشف شود، مردم گاهی عمداً خود را در معرض این بیماری قرار می‌دادند تا به ایمنی برسند. البته درمورد بیماری‌هایی که وخیم نیستند، این رویکرد ممکن است معقول باشد. اما درباره کووید ۱۹ اوضاع خیلی فرق می‌کند.
رفتار عجیب کووید
نرخ مرگ‌ومیر ناشی از کووید۱۹ هنوز دقیقاً معلوم نیست اما داده‌های موجود نشان می‌دهد که احتمالا ۱۰ برابرِ آنفولانزا است. در ضمن در میان گروه‌های آسیب‌پذیر همچون سال‌خوردگان و افرادی که سیستمِ مصونیت ضعیفی دارند، نرخ مرگ و میر از این هم بیشتر هست.
یکی از راهکار‌های موثر برای کنترل شیوع کووید ۱۹، ایجاد مقاومت در افراد است اما تا کنون هیچ واکسن موثری برای مقابله با ویروس کرونا کشف نشده است که بتوان از آن برای ایجاد مقاومت در افراد بهره گرفت. راهکار دوم نیز آن است که افراد پس از ابتلا به ویروس کرونا و بهبودی، به صورت طبیعی در مقابل آن مقاومت کسب کنند.
نظر سازمان جهانی بهداشت
با این حال، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که کشور‌های جهان هنوز حتی به «ایمنی گله‌ای» در مقابل ویروس کرونا که نیازمند مصونیت درصد بالایی از مردم جامعه در مقابل کووید ۱۹ است، نزدیک هم نشده‌اند.
اکنون چند کشور مانند سوئد از این روش برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کنند. با این وجود عده‌ای دیگر ایمنی گله‌ای را راهکاری بسیار پر خطر می‌دانند اما در ارتباط با سوئد به نظر نمی‌رسد این کشور از آستانه ایمنی گله‌ای عبور کرده باشد. عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که ایمنی گله‌ای تنها در صورتی جواب می‌دهد که افراد هرگاه واکسن کرونا را تزریق کردند، می‌توانند به صورت دسته جمعی به مقاومت گله‌ای برسند.
موج سوم کرونا و ایمنی گله‌ای
پیدایش موج سوم کرونا نشان داد که بحث ایمنی گله‌ای نیز چندان کاربرد ندارد و همان‌گونه که امروز در جامعه مشاهده می‌کنید در استان‌هایی مانند هرمزگان که به شدت درگیر مبارزه با کرونا بودند، اکنون مجدداً وارد وضعیت قرمز شده‌اند؛ بنابراین نباید خود را با موضوعات حاشیه‌ای گول بزنیم. ویروس کرونا همچنان در جامعه جولان می‌دهد و متاسفانه وارد فاز جدید پاندمی شده‌ایم.
ایمنی گله‌ای درباره کرونا صدق نمی‌کند
از همین رو طی تماس تلفنی با «فاطمه نوروزیان» سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در خصوص ایمنی گله‌ای به گپ و گفت پرداختیم.
نوروزیان در خصوص ایمنی گله‌ای اینگونه اذعان داشت: اعتقادی به ایمنی گله‌ای یا ایمنی جمعی نداریم و قطعاً این نوع مواجهه در مورد این بیماری صدق نمی‌کند چرا که با یک بار ابتلا فرد، احتمال ابتلا مجدد به این بیماری وجود دارد و زمان ایمنی بیمار بعد از ابتلا بسیار کوتاه است و نمی‌توان مصداق ایمنی دسته جمعی را بر آن روا دانست.
سیاست ما، ایمنی گله‌ای نیست
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سیاست وزارت بهداشت ایران ایمنی گله‌ای در برابر ویروس کرونا نیست چراکه ایمنی جز با واکسن ایجاد نخواهد شد.
نوروزیان تشریح کرد: سیاست وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا در هرمزگان و حتی دولت به هیچ وجه ایجاد ایمنی گله‌ای نیست و کشورهایی هم که در ابتدای شیوع بیماری این سیاست را اتخاذ کرده بودند، پشیمان شدند.
وی تاکید کرد: ایمنی جز با واکسن ایجاد نخواهد شد، بنابراین تا زمانی که واکسن در دسترس قرار نگرفته است تنها راهی که داریم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در پایان اذعان داشت: هرگز در تاریخ بهداشت عمومی ایران از مصونیت گله‌ای به عنوان راهکار پاسخ به یک شیوع آن‌هم از نوع همه‌گیر استفاده نشده است.

گزارش اختصاصی : افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷