مشعل‌ها یا به بیان مهندسان نفت سیستم فلر (Flare) دستگاه احتراقی است که در واحدهای صنعتی همچون پالایشگاه‌های نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش دلفین، مشعل‌ها یا به بیان مهندسان نفت سیستم فلر (Flare) دستگاه احتراقی است که در واحدهای صنعتی همچون پالایشگاه‌های نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم به طور عمده برای سوختن گازهای آزاد شده از شیر اطمینان استفاده می‌شود اما در بیان عمومی «فلرینگ» (flaring) فرآیندی است که از طریق آن، گاز طبیعی را به صورت کنترل شده‌ای می‌سوزانند چرا که در غیر این صورت این گاز به شکل خطرناک و کنترل نشده‌ای آتش می‌گیرد و مخاطراتی را در پی خواهد داشت.
با این حال به طور معمول، سعی بر این است که گاز طبیعی را جمع‌آوری و ذخیره کنند اما زمانی که این امکان وجود نداشته باشد، آن را می‌سوزانند. فلرینگ، خطرات ناشی از آتش‌سوزی تجهیزات را کاهش می‌دهد و از تولید محصولات ناخواسته جلوگیری می‌کند که در ظاهر چنین بر می‌آید که وجود آن بیشتر مایه‌ی خیر است تا شر. اما در شروع به کار زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت تدبیر و امید وعده‌های بسیاری برای خاموشی مشعل‌ها و استفاده از گازهای برگشتی، داده شد که بنا بر مشاهدات به نظر می‌رسد که این وعده حداقل در هرمزگان چندان اجرایی نشده است و مشعل پالایشگاه‌های استان هر روز با شدت بیشتری در حال سوختن هستند.
این هدررفت شدید انرژی که سالانه چندین میلیون دلار از سرمایه‌ی ملی را تنها در هرمزگان به فنا می‌دهد، اثرات مخرب زیست محیطی فراوانی نیز در پی دارد. تولید گاز دی‌اکسید کربن، به‌ویژه در پالایشگاه‌هایی که خوراک آن نفت سنگین است، تاثیرات بد بسیاری بر محیط زیست می‌گذارد و موجب تغییرات آب و هوایی می‌شود. البته تولید گازهای سمی تنها به دی‌اکسید کربن خلاصه نخواهد شد و اکسیدهای گوگرد و نیتروژن نیز با ورود به هوا اکوسیستم را دچار تغییرات نامطلوبی می‌کنند. در وضعیتی که گاز ارسالی به مشعل قابلیت استفاده مجدداً در خود پالایشگاه‌ها را دارد و همچنین به عنوان یک فرآورده دارای ارزش بالایی است، سوزاندن آن جفایی بزرگ در حق منابع ملی است و بنا بر گزارش‌های رسیده به دلفین سازمان محیط زیست نیز در این باره بارها هشدارهایی را داده که چندان مورد توجه مدیران نفتی استان واقع نشده است. بی‌شک با سرمایه‌گذاری نه چندان هنگفتی در این بخش می‌توان ضمن ایجاد اشتغال گسترده، زیرساخت‌ها را برای تولید فرآورده با ارزش افزوده بالاتر مهیا کرد و اثرات زیست محیطی را نیز در این بخش کاهش داد.

گزارش اختصاصی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷