نماینده حوزه مرکزی هرمزگان، موضوع عدم پرداخت مالیات از سوی شرکت‌های بزرگ را به میان آورد و گفت: مقرر شده تا کارگروهی تشکیل شود و ظرف مدت دو هفته نتیجه را به کمیسیون اقتصادی ارائه کنند که در صورت قانع نشدن نمایندگان سوالات در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

اشاره:
با توجه به موضع گیری اخیر مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون انرژی و کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به برخی موضوعات، به نظر می‌رسد این بار باید شاهد حضور «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد و امور دارایی در صحن علنی مجلس باشیم و دژپسند می‌بایست در این شرایط ویژه پاسخ‌گوی سوال نمایندگان مجلس باشد.
مالیات صنایع بزرگ
موضوع از این قرار است که «احمد مرادی» نماینده حوزه مرکزی هرمزگان در هفته‌ی گذشته و در نطقی آتشین موضوع عدم پرداخت مالیات از سوی شرکت‌های بزرگ را به میان آورد و گفت: بر اساس اخبار و اطلاعات رسیده به ما تعدادی از بنگاه‌های بزرگ قانون را نقض می‌کنند و مالیات نمی دهند.
وی تردیدهایی را در رابطه با پرداخت مالیات از سوی شرکت نفت ستاره خلیج فارس به میان آورد و افزود: وزارت اقتصاد و دارایی تنها از این بنگاه‌ها خواسته تا مالیات را پرداخت کنند و وزیر دستور الزام‌آوری در این زمینه صادر نکرده است.
البته از شواهد چنین برمی‌آید که سوال اصلی مرادی در خصوص بازگشت منابع حاصل از اخذ مالیات به استان‌هاست و در این رابطه منابع خبری اعلام کرده‌اند که مقرر شده تا کارگروهی تشکیل شود و ظرف مدت دو هفته نتیجه را به کمیسیون اقتصادی ارائه کنند که در صورت قانع نشدن نمایندگان سوالات در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.
همراهی سایر نمایندگان
اما مرادی در این قضیه تنها نبود و «عبدالرضا مصری» نماینده مردم کرمانشاه نیز پیکان انتقادات خود را به سمت دژپسند و برد و گفت: باید نسبت به واگذاری پالایشگاه‌ها شفاف‌سازی شود.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار نیز سوالی را در زمینه وضعیت بازار سرمایه از وزیر اقتصاد مطرح کرد و بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از مردم سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کرده‌اند، اما با وضعیت فعلی بورس، اصل این سرمایه‌های خرد ۵۰ درصد کاهش داشته است.
سخن پایانی
در این وضعیت امیدواریم که ماحصل این مطالبه‌گری سیاسی و اجماع نمایندگان مجلس از طیف‌های حزبی متفاوت، افزایش رفاه عمومی و کاهش شاخص‌های منفی اقتصادی همچون شاخص فلاکت و ضریب جینی باشد.

  • نویسنده : گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی
  • منبع خبر : 1008