با توجه به اعتراض تنی چند از پزشکان بندرعباس و گلایه شهروندان، به سراغ یکی از پزشکان معترض رفتیم و مسئله را جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

اشاره:
در هفته‌ی گذشته خبرهایی مبنی بر اعتصاب تنی چند از پزشکان بندرعباس و تعطیلی مطب‌های‌شان به سبب جریمه‌های سنگین مالیاتی در فضای رسانه‌ای استان دست به دست شد که واکنش‌های بسیاری را در پی داشت و مردم را بهت‌زده کرد.
دشمنی با دولت یا مردم؟
در این میان کاربران فضای مجازی این حرکت را مغایر با سوگندنامه‌‌ی پزشکان تفسیر کردند و خواستار برخورد جدی با این حرکت غیرانسانی شدند. یکی از شهروندان بندرعباسی در پیامی واتس اپی به خبرنگار دلفین، بیان داشت: پزشکان با دولت مشکل دارند یا با مردم و نباید مردم گروگان آنان برای چنین امری باشند.
وی ادامه داد: سلامت و بهبود بیماران و تقدم آنان بر منافع مادی و امیال نفسانی، موضوعی است که پزشکان به آن قسم یاد کرده‌اند و تعطیلی مطب‌ها و درج اعلانی با مضمون اعتصاب به دلیل مشکلات مالیاتی مغایر با این سوگند است.
وی ادامه داد: پزشکان قسم می‌خورند که جز حل مشکل و رفع آلام و درد بیماران و مردم به چیز دیگری مانند پول، قدرت و پست و مقام فکر نکنند و رنگ، نژاد و جنس بیماران در کار طبابت آن‌ها نقشی نداشته باشد، اما متاسفانه شاهد کمرنگ شدن رعایت این نکات اخلاقی از سوی جامعه پزشکی هستیم.
نهادهای نظارتی باید ورود کنند
این شهروند که از وضعیت بهداشت و امکانات مطب‌های خصوصی شهر بندعباس نیز حسابی گلایه‌مند بود، افزود: همه‌ی کارمندان دولت، کسبه، بازاری‌ها، رانندگان و سایر اقشار جامعه مالیات خود را پرداخت می‌کنند و نباید پزشکان با این سطح از درآمد به دنبال فرار مالیاتی باشند و امروز به دلیل چنین مشکلاتی مردم را از خدمات خود محروم کنند.
وی اظهار داشت: در این شرایط نهادهای نظارتی به‌ویژه دستگاه قضا و سازمان نظام پزشکی باید به این تخلف ورود کند چرا که راه استیفای حقوق پزشکان، بستن درب مطب‌ها و بی‌توجهی به بیماران نیست.
پای حرف پزشکان
در این میان برای یک جانبه نشدن گزارش به سراغ یکی از پزشکان معترض رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم. وی در رابطه با دلایل این اعتراض بیان داشت: امور مالیاتی و شهرداری رقم هاي خيلي نامعلوم و نامشخصي را به عنوان درآمد برای ما ذکر کرده‌اند و برای یک سري از همكاران ما از سال ٩٣ مالیات نجومی با رقم‌های ٩٠٠ميليون، ٧٠٠ميليون، ٥٠٠ميليون و ٤٠٠ميليون تومان بریده‌اند.
وی افزود: این در حالی ست که برخی از پزشکان در آن سال نصف چنین مبلغی هم درآمد نداشته‌اند و مبنای حساب‌رسان پرينت‌ حساب‌های پزشکان بوده است که هر پولی که به حساب‌شان رفته به عنوان درآمد در نظر گرفته شده و نگاه حساب‌رسان حتی جابجایی پول در حساب‌های شخصی نیز درآمد به حساب آمده است که ما خواستار برخورد عادلانه در این زمینه هستیم و رایزنی‌هایی نیز داشته‌ایم که البته هنوز به نتیجه‌ی مورد نظر نرسیده‌ایم.
پزشک‌های به ظاهر پزشک
پس از شنیدن صحبت‌های مردم و حرف‌های جامعه‌ی پزشکان در این زمینه به سراغ یکی از منابع آگاه در رابطه با این برخورد مالیاتی رفتیم تا زوایای مختلف این جنجال را برای مخاطبان دلفین آشکار کند.
وی این مشکل را نه مشکل جامعه‌ی پزشکی هرمزگان که مشکل ۲۴ پزشک عنوان کرد و افزود: این افراد با آبروی کل جامعه‌ی پزشکان و مدافعان سلامت بازی کرده‌اند و از شواهد چنین برمی‌آید که این پزشکان علاوه بر فعالیت پزشکی در بخش خصوصی نیز فعالیت‌های دیگری داشته‌اند چرا که رقم‌های جابجا شده در حساب‌هایشان با درآمد یک پزشک جور در نمی‌آید.
۱۵ میلیارد تومان
این منبع مطلع از جابجایی ارقامی در حدود ۱۵ میلیارد تومان در حساب برخی از این پزشک‌ها خبر داد و گفت: شنیده‌ام که سازمان امور مالیات برای شفاف سازی از این افراد مدرک خواسته است که پزشکان از ارائه سر باز زده‌اند و موضوع را حاشا کردند و شعارشان این شد که ما نه عوارض می دهیم نه مالیات. وی در پایان از پیگیری‌های سازمان‌های مختلف برای حل ریشه‌ای این مشکل و بازگرداندن آرامش به جامعه به‌ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا گفت.

  • نویسنده : گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی