منابع آگاه ساکن در منطقه پشته ایسین به خبرنگار دلفین اعلام کردند که تعدادی از اتباع بیگانه که اصالتا اهل کشور افغانستان هستند، به قاچاق سوخت در این روستا مشغول‌اند و از همین راه به‌صورت فردی و گروهی اقدام به قاچاق می‌کنند و امنیت روستا را به خطر انداخته‌اند.

به گزارش دلفین، سوخت‌بری یا قاچاق سوخت، هرچند در نگاهی کلی به اقتصاد ملی لطمه وارد می‌کند و هزینه‌ها و خطرات فراوانی نیز به دنبال دارد، اما سوخت‌بران خرد، برخلاف قاچاقچیان بزرگ سوخت، افرادی هستند که به دلیل مشکلات معیشتی فراوان دست به این اقدام می‌زنند. این سوخت‌بران اغلب افرادی‌اند که تنها برای کسب درآمدی بسیار اندک و به دلیل شرایط نامساعد مالی، دست به این اقدام می‌زنند. سوخت‌بری همواره با خطرات بسیاری همراه است و سوخت‌بران حین انتقال محموله‌های گازوئیل یا گاز ممکن است دچار حادثه شوند یا جان خود را از دست دهند.
قاچاق سوخت جرم است اما…
هرچند قاچاق سوخت تخلف محسوب می‌شود، بااین‌حال برخی مسئولان و کارشناسان معتقدند که نباید با سوخت‌بران، همچون سایر قاچاقچیان و متخلفان برخورد کرد؛ بلکه باید این نکته را در نظر گرفت که سوخت‌بران اغلب به دلیل مشکلات معیشتی به ویژه در مناطق محرومی چون سیستان و بلوچستان، هرمزگان یا جنوب کرمان دست به قاچاق می‌زنند و اگر وضعیت معیشتی آنان بهبود یابد، آنان نیز دست از سوخت‌بری خواهند کشید.
اتباع بیگانه و قاچاق سوخت در هرمزگان
اما منابع آگاه ساکن در منطقه پشته ایسین به خبرنگار دلفین اعلام کردند که تعدادی از اتباع بیگانه که اصالتا اهل کشور افغانستان هستند، به قاچاق سوخت در این روستا مشغول‌اند و از همین راه به‌صورت فردی و گروهی اقدام به قاچاق می‌کنند و امنیت روستا را به خطر انداخته‌اند.
یکی از اهالی روستای پشته ایسین در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین اذعان داشت: حدود ۱۰ خانه که توسط اتباع بیگانه خریداری یا اجاره شده است در این روستا مشغول به قاچاق سوخت هستند و از این راه درآمدزایی می‌کنند و نه‌تنها خودشان به قاچاق روی آورده‌اند بلکه متأسفانه جوانان این روستاها و روستاهای اطراف را نیز تشویق و ترغیب به این عمل ناپسند می‌کنند.
ناچاری
وی در ادامه ضمن بیان این‌که تعدادی از این جوانان می‌گویند از بیکاری ناچار به همکاری با این سوخت‌بران هستیم، افزود: بسیاری از افرادی که یک روز حتی درآمد بخورونمیری نداشتند با ورود به عرصه قاچاق سوخت به یک سال نرسیده دارای ثروت و مکنتی شده‌اند و همین مسئله و چشم‌وهم‌چشمی خیلی از جوانان بیکار را تشویق به فعالیت در قاچاق سوخت کرده است.
آشفتگی خاطر دختران روستا
وی تأکید کرد: توقع داریم متولیان امر بر این مسئله رسیدگی کنند چراکه جوانان ما در این روستا آسیب‌های جبران‌ناپذیری را تجربه خواهند کرد و در این میان امنیت و آرامش خاطر فرزندان دختر ما نیز در این روستا آشفته شده است.
وی تصریح کرد: تردد روزانه چندین دستگاه وانت و سواری که مشغول انتقال مواد سوختی هستند، شائبه پرداخت رشوه را نیز در میان مردم بیشتر کرده و چنین به نظر می‌رسد با توجه به فعالیت علنی این گروه، گویا زد و بندی در این میان رخ داده است.
طمع
البته ناگفته نماند که انتقال مواد سوختی نه‌تنها برای سرمایه‌دارانی که هر کدام چندین دستگاه وانت خریداری کرده و در اختیار برخی از جوانان بیکار قرار داده‌اند تا برای آنان سوخت حمل کنند، سود سرشاری دارد بلکه هر فردی که در انتقال مواد سوختی مشغول بکار است نیز بی‌نصیب از این رودخانه عظیم نمی‌شود.
گفتنی است؛ طرح‌های مختلف ازجمله افزایش قیمت بنزین نه‌تنها تاکنون تأثیر چشم‌گیری بر کاهش قاچاق سوخت نداشته بلکه مصرف بنزین را نیز در برخی از شهرهای هرمزگان افزایش داده است.
خطر در کمین روستاها
این در حالی‌ست که سوخت‌بران یا قاچاقچیان سوخت برای فرار از دست مأموران با سرعت سرسام‌آوری در راه‌های ارتباطی استان رفت‌وآمد می‌کنند که ممکن است باعث بروز حوادث ناگوار رانندگی ازجمله آتش‌سوزی شود.
عمق فاجعه
در ادامه با «آرش داودی» فعال اجتماعی گفت‌وگویی تلفنی را ترتیب دادیم تا در خصوص زوایای این مسئله به گپ‌وگفت بپردازیم، وی در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین اذعان داشت: سودهای کلان، پرداخت رشوه‌های هنگفت، نبود شغل مناسب، بیکاری شمار زیادی از جمعیت جوان، رونق‌بخش قاچاق سوخت در منطقه ایسین از روستاهای حومه بندرعباس شده که مشاهده‌ی قطار خودروها برای انتقال سوخت نشان‌دهنده عمق فاجعه است.
مقصد: میناب
وی در ادامه تشریح کرد: اتباع کشور افغانستان در روستای پشته ایسین سوخت‌بری گسترده را پس از انبار سوخت در مخازن با آسودگی خیال انجام می‌دهند و برای قاچاق در مشک‌هایی که در ماشین‌های مختلف ازجمله خودروهای سواری و باری تعبیه کرده‌اند، کار خود را آغاز می‌کنند و اکثرا به مقصد میناب راهی می‌شوند.
قاچاق توسط جوانان ۱۵ ساله

داودی با بیان این‌که این شغل نه‌تنها توسط بزرگ‌ترهای این خانواده‌ها بلکه توسط یک پسر نوجوان ۱۵ ساله نیز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: روستای پشته ایسین به دلیل مجاورت با جاده‌ی ترانزیتی موقعیتی را برایشان فراهم آورده است که به‌راحتی قاچاق سوخت را انجام می‌دهند.
این فعال اجتماعی با اشاره به این که جوانان بومی منطقه با مشاهده این موضوع که هیچ سخت‌گیری تاکنون اعمال نشده است، سوخت‌بری را به‌عنوان بهترین گزینه برای کسب درآمد انتخاب کرده‌اند، تشریح کرد: شاید اقداماتی برای مقابله با این معضل صورت گرفته باشد اما فعالیت آزادانه سوخت‌بران در این روستا خلاف این را به اثبات می‌رساند و گمان می‌کنم هیچ مقابله‌ای برای حل این مشکل انجام نشده است. وی در ادامه با بیان این‌که مسئولان باید بیایند و از نزدیک موضوع را مشاهده کنند، افزود: طی بازدیدی سرزده و عادی نیز می‌توانند این مسئله را رؤیت کنند. وی در ادامه جزییاتی از علت قاچاق در این منطقه را تشریح کرد و گفت: متأسفانه جوانان این منطقه یا به قاچاق سوخت روی آورده‌اند و یا در مخمصه‌ای فجیع‌تر به نام قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکی به دام افتاده‌اند.
مشکل درآمد و شغل
درعین‌حال هرچه که قاچاقچیان بزرگ تبدیل به معضلی جدی برای عرضه سوخت در کشور و استان هرمزگان شده‌اند، وضعیت سوخت‌بران بسیار متفاوت است. بسیاری از سوخت‌بران فاقد درآمد یا شغل مناسب هستند و در نتیجه فروش حجم اندکی از سوخت که با هزاران خطر و مشکل صورت می‌پذیرد تنها برای گشودن گره‌ای از زندگی آنان است و می‌تواند رونق اندکی به سفره سوخت‌بران محروم بدهد. درنتیجه می‌توان بر این نکته تأکید کرد که همچون پدیده کول‌بری، باید به پدیده سوخت بری نیز به‌عنوان آسیبی اجتماعی نگریست که خود معلول محرومیت‌ها و مشکلات اقتصادی و مالی افرادی است که به‌طور حتم اگر فرصت بهتری برای تأمین معیشت خود و خانواده خود داشتند، حاضر نبودند که خطرات فراوان سوخت بری را به جان بخرند و دست به چنین اقداماتی بزنند.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷