در قانون ما اختیار طلاق با شوهر است و اوست که حتی بی‌دلیل می‌تواند با پرداخت حقوق همسرش او را طلاق دهد اما درخواست طلاق زن در صورت مخالفت شوهر، فرآیندی طولانی است و به ارائه دلیل اصطلاحاً محکمه‌پسند به دادگاه نیاز دارد.

به گزارش دلفین، باید گفت در قانون ما اختیار طلاق با شوهر است و اوست که حتی بی‌دلیل می‌تواند با پرداخت حقوق همسرش او را طلاق دهد اما درخواست طلاق زن در صورت مخالفت شوهر، فرآیندی طولانی است و به ارائه دلیل اصطلاحاً محکمه‌پسند به دادگاه نیاز دارد. گذشته از طلاق توافقی که نیازمند رضایت و تمایل همزمان زن و شوهر است، اگر مرد مخالف طلاق باشد و زن وکالت در طلاق یا همان حق طلاق را نداشته باشد ناگزیر باید پس از ارائه‌ی دادخواست، یکی از موارد دوازده‌گانه شروط ضمن عقد، یا عسر و حرج خود را به دادگاه اثبات کند. بهتر است قبل از هر اقدامی و حتی قبل از مراجعه به وکیل و دادگاه از مشاوره ترجیحاً مشاوران خانواده برای برطرف کردن مشکلات خود با همسر کمک بگیرید زیرا به‌کرات گفته شده است که طلاق اولین راه بر حل مشکلات زوجین نیست اما اگر چاره کار را درنهایت جدایی تشخیص دادید، بدون این‌که به‌تنهایی دادخواستی به دادگاه تقدیم کنید در ابتدا از مشاوره وکیل خانواده بهره‌مند شوید. پرونده‌های طلاق از طرف زن به تعبیر ما کار بسیار فنی است و علاوه بر تجربه وکالت نیازمند آشنایی کامل با قوانین، رویه قضایی و نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه دارد. اگر طلاق زن توافقی نباشد و اگر زن حق طلاق از شوهر نداشته باشد درخواست طلاق یک‌طرفه از جانب او از دو طریق کلی قابل‌پیگیری است:
۱- درصورتی‌که زوج شروط دوازده‌گانه چاپی سند ازدواج را امضاء کرده باشد و زوجه برای دادگاه اثبات کند که یکی از شروط محقق شده است.
۲- اثبات عسر و حرج (وضعیتی است که ادامه زندگی را برای زن را با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل است)
دعوای طلاق از جانب زوجه دارای جزئیات فراوان است و در هر پرونده شخصیت و شرایط زوجین برای به دست آوردن طلاق زن از شوهر بسیار تأثیرگذار است. نمی‌توان نسخه کلی برای همه پرونده‌های طلاق پیچید، موارد عسر و حرج با توجه به سن، تحصیلات، شخصیت و خانواده زوجه (زن) متفاوت است و بستگی به تشخیص قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده دارد. بعضی به‌سادگی تصور می‌کنند مثلاً علی‌رغم مخالفت مرد با گذشتن از حقوق مالی، دادخواست‌شان حتماً به نتیجه منجر خواهد شد اگرچه که گذشتن از تمام یا قسمتی از مهریه بی‌شک در تصمیم‌گیری قاضی در طلاق زن از شوهر مؤثر است ولی این‌همه راه نیست، اما بدیهی است که اگر زوجه بخواهد طلاق را به دست آورد و عمده حقوق مالی او هم پابرجا باشد نیاز به دادخواستی دقیق و محاسبه شده است.
شهادت شهود، گزارش مددکاری، سوابق طرفین و … نقش بسزایی دارند. اثبات هر نوع اعتیادی از زوج مثل مواد مخدر، الکل، قمار، همچنین اثبات خیانت، ازدواج مجدد (دائم یا موقت)، ندادن نفقه، بیماری اعصاب و روان، بیماری جسمی حاد، نازایی (عقیم بودن)، سوء رفتار، تهدید، توهین، پرخاشگری مستمر، هتک حرمت، رابطه زناشویی طولانی نداشتن، ارتباط کلامی طولانی نداشتن (قهر)، محکومیت‌های کیفری، ورشکستگی، ترک منزل، بیکاری عمدی، رابطه زناشویی نامتعارف، بی‌احترامی‌های مکرر و … در این راه مؤثر است. طلاق، پرونده‌ای طولانی و فوق‌العاده فنی است.

یادداشت اختصاصی / مهدی زارعی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷