هنگام یکی از زیباترین جزیره‌های استان هرمزگان است که اکثر ساکنان آن صید را شغل اصلی خود قرار داده‌اند و شیرزنان ساکن این جزیره نیز از دیرباز پا به‌پای مردان برای تأمین معاش به صید و ماهیگیری می‌رفتند و امروز نیز در اقتصاد جزیره سهم بزرگی دارند.

به گزارش دلفین، همه زنان در تمام دنیا برای اشتغال و فعالیت اقتصادی با مشکلاتی روبه‌رو هستند و نرخ مشارکت اقتصادی آنان به هیچ عنوان با مردان قابل قیاس نیست و این نوع تبعیض‌ها ریشه‌های مختلفی دارد که همین موضوع قسمت عمده‌ای از جامعه را از فعالیت اقتصادی بازداشته است که با ساختار اقتصاد امروز به هیچ عنوان هم‌خوان نیست.
مشارکت پایین اقتصادی زنان در ایران
در مقیاسی کوچک‌تر با توجه به مشارکت ۲۰ درصدی زنان کشور در حوزه اقتصاد، می‌توان گفت این مشکلات در کشور ما با توجه به نوع تربیت دختران، محدودیت آن‌ها در بسیاری از مسائل و وجود برخی تابوهای فرهنگی بیشتر از بسیاری از نقاط جهان است.
صیادی در هرمزگان
عموم مردم ایران، هرمزگان را به‌عنوان پایتخت اقتصادی کشور می‌شناسند اما شرایط مردم این خطه با موقعیت استان در سطح کشور در تناقض است. اگر صنعت را از هرمزگان فاکتور بگیریم، با توجه به اینکه گردشگری در استان فقط در نیمه دوم سال رونق دارد، بخش عمده‌ی مردم هرمزگان به‌ویژه در جزایر به فعالیت ماهیگیری می‌پردازند و صیادی یکی از راه های کسب درآمد و اشتغال به‌ویژه برای قشر ضعیف و متوسط جامعه است.
زنان صیاد در جزیره‌ی هنگام
به عنوان مثال هنگام یکی از زیباترین جزیره‌های استان هرمزگان است که اکثر ساکنان آن صید را شغل اصلی خود قرار داده‌اند و شیرزنان ساکن این جزیره نیز از دیرباز پا به‌پای مردان برای تأمین معاش به صید و ماهیگیری می‌رفتند و امروز نیز در اقتصاد جزیره سهم بزرگی دارند.
مانع‌تراشی و تکذیب مانع‌تراشی
این اواخر خبرهایی درباره مانع‌تراشی و ایجاد محدودیت‌ها برای زنان ماهیگیر به گوش می‌رسید و برخی از افراد در فضای مجازی نیز از مشکلات قانونی برای اعطای مجوز صید به زنان سخن می‌گفتند که البته در گفت‌وگو با یک مقام آگاه در شیلات هرمزگان این خبر تکذیب شد و این مسئول، مسائل فرهنگی موجود در جامعه‌ی محلی و عدم مراجعه‌ی زنان برای دریافت مجوزهای لازم را دلیل عدم صدور چنین مجوزهایی تا امروز ذکر کرد.
بارقه‌ی امید
در این وضیعت رسانه‌ای شدن این ماجرا به صدور ۱۵ مجوز صید برای زنان ماهی‌گیر جزیره‌ی هنگام انجامید و سبب خوشحالی زنان هرمزگان شد. به گوش رسیدن صدای زنان هنگامی و ترغیب زنان در نقاط دیگر استان برای شکستن تابوهای فرهنگی، می‌تواند سرآغاز خوبی برای ادامه‌ی جنبش مطالبه‌گری زنان در استان باشد. به امید روزی که زنان در تمام نقاط جهان، ایران و هرمزگان برای دریافت حقوق قانونی خود بیش از پیش تلاش کنند و شاهد کاهش تبعیض در این زمینه باشیم که این موضوع بی‌شک می‌تواند به تحول اقتصادی در هرمزگان نیز کمک کند.

گزارش اختصاصی / هستی سلطانی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷