مرغ هم کم‌کم در منوی غذاهای لاکچری جا خوش خواهد کرد و از سبد مصرفی و روزانه یا هفتگی خانوارها مثل اقلامی دیگری چون گوشت و لبنیات حذف خواهد شد.

به گزارش دلفین، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، روغن خوراکی، لبنیات و حبوبات، ماهی، برنج و حالا هم مرغ از جمله از کالاهایی هستند که عمده‌ی مردم هرمزگان دیگر کم‌کم باید فقط خواب خرید راحت و بدون دردسر آن‌ها را بینند. پس‌ازآنکه مصرف گوشت قرمز به دلیل گرانی‌های اخیر کاهش چشم‌گیری یافت، این بار شاهد افزایش شدید و یک‌باره قیمت مرغ و به خطر افتادن امنیت غذایی اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستیم.
گزارش‌های غم‌انگیز میدانی
گزارش‌های میدانی نتایج غم‌انگیزی را از واکنش مردم به گرانی‌ها نشان می‌دهد. بر اساس تحقیقات به عمل آمده و به استناد نظرسنجی‌ها مصرف گوشت و مرغ در بین مردم به‌ویژه اقشار ضعیف به‌شدت کاهش پیداکرده است و زمانی که قیمت گوشت به‌قدری بالاست که مردم توان خرید آن را ندارند، سراغ مرغ می‌روند و الان که قیمت مرغ هم‌دست کمی از گوشت ندارد، تامین سفره برای خانوار بسیار سخت شده است.
صف مرغ یا صف کرونا؟!
طبق اعلام مسئولان قیمت مرغ توزیعی ۱۵ هزار تومان است و خبرهایی نیز از توزیع مرغ با این نرخ به صورت صفی مخابره می‌شود اما مگر مردم در وضعیت کرونا می‌توانند در صف‌های طولانی برای تهیه مرغ مصرفی خود بایستند و خطر ابتلا به ویروس را به جان بخرند؟
مرغ ۳۵ هزار تومانی
قیمت مرغ طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصادی به‌ویژه فعالان حوزه‌ی تولید گوشت مرغ افزایش یافت و علی‌رغم ژست‌های دولت برای کنترل قیمت به هر کیلو ۳۵ هزار تومان در بازار رسید. در این وضعیت گوشت مرغ با افزایش قیمت به پرواز درآمده و گویا میل پرواز بیشتر دارد و زمزمه‌ی گرانی این کالا گردوخاکی تاریخی به پا کرده است و در چند روز اخیر دوباره قیمت مرغ افزایش عجیب‌وغریبی یافت.
بازار به حال خود رها شده است
در این میان مردم کم‌بضاعت در محلات فقیرنشین هرمزگان توان خرید چند دانه تخم‌مرغ را ندارند چه برسد به خرید گوشت مرغ، در روز‌هایی که بازار به حال خود رها شده است و کارگروه تنظیم بازار هرمزگان خود به گرانی قیمت‌ها دامن می‌زنند و به‌راحتی با افزایش قیمت‌ها موافقت می‌کنند، بازار مرغ دچار اتفاقات کم‌نظیری شده است، به‌طوری‌که در کمتر از یک هفته، قیمت مرغ در بازار به‌یک‌باره چندین هزار تومان افزایش یافته است. گفتنی است؛ چرا دامداران علیرغم دریافت نهاده دولتی باز هم گران‌فروشی می‌کنند، از طرف دیگر در بخش تولید مشکلات جدی وجود دارد و میزان جوجه‌ریزی کاهش یافته است و از طرفی در بازار نیز نظارتی در توزیع و فروش وجود ندارد و بازار به حال خود رها شده است.
قرار گرفتن مرغ در لیست لاکچری‌ها
با این همه، دلیل این گرانی هر چه هست؛ مسئولان باید بدانند با ادامه این وضعیت، مرغ هم کم‌کم در منوی غذاهای لاکچری جا خوش خواهد کرد و از سبد مصرفی و روزانه یا هفتگی خانوارها مثل اقلامی دیگری چون گوشت و لبنیات حذف خواهد شد.
ظاهراً هنوز اخبار گرانی‌ و فلاکت مردم کم‌بضاعت هرمزگان به گوش مسئولان مرفه‌نشین استانی و کشوری نرسیده است و از وضعیت سخت مردم در اوج اطلاع، بی‌خبرند. تجربه گذشته نشان می‌دهد حتی اگر خبر‌ها به گوش آقایان مسئول‌نما برسد هم نباید خیلی دل‌خوش بود به برخورد با گرانی‌ها، چراکه تا الان هر بار قیمتی در بازار رشد چشم‌گیر داشته فقط مسئولان در مصاحبه‌ها از برخورد با گران‌فروشی سخن گفته و وعده کاهش قیمت‌ها را داده‌اند، ولی در عمل تمام این وعده‌ها پوچ از آب درآمد. عملاً عدم نظارت باعث می‌شود که سوداگران از بی‌انضباطی در بازار‌ها بهره ببرند و دود تمام این ناهماهنگی‌ها فقط و فقط به چشم مردمی می‌رود که چشم امیدشان به مسئولان در استان هرمزگان است تا کاری کند که حداقل توان امرارمعاش داشته باشند.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷