سیریک یکی از شهرستان‌های بندری استان هرمزگان است که از وضعیت درمان قابل قبولی برخوردار نیست و مردم از شرایط موجود رضایت‌مندی ندارند چراکه برای درمان بیماری خود باید مسافت‌ طولانی را طی کنند تا به بیمارستان‌های بندرعباس برای مداوای بیماری برسند.

به گزارش دلفین، تأمین سلامت جامعه و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مقبول در هرکجای جهان، به‌قدری دارای اهمیت است که در طول سال‌های متمادی پژوهش‌های علمی و اجتماعی زیادی در این زمینه صورت گرفته و به ثبت رسیده است. افزایش تعداد کادر پزشکان یا تخت بیمارستان برحسب تعداد جمعیت و نیاز مردم در یک منطقه ازجمله اصولی است که باید در برخورد با سلامت جامعه به‌خوبی مدنظر باشد. با این حال شکاف عظیمی بین وضعیت هرمزگان و متوسط کشوری در حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان وجود دارد و علی‌رغم اقدامات صورت گرفته در بخش‌های بهداشتی، درمانی و بیمارستانی در استان اما این اقدامات در ادوار مختلف در حد نیاز استان نبوده است.
وضعیت نامناسب زیرساخت‌های درمانی سیریک
سیریک یکی از شهرستان‌های بندری استان هرمزگان است که از وضعیت درمان قابل قبولی برخوردار نیست و مردم از شرایط موجود رضایت‌مندی ندارند چراکه برای درمان بیماری خود باید مسافت‌ طولانی را طی کنند تا به بیمارستان‌های بندرعباس برای مداوای بیماری برسند.
کمبود پزشک متخصص، نداشتن اتاق عمل، سونوگرافی، رادیولوژی برخی از مشکلات بیمارستان امام سجاد(ع) شهرستان سیریک است لذا مردم سیریک انتظار دارند پس از چند سال از افتتاح این بیمارستان، قدم‌های لازم برای رفع مشکلات موجود برداشته شود.
بیمارستان کم‌امکانات
به‌تازگی رئیس شورای اسلامی شهرستان سیریک طی نشستی اذعان داشته است: بیمارستان سیریک امکانات خاصی ندارد و مردم انتظار دارند پس از چند سال از افتتاح این بیمارستان قدم‌های لازم برای رفع مشکلات موجود برداشته شود.
رئیس شورای اسلامی شهرستان سیریک ادامه داد: کمبود پزشک متخصص، نداشتن اتاق عمل، سونوگرافی، رادیولوژی برخی از مشکلات بیمارستان امام سجاد(ع) شهرستان سیریک است.
مشارکت خیران
وی خاطرنشان کرد: دستگاه سونوگرافی با مشارکت خیران خریداری‌شده ولی متأسفانه به دلیل نبود پزشک متخصص هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود همچنین به‌دلیل کمبودها و دیگر مشکلات، خدمات به‌صورت کامل در این بیمارستان انجام نمی‌شود و برخی از بیماران برای ادامه درمان به شهرستان میناب اعزام شوند.
حاجی‌زاده احداث و راه‌اندازی خانه‌های بهداشت روستایی در جای‌جای شهرستان را یکی از خواسته‌های مردم شهرستان دانست.
کمبود پزشک و تجهیزات
یکی از اهالی روستا‌های سیریک در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین، نیز وضعیت درمانی و بهداشتی روستا‌های سیریک را مناسب ندانست و اظهار کرد: با توجه به این‌که بسیاری از روستا‌های شهر ما خانه بهداشت یا درمانگاه محلی دارد، اما یا پزشکان حاضر در این محل‌ها به تعداد کافی نیستند یا لوازم و تجهیزات پزشکی مناسبی که برای درمان مردم روستا‌ها مناسب باشد، در اختیار ندارند.
او تصریح کرد: مشکلات درمانی روستا‌های شهرستان سیریک هرچند هم فوق جدی نباشد، اما برخی از کادر درمانی در خانه بهداشت‌ها حاضر نمی‌شوند، که این خود به‌تنهایی سلامت مردم روستا‌ها را به خطر می‌اندازد.
با زنان باردار چه کنیم؟!
وی مسافت طولانی برخی روستا‌ها را تا شهرستان‌های هم‌جوار یادآور شد و افزود: در مواردی که یکی از اهالی بخواهد وضع حمل کند یا اصلاً یک بیمار با وضعیت وخیم نیاز جدی به درمان پیدا کند، پیمودن مسیر روستا تا شهرستان‌های دیگر می‌تواند مستقیماً با جان اهالی بازی کند، که در این وضعیت نیاز جدی به حضور پزشکان در روستا‌ها است و این وضعیت، لزوم تأمین خدمات درمانی مناسب در این مناطق را معلوم می‌سازد.
انتظار خروج از وضعیت
مردم شهرستان سیریک انتظار دارند وضعیت درمان این شهرستان از این وضعیت خارج شود چراکه خیران در این شهرستان در حد توان مایه گذاشته‌اند و جای سال است که چرا باز هم از وضعیت درمان عقب هستند و در این میان می‌طلبد برای رفع مشکلات بهداشت و درمان برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

دیگر وقت آن است که مسئولان تمام تلاش خود را به کار بندند تا این بیمارستان سامان یابد و شهروندان این شهرستان در سیریک مداوا شوند چشم امید این شهروندان به نگاه دستگاه‌های مربوطه است. علاوه بر تجهیز بیمارستان به بخش‌های مختلف درمانی و بهداشتی، باز هم برخی چالش‌ها و مشکلات پیش روی سلامت منطقه قرار دارد که نیاز به اهتمام مسئولان برای برطرف‌سازی سریع است. مسئولان باید مسائل و مشکلات بخش بهداشت و درمان را در شهرستان سیریک با جدیت هرچه بیشتر پیگیری کنند و راه‌کارهای تأمین پزشک متخصص و تکمیل‌ دیگر بخش‌های بیمارستان امام سجاد و راه‌اندازی خانه‌های بهداشت در روستاها را مورد بررسی قرار دهند. کمبود امکانات بیمارستانی، تجهیزات پزشکی و نیروی درمان شامل پزشک، پرستار و بهیار جزء مواردی است که نقطه‌به‌نقطه هرمزگان از قدیم‌الایام از آن رنج می‌برند و باید همه دست‌به‌دست هم دهند و هرمزگان را به استانداردهای ملی در حوزه بهداشت و درمان نزدیک کنند تا به وضعیتی درخور شان سیریک نشینان برسیم.

گرارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷