نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در تشریح موضوع حق آلایندگی شهرستان پارسیان، گفت: طبق قانون، پرداخت حق آلایندگی و مالیات باید شامل همه‌ی شهرستان‌هایی که متأثر از آلایندگی پارس جنوبی هستند، شود اما تاکنون رویه‌ها برخلاف قانون بوده و صحبت‌هایی را که برخی مسئولان بیان می‌کنند در تضاد با موازین قانونی است.

به گزارش دلفین، «احمد جباری» نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در تشریح موضوع حق آلایندگی شهرستان پارسیان، این‌گونه اذعان داشت: طبق قانون، پرداخت حق آلایندگی و مالیات باید شامل همه‌ی شهرستان‌هایی که متأثر از آلایندگی پارس جنوبی هستند، شود اما تاکنون رویه‌ها برخلاف قانون بوده و صحبت‌هایی را که برخی مسئولان بیان می‌کنند در تضاد با موازین قانونی است.
بازی مضحک استانداری بوشهر
وی با بیان این‌که متأسفانه جلساتی را که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت برنامه ‌و بودجه کشور در خصوص پرداخت حق آلایندگی عسلویه تشکیل داده‌ایم هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده است، افزود: طبق ادعای معاون اول رئیس‌جمهور نامه‌هایی تحت عنوان حق آلایندگی و پرداخت مالیات به استانداری بوشهر و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان ابلاغ کرده‌اند اما اینکه تاکنون استانداری بوشهر این موضوع را معطل نگه داشته است بسیار مضحک و خنده‌دار است.
استاندار هرمزگان شفاف‌سازی کند
جباری در پاسخ به این‌که آیا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر قادر است از دستور معاون اول رئیس‌جمهور سرپیچی کند، ادامه داد: می‌طلبد که با پیگیری‌های استاندار هرمزگان این موضوع شفاف‌سازی و رسیدگی شود و همچنین آقای نوبخت با صراحت صحبت کنند و از این رویه‌ی دوپهلو حرف زدن بپرهیزند.
وی بیان داشت: اگر آقایان دستوری صادر کرده‌اند، پس باید پیگیری کنند که چه دلیلی بر این بی‌قانونی و عدم رسیدگی حاکم است.
وعده‌های شیرین
نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، گفت: از اوایل خردادماه جلسات مختلفی را با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و مدیر برنامه‌وبودجه کشور در صحن علنی مجلس برگزار کردیم اما متأسفانه به هیچ نقطه مشترکی نرسیده‌ایم و تنها شاهد وعده‌های شیرین و ناسرانجام این بزرگواران بوده‌ایم.
می‌گویند حل شده
وی ضمن اعلام انجام مکاتبات متعدد با نوبخت رئیس سازمان مدیریت برنامه ‌و بودجه کشور، افزود: در این مکاتبات با پاسخ این مسئله حل شده و به نتیجه رسیده است مواجه شدم و استاندار هرمزگان اعلام کرد که پیگیری‌هایی در خصوص حق آلایندگی پارسیان داشته است اما می‌طلبد که وی به‌عنوان شخص اول استان مسئله را به‌صورت جدی‌تر و قاطع رسیدگی کند.
نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: وظیفه‌ی ما به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی رعایت، اجرای قانون و پیگیری مصوبه‌ای است که در صحن مجلس به تصویب رسیده، نه‌تنها من بلکه همه‌ی همکارانم برای اجرای دقیق قانون باید تلاش کنند و در مقابل هر بی‌قانونی و بی‌عدالتی بایستند.
خبر محقق نشده روابط عمومی استانداری
جباری با اعلام این‌که مسئولان در پارسیان محقق شدن حق آلایندگی را در گرو استانداری بوشهر و سازمان مدیریت برنامه‌وبودجه این استان می‌دانند، عنوان کرد: قبل از آغاز به کارم به‌صورت رسمی در این دوره از مجلس شورای اسلامی، خبرهایی از سوی روابط عمومی استانداری هرمزگان تحت عنوان تحقق حق آلایندگی شهرستان پارسیان منتشر شد اما جای تأسف بسیاری دارد که تاکنون که ماه‌ها از فعالیت من به‌عنوان نماینده می‌گذرد نه‌تنها این حق احقاق نشد بلکه پرونده این موضوع همچنان باز است و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.
نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما انتظار داریم دولت به‌صراحت به اجرای قانون پایبند باشد و مصوبه قانونی را که بر اساس قانون اساسی به تصویب رسیده است، رسیدگی کند و درصورتی‌که اجرای قانون در راستای وظایف دولت محقق شود نه‌تنها نیازی به نامه‌نگاری‌ها و مکاتبات نیست بلکه پیگیری وزیر و معاون اول رئیس را هم نمی‌خواهد.
بر باد رفتن ۱۰۰ میلیارد تومان
وی با اشاره به این‌که با پرداخت مبلغ حق آلایندگی که رقمی بالغ ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان است می‌تواند توسعه و ارتقا زیرساخت‌های شهر پارسیان را رقم بزند، افزود: در قانون آمده است شهرستان‌هایی که همانند عسلویه و پارسیان در مجاورت یکدیگر قرار دارند و متأثر از آلایندگی یکدیگر خواهند شد، باید بر اساس اعلام میزان آلایندگی از سوی سازمان برنامه و بودجه حق آلایندگی را دریافت کنند.
نامه‌نگاری برای اجرای قانونی
نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در پایان دلیل تعلل در پرداخت حق آلایندگی به پارسیان را عدم رعایت قانون از سوی دولت عنوان کرد و اظهار داشت: انتظار می‌رود دولت‌مردان در روزهای پایانی دولت نسب به اجرای قانون تمکین کنند و قرار نیست برای اجرای هر قانونی نامه‌نگاری کنیم و تمامی قوانین لازم‌الاجرا هستند.

گفت وگوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷