مردم هرمزگان از لحاظ تورم این روزها وضعیت به مراتب سخت‌تری را نسبت به سایر نقاط ایران تجربه می‌کنند و با هر متر و معیاری که به سراغ شاخص‌های تورمی برویم، باز هم سر لیست تمام مصیبت‌ها نام هرمزگان قرار دارد.

به گزارش دلفین، مردم هرمزگان این روزها وضعیت به مراتب سخت‌تری را نسبت به سایر نقاط ایران تجربه می‌کنند و آمارهای تورمی اخیر منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نیز موید این موضوع است. شرایط به گونه‌ای شده است که با هر متر و معیاری که به سراغ شاخص‌های تورمی برویم، باز هم سر لیست تمام مصیبت‌ها نام هرمزگان قرار دارد.
در هفته‌ای که گذشت مرکز آمار ایران بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان ۹۹ را منتشر کرد که باز هم استان هرمزگان با ٣٤.٢ درصد در صدر قرار گرفت.
بر طبق این آمار برای خانوارهای شهری نرخ تورم سالانه آبان امسال ٢٩.٠ درصد بوده که بیشترین آن برای هرمزگان و کمترین آن برای خراسان رضوی و آذربایجان غربی به ترتیب با ٣٣.٩ درصد و ٢٥.٤درصد ثبت شده است.
در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان ایلام با ١٣.٧ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان وبلوچستان با ٤.٢ درصد افزایش است. نرخ تورم سالانه این ماه هم برای خانوارهای روستایی به عدد ٢٨.٨ درصد رسید که بیشترین آن باز هم برای استان هرمزگان با ٣٤.٨ درصد و کمترین آن برای خوزستان با ٢٣.٩درصد بوده است.
در این وضعیت توقع می‌رود مسئولان استانی به جای کتمان آماری که خودشان به مرکز ارائه کرده‌اند، پاسخ‌گوی چرایی این وضعیت ناامید‌کننده باشند و با کنکاش دلایل راهی برای بهبود شاخص‌های اقتصادی استان بیابند.

گزارش اختصاصی: اوریا حمیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷