پروژه‌های فرهنگی در اقصی نقاط هرمزگان تعریف شد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قصد داشت تا با ساخت پلاتوهای متعدد در هرمزگان رونق فرهنگی ایجاد کند اما به نظر می‌رسد تنگناهای مالی، نبود تعاملات لازم یا کم‌توجهی در جذب هوشمندانه‌ی منابع، روند ساخت این پروژه‌ها را متوقف کرده است.

به گزارش دلفین، در سال‌های گذشته پروژه‌های فرهنگی بسیاری در اقصی نقاط هرمزگان تعریف شد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قصد داشت تا با ساخت پلاتوهای متعدد در گوشه و کنار هرمزگان رونق فرهنگی ایجاد کند اما به نظر می‌رسد تنگناهای مالی، نبود تعاملات لازم یا کم‌توجهی در جذب هوشمندانه‌ی منابع، روند ساخت این پروژه‌ها را متوقف کرده است. البته کم‌توجهی به زیرساخت‌های فرهنگی به دوره‌ی مدیریت فعلی استان بازنمی‌گردد و سال‌هاست که هرمزگان با این معضل دست به گریبان است. پروژه تالار فرهنگی شهر بندرعباس از بارزترین پروژه‌های نیمه‌کاره به حساب می‌آید که مسئولان فرهنگی وقت بندرعباس بدون مجوز ساخت کار را آغاز کردند و سال‌هاست که این پروژه‌ی فرهنگی بلاتکلیف باقی مانده است و باید آن را داغ بزرگ اهالی فرهنگ هرمزگان خواند. در راستای بررسی وضعیت کنونی این پروژه‌ها گفت‌وگویی اختصاصی با «رضا کمالی زرکانی» مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد استان هرمزگان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
تبصره‌هایی برای اتمام پروژه‌ها
کمالی ضمن تاکید بر تلاش‌ها برای بهبود زیرساخت‌های فرهنگی هرمزگان، به روند ساخت پلاتوها در استان اشاره کرد و گفت: علی‌رغم وضعیت دشوار مالی و تحریم‌ها توانستیم به بهترین شکل محدودیت را به فرصت تبدیل کنیم و با استفاده از قانونی که تاکنون هیچ‌کدام از استان‌های کشور نتوانسته‌اند از آن استفاده کنند، تحولی بزرگ ایجاد کنیم.
وی اظهار کرد: با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توانستیم از تبصره ۱۹ ماده ۲۷ بهره ببریم به این صورت که تبصره ۱۹ قانونی است که با تقبل حداکثر ۳۰ درصد مبلغ موردنیاز، به بخش خصوصی و نهادهای عمومی کمک می‌کند که پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانند.
وضعیت پیشرفت پروژه‌ها
وی با اشاره به این‌که بیش از ۸۰ درصد این امر نتیجه تدبیر سازمان فرهنگ و ارشاد بوده است، افزود: تاکنون چهار شهرداری خمیر، پارسیان، سیریک و بشاگرد با حدود ۷۰۰ میلیون تومان از این طرح بهره برده‌اند البته میزان این مبالغ نیز با توجه به جمعیت هر شهر متغیر است و به‌صورت اسناد خزانه به شهرها اعطا می‌شود.
از کمالی درباره میزان پیشرفت پروژه‌های تعریف شده در این سال‌ها پرسیدیم که وی چنین پاسخ داد: پلاتو سیریک ۷۰ درصد پیشرفت داشته و در وضعیت خوبی است، بشاگرد در حال اجرای فونداسیون است، در خمیر هم با توجه به جلسه‌ای که با مدیرکل مسکن و شهرسازی و فرماندار این شهرستان داشتیم، به دنبال اجرای طرح جایگزینی بازار ماهی‌فروش‌ها با پلاتو هستیم و همچنین تبدیل برکه آب به نگارخانه ازجمله کارهایی است که با همکاری شورای شهر خمیر در حال انجام شدن است.
رودان در انتظار دهه‌ی فجر
وی ادامه داد: از تبصره ۱۹ در رودان نیز استفاده کرده‌ایم تا مجتمع «پیکا» که چندین سال است رها شده، در دهه فجر به افتتاح برسد.
پلاتوها در پیچ تورم
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان عنوان کرد: اعتبار برای اتمام هر پلاتو در سال گذشته حدود یک میلیارد تومان بود و ما در اواخر سال ۹۸ توانستیم با رایزنی‌ها و تلاش‌های گسترده دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جذب اعتبار کنیم؛ اما با توجه به تورم‌ و گرانی زمین، امسال بودجه‌ی بیشتری نیاز داریم و این مقدار بودجه کفاف اتمام پروژه‌ها را نمی‌دهد.
سایر شهرهای هرمزگان
وی تصریح کرد: امسال باقی شهرهایی را که از این طرح بهره نبردند با بررسی نرخ جدید وارد سامانه می‌کنیم که بتوانند با بودجه‌ی این اسناد شروع به کار کنند.
کمالی در پایان با تشکر از همکاری شهرداری‌های استان، افزود: از ویژگی‌های بسیار خوب تبصره ۱۹ این است که بخش خصوصی نیز می‌تواند در ساخت این پروژه‌ها کمک کند و مالکیت پروژه را در اختیار بگیرد اما درهرصورت بهره‌برداری باید به نام حوزه فرهنگ و هنر باشد.

گفت و گوی اختصاصی : زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷