بانوی طراح لباس هرمزگانی گفت: در یک کلام به دنبال تلفیقی بین سنت هرمزگان و پوشش مدرن هستم که این راهی برای جلوگیری از کم‌رنگ شدن پوشش بومی ماست.

به گزارش دلفین، «فاطیما پشت کوهی» بانوی هرمزگانی فرزند محمد و صنم و عاشق فرهنگ وهنر هرمزگان است. او دوره دو ساله آموزش طراحی لباس را در تهران زیر نظر دانشگاه علم و صنعت گذراند و پس از اتمام دوره به بندرعباس بازگشت و از سال ۱۳۹۴ به‌صورت حرفه‌ای در زمینه طراحی لباس شروع به کار کرد. البته پشت کوهی از سال ۱۳۹۰ طراحی لباس را به‌صورت تجربی و بر اساس علاقه‌ آغاز کرده بود و پیش از طراحی لباس در رشته‌های دیگر هنری همچون نویسندگی و هنرهای تجسمی نیز فعالیت داشت. این هنرمند هرمزگانی در سال ۱۳۷۹ و در کنگره شعر و داستان کوتاه جوان کشوری توانست جایزه ویژه داوران را کسب کند و همچنین تندیس نقره‌ای نویسندگی را در سال ۱۳۸۰ از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آن خود کرد.
خانم پشت کوهی مختصری از توفیقات‌تان در زمینه‌ی طراحی لباس برای مخاطبان دلفین بفرمایید.
من در تئاتر «مثل آب برای شکلات» اثر «ابراهیم پشتکوهی» جایزه اول طراحی لباس بین‌المللی جشنواره الف را کسب کردم. سال گذشته نیز یک کار مشترک با «مِقِدی شامیریان» داشتم برای تئاتر «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» که کارگردانی این کار نیز برعهده ابراهیم پشت کوهی بود و در تهران اجرا شد که طراحی شلوار بندری این کار را من بر عهده داشتم و طراحی لباسش را خانم شامیریان انجام داد در مجموع طراحی لباس این کار هم جایزه جشنواره فجر را گرفت. طراحی لباس تله‌فیلم «پسر و دریا» به کارگردانی «امیر سرایی مقدم» که در بندرعباس فیلم‌برداری شد و از شبکه سراسری قرار است، به زودی پخش شود را نیز در رزومه دارم.
اگر اشتباه نکنم شما در جشنواره‌ تئاتر استانی نیز مقام آوردید.
بله. در جشنواره‌های استانی هم مقام آورده‌ام مثل تئاتر «خواجه عطا» به کارگردانی آقای غلامشاهی که جایزه اول طراحی لباس را گرفتم و تئاتر «شوایک» به کارگردانی رضا دریایی که باز هم جایزه طراحی لباس را گرفتم و امسال هم «نگاهم به دریاست تا کسی را آب نبرد» به کارگردانی حسن سبحانی که جایزه اول طراحی لباسش را گرفتم.
خانم پشت کوهی با توجه ایده‌ها و خلاقیتی که در زمینه طراحی لباس دارید از هدف و برنامه‌ها‌ی‌تان برای آینده بگویید؟
من معتقدم ما نباید پوشش هرمزگان را محدود به این استان بدانیم و خوب است سعی کنیم این هنر را در مقیاس و‌سیع تر پرورش دهیم. من این توانایی را در خود می‌بینم و عمیقا به سنت پوششی هرمزگان عرق و علاقه دارم. امیدوارم بتوانم چنین کاری را انجام دهم و تلاش می‌کنم که برند خودم را داشته باشم و با تلفیق پوشش سنتی و هنر مدرن سبکی را به وجود آورم که موردپسند قشر وسیعی باشد و از محدوده هرمزگان خارج شود.
علاقه‌تان به طراحی لباس با استفاده از پوشش‌های سنتی هرمزگان از کجا شروع شد؟
من علاقه خاصی به سنت و پوشش سنتی استانم دارم چرا که واقعاً هرمزگان از لحاظ پوششی بسیار غنی است و بیش از این‌ها جای کار دارد. من لباس‌ها و پوشش هرمزگان را دوست دارم اما همیشه به این فکر می‌کنم که این پوشش غنی می‌تواند از شکل کلیشه‌ای و روزمره خارج شود. علاقه دارم از نوارهای مخصوص پوشش‌های سنتی هرمزگان با فرم متفاوت و خارج از محدوده که قبلاً دیده شده، استفاده کنم تا یک سبکی متفاوت به وجود آورم. در یک کلام به دنبال تلفیقی بین سنت هرمزگان و پوشش مدرن هستم که این راهی برای جلوگیری از کم‌رنگ شدن پوشش بومی ماست. زیبایی نوارهای سنتی دست‌ساز زنان بومی هرمزگان آن‌قدر چشمگیر است که می‌تواند با ترکیب با طراحی مدرن مورد استقبال همه کشور یا حتی فراتر از کشور قرار گیرد.
آیا در مسیر کارتان مشکل و چالشی داشته‌اید؟
مشکل خاصی که نه. با کسی حس رقابت ندارم و کار خودم را انجام میدهم درگیر همکارانم نیستم و کارام خودشون از خودشون دفاع میکنند. ایمان دارم که روح خدا در من دمیده و رنگ خدا به شدت در زندگی و کار من جاری است و همواره برای هر آنچه دارم خدا را شاکرم. من نمایشگاه بزرگی نداشتم که بگویم مشکل یا چالشی سد راهم بوده است. فقط چند شو لباس در بندرعباس داشتم که استقبال بسیار خوبی از آن شد.
مشوق‌تان در این راه چه کسانی بوده‌اند؟

من در یک خانواده هنری بزرگ شدم و برادرم ابراهیم پشت کوهی کارگردان تئاتر است. اما می‌توانم بگویم هنر در خانواده ما ذاتی بود چرا که مادرم هم از قدیم دستی در طراحی فرش و گلیم داشت و فکر می‌کنم این علاقه به نقاشی و طراحی را از مادر به ارث برده‌ام. اما در نهایت باید بگویم علاقه و تلاش‌های خودم بود که توانستم پیشرفت کنم و به اینجا برسم و در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشم. در حال حاضر عضو انجمن طراحان لباس هرمزگان و دارنده‌ی برند لوور هستم. خوب است بدانید که کتاب یکی از مشوق‌های من برای زندگی است از کودکی علاقه بسیاری به کتاب خواندن داشتم به نظرم کتاب برای پیدا کردن راه هر فرد در زندگی بسیار مؤثر است .
به عنوان پرسش پایانی؛ لطفا درباره المان برقعه که در یکی از میدان‌های بندرعباس که رنگ آمیزی آن را شما بر عهده داشته‌اید برای مخاطبان ما توضیح دهید؟
من درطراحی این کار از نماد ها و المان های اصیل هرمزگان استفاده کردم مثل موج دریا، نخل و خورشید همچنین از چند متریال مختلف درطراحی این کار استفاده شد مثل سی دی خام ، شیشه شکسته ، آینه های رنگی و کاشی های برش خورده و رنگ. جا دارد این مورد را عرض کنم که بعد از اتمام این طراحی یک سری انتقادهایی از کار شد اما من نظرم بر این است که هنر با بی‌قانونی زیباست و برای همین است که این ‌همه سبک‌ متنوع بین هنرمندان دنیا وجود دارد و مسلماً هر سبکی طرفداران و منتقدان خودش را دارد. ممکن است کسی این کار را نپسندد که نظرش حتماً محترم است اما نقد کردن هنر با چنین رویکردی جالب نیست. چرا که هنر از دل بر می‌آید و به نظر من متفاوت بودن این کار بود که سبب جذابیت آن شد.

گفت و گوی اختصاصی: اوریا حمیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷