برخی از هرمزگانی ها پرتقال، موز یا سیب را دانه‌ای خرید می‌کنند و باز هم از این‌که نمی‌توانند به تعداد افراد خانواده‌شان خرید کنند، شرمگین هستند، به‌راستی چه اتفاقی برای مردم هرمزگان قرار است رخ دهد؟

به گزارش دلفین، پای درددل مردم هرمزگان که بنشینیم، متوجه می‌شویم که برخی افراد مدت‌هاست میوه را به چشم ندیده‌اند. میوه آن‌قدر گران شده است که دسته‌ای از اقشار جامعه حتی از افزایش قیمت آن بی‌اطلاع‌اند. در این میان برخی دیگر از افراد پرتقال، موز یا سیب را دانه‌ای خرید می‌کنند و باز هم از این‌که نمی‌توانند به تعداد افراد خانواده‌شان خرید کنند، شرمگین هستند، به‌راستی چه اتفاقی برای مردم هرمزگان قرار است رخ دهد؟
در حال حاضر هیچ‌یک از میوه‌های موجود در بازار میوه‌ی هرمزگان زیر ۱۰ هزار تومان نیست و اگر هم باشد همان ته‌صندوقی‌هایی است که نصفشان خراب شده و تنها نامی از میوه با خود یدک می‌کشد.
اما چه موضوعی بر گرانی‌ها در استان هرمزگان دامن زد؟ آیا تنها کرونا باعث این گرانی و تورم در هرمزگان و سایر استان‌های کشور شد؟ یا دلالانی که بازار را آشفته کرده‌اند؟ یا بی‌نظارتی مسئولان؟
اما جالب‌تر اینجاست که با توجه به نزدیک شدن شب یلدا شاهد بازار نابسامان قیمت‌ها در هرمزگان هستیم و قطعاً قیمت میوه‌هایی یلدایی سر به فلک خواهد کشید و این امر سبب کاهش قدرت خرید مردم و گلایه‌مندی آنان می‌شود و می‌گویند با این گرانی‌ها فقط گروه معدودی قادر به خرید هستند و با این درآمدها ما فقط می‌توانیم زندگی روزمره خود را بگذرانیم، میوه بماند پیشکشی برای مسئولان خواب.
امروز میوه از نمونه محصولاتی به شمار می‌رود که در سبد خوراکِ عمومِ مردم جامعه، نقش پررنگی را ایفاء می‌کند، استفاده از میوه و سبزیجات همواره از سوی کارشناسان تغذیه و متخصصان بهداشت و سلامت توصیه می‌شود و به‌تبع گرانی آن، میزان مصرف چنین محصولاتی را برای اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه و دهک‌های پایین تنزل خواهد داد.
معضل افزایش نرخ محصولات غذایی از مشکلاتی است که همواره در طول سال و به فراخور شرایط، با شدت و ضعف‌هایی بروز پیدا می‌کند و هر از چندی، قرعه به نام یک یا چند محصول خاص که ازقضا سهم بسزایی در سفره و سبد غذایی خانوارهای ایرانی ایفا می‌کند، می‌افتد.
بر اساس یک قاعده نانوشته، فصل پاییز و زمستان، اوج گرانی میوه و تره‌بار به شمار می‌رود اما گاهی آش این گرانی آن‌چنان شور می‌شود که جای بسی شرمساری دارد.
این گرانی‌ها و نرخ‌گذاری‌های سلیقه‌ای در کلان‌شهرهایی از جمله بندرعباس، بار دیگر عمق ضعف‌های نظارتی و سودجویی واسطه‌ها و دلال‌ها را به تصویر می‌کشد.
امید می‌رود مسئولان بر این امر رسیدگی کنند و اجازه ندهند عده‌ای از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و بازار سیاهی را در شب‌های یلدا به راه ‌اندازند و باعث تأسف است اگر برخی از کم‌درآمدها از همین یک شب هم محروم بمانند.

یادداشت اختصاصی : افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷